از کجا شروع کنم؟


داوطلبانی که برای کنکور استارت می زنند چند دسته هستند. افرادی که از ابتدا با ثبت نام در یک آزمون آزمایشی از تابستان به طور منظم و جدی با برنامه آزمون ها به جلو حرکت می کنند. خیلی از این افراد در اواسط راه از نتایج کسب شده دلسرد می شود و به دلایلی مدتی از مطالعه دور می شود و بسیار برایشان هضم این موضوع که وقت از دست رفته باز نمی گردد سخت است و در اثر عذاب وجدان از دست دادن فرصت دیگر تمایل به مطالعه ندارند. عده ای دیگر افرادی هستند که به دلایل مختلف دیر شروع به مطالعه می کنند و استارت جدی خود را برای موفقیت در کنکور دیر می زنند.

اما سوالی که این داوطلبان دارند این است که آیا امکان دارد که به رقبایی که از تابستان شروع کرده اند برسیم؟

آیا موفق می شویم؟ مگه میشه؟ چطور دوتا پایه و دو تا پیش رو تو این زمان اندک که خیلی از رقبا مطالعه را شروع کرده اند بخوانیم و به بودجه بندی کامل برسیم و....

1- اولین قدم برای شروع داشتن هدف است و در نظر گرفتن زمان باقی مانده....( یکی از عوامل مهم در ایجاد تمرکز حواس و افزایش دقت در هنگام مطالعه، آگاهی از هدف مطالعه است. حتما پیش از مطالعه برای خود مشخص کنید که هدفتان چیست

گفتن “هدف من یادگیری این فصل است.” یا “هدفم این است که نمره خوبی بگیرم.” و . . . بسیار نادرست است. چرا که اینها هیچ کدام هدف نیستند.)

2- قدم بعدی پیدا کردن نقاط ضعف و قوت در مطالعه

3- دانستن روش درست مطالعه

4- برنامه ریزی منظم

5- از همه مهمتر داشتن قدرت ذهنی (داشتن ذهنی قوی و بدون افکار مزاحم یکی از مهمترین مراحل درس خواندن است.)

6- قبل از شروع مطالعه با خود مرور کنید که چرا باید این زمان را برای مطالعه صرف کنید.نه برای معلم/برای خودتان چون در آینده باید به چی برسید.راه رسیدن به هدف داشتن شغل مناسب درس است.

7- سرعت عمل بالا

8- انتخاب دوستانی منظم و با انگیزه و اجتناب از ایجاد رابطه دوستی با افراد بی انگیزه و سردرگم

9- موانع را برای رسیدن به هدف در نظر داشته باشید.( چه موانعی ممکن است بر سر راهتان وجود داشته باشد؟چگونه می توانید آن موانع را هموار کنید؟)

10- چک لیست داشته باشید.

11- ما انسانیم و وقتی اراده کنیم که کاری را انجام دهیم می‌توانیم از پس آن برآییم.

12- نباید برای شما مهم باشد که “چند نفر از شما بیش‌تر می‌خوانند ” یا “این مبحث سخت است”، فقط برایتان هدف مهم باشد.(بزرگترین اشتباه این است که بخواهیم خود را با دیگران مقایسه کنیم)

13- طوری تلاش کنید که حداقل شرمنده خودتان نشوید.

14- کوتاهی هایی که در گذشته کردید را فراموش کنید، خودتان را بخاطر آن کوتاهی ها ببخشید، و بگذارید به آرامش ذهنی برسید.

15- تلاشی شایسته رسیدن به هدف داشته باشید.

*************اگر می خواهید به آینده موفقیت آمیز برسید باید گذشته خود را فراموش کنید.***************

 

**********درس خواندن منتهی میشود به هدف بلند مدت**********

هدفی که در سر دارید را سرلوحه راهتان قرار دهید، نباید اهدافتان را از یاد ببرید و برای رسیدن به آنها مسلما تلاش و پشتکار لازم است. باید با برنامه پیش بروید .چرا که با برنامه ریزی، اهداف کوتاه مدت تری خواهید داشت که دسترسی به آنها آسان تر خواهد بود. سعی کنید به برنامه ریزی پایبند باشید و حتما به صورت حضوری با یک مشاور مجرب صحبت کنید .بهتر است برنامه تان را به 3بخش تقسیم کنید: صبح، عصر و شب (البته در روزهای غیرتعطیل فقط عصر و شب). سعی کنید در هر بخش قسمتی از برنامه تان را اجرا کنید. مثلا اگر قرار است عصر یک ساعت ریاضی و یک ساعت دینی بخوانید حتما این کار را انجام دهید و آن را به بعد موکول نکنید چون مطمئنا در تایم بعدی برنامه دیگری خواهید داشت.مهم نیست از کجا شروع می کنید.مهم است کجا به اتمام می رسانید.این نکته را در نظر داشته باشید اگر آرزوی رسیدن به چیزی را دارید حتما به آن میرسید باید راه رسیدن را پیدا کنید. فقط داشتن آرزو به شما کمک نمی کند شما باید تلاش کنید و راه رسیدن به آن را طی کنید. انگیزه داشته باش و به این فکر کن که برای چه مطالعه می‌کنی؛ برای آن که در آینده در شغل مورد علاقه‌ات موفق باشی، نه به این خاطر که خانواده یا معلم، تو را مجبور به درس خواندن می‌کنند.

بعضی از داوطلبان تصور می‌کنند یکی از مهم‌ترین مباحث در مورد کنکور مساله زمان است. اگر به موقع شروع نکنند و مثلا تابستان را از دست بدهند ناامید می‌شوند.