روشی تاثیرگذار برای مطالعه داوطلبان کنکور


تمام مشقت و سختی هایی که در رقابت میلیونی کنکور در مقاطع مختلف در ایران وجود دارد, در روزهای نزدیک کنکور فزونی می گیرد, گاه درس خواندن به انگیزه ی رقابت بدل می شوند و این داوطلبان با روش مطالعه درست, تامل و تیزبینی تمام روزهای نزدیک کنکور را سپری می کنند.آن هم با کمترین میزان بی‌توجهی به نکات ریز که همین سبب موفقیت‌شان در کنکور می‌شود.

حال این سؤال مطرح است که چگونه برخی از داوطلبان در روزهای نزدیک‌شدن به کنکور کمتر گرفتار خطاهای مطالعه می‌شوند و بیشتر وقت‌شان را به رشد سطح یادگیری خود اختصاص می‌دهند.

زیرا بی‌هیچ تردیدی کلمه‌ی کنکور، نحوه حضور در آن و گاه شکل و شمایل برگزاری این آزمون تاثیر بسزایی در حفظ یا تضعیف روحیه‌ی داوطلبان دارد و در آینده دور و نزدیک آنان، تاثیرگذار است.

بی‌جهت نیست که سالانه بیش از 9 میلیون نفر دانش‌آموز، دیپلمه، فارغ‌التحصیل، دانشجو، معلم، مدیر، طراح سؤال، پشتیبانی، مشاوره، کارکنان آموزش و پرورش، بهداشت و آموزش عالی، نشریات و رسانه‌ها و اولیا و سایر مسؤلان درگیر همین کلمه پنج حرفی کنکور هستند و زندگیشان با این آزمون عجین است.

در روش‌های برنامه‌ریزی اصولی بیشتر به گذشته توجه کنید. چون ابتدا باید امکانات خود را بشناسید و برای این کار هم باید به گذشته توجه کنید.

بدون شناخت دقیق توانایی‌هایتان، نمی‌توانید الگو و برنامه‌ی واقع‌بینانه‌ای برای آینده تدوین کنید. اغلب برنامه‌های آموزشی از پیش تعیین‌شده که شما یا حتی افراد باتجربه‌تر برای روزها و هفته‌های بعد تنظیم می‌کنید، هرگز اجرا نمی‌شود.

زیرا این برنامه‌ها همگی یک اشکال اساسی دارند آن‌ها بر مبنای توانایی‌ها و امکانات واقعی شما استوار نشده‌اند.

معمولا این برنامه‌ها خوش‌بینانه و بلندپروازانه تنظیم می‌شوند. ما نمی‌توانیم برنامه‌ی مطالعه و زندگی خود را فقط براساس آرزوها و تمایلات خودمان تنظیم کنیم. متاسفانه در 99 درصد موارد حدس داوطلبان از توانایی‌های خود، خوش‌بینانه است.

به همین دلیل معمولا ارزیابی شخصی دو برابر واقعیت است. یادتان باشد برنامه‌ی هرکس مخصوص خود اوست و با دیگری متفاوت.

هر داوطلب در زمینه‌ی بهره‌ی هوشی، پایه‌ی درسی، نقاط قوت و ضعف درس، اهداف آموزشی، عادات و روش‌های مطالعه، محیط و شرایط زندگی و تحصیل و میزان اعتماد به نفس با دیگران متفاوت است و برای هر فرد باید برنامه‌ای متناسب با ویژگی‌های خاص خود تنظیم شود.

الگوبرداری از کارهای دوستانی که موفق بوده‌اند نیز چندان مفید نیست. چه‌بسا کاری که برای کسی بسیار مفید و مؤثر است برای دیگران کاملا مضر باشد.

نقش فعال و خلاق در برنامه‌ریزی متعلق به خود هر داوطلب است. هیچ‌کس به اندازه داوطلب دلسوز و نگران سرنوشتش نیست و هیچ‌کس به اندازه او از جزئیات و حد و توانایی آموزشی آگاه نیست.

برای همین بهتر است داوطلبان ابتدا رقبای اصلیشان را بشناسند و بدانند که رقیب اصلی، خودشان هستند. زیرا داوطلبان باید در طول یک سال با خودشان مسابقه بدهند تا هر روز از روز قبل و هر هفته از هفته قبل بهتر و موفق‌تر شوند.

داوطلبان باید رکوردهای کمی و کیفی به دست آمده را روزانه ثبت کنند، زیرا اگر داوطلب بداند این هفته چقدر مطالعه کرده حتما در هفته‌ی آینده تلاش بیشتری می‌کند تا ساعات بیشتری درس بخواند.

برنامه‌ریزی اصولی، با رسم جدول مطالعه

یک دفتر صدبرگ تهیه کنید. دو سه برگ اول آن را سفید بگذارید. سپس هر دو صفحه مقابل را هم به یک هفته اختصاص دهید. در سمت راست آن جدولی به شرح زیر رسم کنید و سمت چپ آن را که صفحه ارزیابی و تصمیم نام دارد سفید بگذارید تا نکات ویژه‌ای را که بعد به آن اشاره خواهد شد، در آن بنویسید.

در صورتی که در طول سال برنامه‌ی آموزشی یا فوق‌برنامه‌ای علاوه‌بر مطالعه درسی و کنکور دارید، در پایان ستون ذکر کنید. (مانند: کلاس، کامپیوتر، زبان، فعالیت ورزشی یا هنری)

اغلب توصیه به داوطلبان کنکور، بر این است که در سال آمادگی برای کنکور فعالیت‌های فوق برنامه‌ی خود را به حداقل برسانند، یا کاملا قطع کنند.

فعالیت‌های ورزشی و هنری در سال جاری، تا حدی که سبب شادابی جسم و روح شود مفید و لازم است، در غیر این صورت وقت‌گیر خواهند بود.

شروع هر هفته را روز شنبه در نظر بگیرید و پایان هفته را روز جمعه، تکمیل جدول را باید از همین امروز شروع کنید و حتی یک روز را هم نباید از دست دهید.

مثلا امروز که چهارشنبه است، جدول را از ستون چهارشنبه به بعد تکمیل کنید و شروع کار را به تعویق نیندازید، لازم نیست تمام خانه‌های مربوط به دروس مختلف هر روز پر شود زیرا شما نمی‌توانید تمام دروس را در یک روز مطالعه کنید.

ساعات شروع و پایان مطالعه را لازم نیست بنویسید. زمان مطالعه‌ی هر درس از لحظه‌ای شروع می‌شود که شما کتاب را باز می‌کنید و زمانی خاتمه می‌یابد که کتاب را می‌بندید.

کارهای متفرقه‌ای که در بین مطالعه انجام می‌دهید، جزؤ ساعات مطالعه محاسبه نمی‌شود و باید از آن کسر شود.

جمع ساعات مطالعه را در پایان هر روز محاسبه و ثبت کنید، در غیر این صورت ارزش کارتان از بین می‌رود، زیرا بدانید هر روز به نسبت روز قبل چه میزان مطالعه کرده‌اید تا در روز بعد کمیت و کیفیت روند مطالعه افزایش یابد.

اگر روزی اصلا درس نخواندید، در خانه جمع همان ستون با خودکار قرمز یک صفر بزرگ بگذارید.

حتی‌الامکان هر شب برای روز بعد برنامه‌ای تنظیم و معلوم کنید فردا قصد دارید چه دروسی را مطالعه کنید.

در ردیف ما قبل آخر ستون جمع، مجموعه‌ی ساعات مطالعه‌ی هر هفته را ثبت کنید. این عدد برای شما اهمیت زیادی دارد و باید آن را برای هفته‌ی بعد به خاطر داشته باشید تا بهتر کار مطالعه را دنبال کنید.

هم‌چنین میانگین ساعات روزهای هفته نیز برای شما اهمیت زیادی دارد. برای به دست آوردن آن مجموعه ساعات مطالعه هفته را بر هفت تقسیم کنید. از این طریق سعی کنید میزان مطالعه هر روز را از میانگین هفته قبل بالاتر ببرید.

این روش برنامه‌ریزی برای مطالعه و به ویژه آمادگی برای کنکوراست.

این روش ممکن است با آن‌چه در ذهن شماست یا روش‌های ابتدایی مرسوم برنامه‌ریزی فردی تفاوت‌های زیادی داشته باشد، اما پس از مطالعه‌ی آن درمی‌یابید که کاملا عملی و مفید بوده و تمام جوانب یک یادگیری مطلوب را داراست.

در این روش با استفاده از دقیق‌ترین دستاوردهای روانشناسی یادگیری می‌توانید به بهترین شکل از توان و استعداد خود بهره بگیرید تا موفقیت، از آن شما شود.

علوی