موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد


آیا دوباره قصد شرکت در کنکور کارشناسی ارشد دارید و می‌خواهید عزم‌تان را جزم کرده و شبانه‌روز درس بخوانید؟

اگر می‌خواهید دوباره درس خواندن را آغاز کنید و ساعت‌های متمادی کتابی را در دست بگیرید و مطالعه کنید، بهتر است یادتان باشد شما یک‌بار در آزمون کنکور شرکت کرده‌اید.

پس نباید نگران آزمونی به نام کنکور کارشناسی ارشد باشید. اما بهتر است در کنار این درس خواندن‌های متمادی چند لحظه‌ای را با خودتان و ذهن‌تان خلوت کنید چراکه اگر در روزهای آمادگی برای کنکور کارشناسی‌ارشد با خودتان وقت بگذارید و گره درگیری‌های ذهنی و حاشیه‌های زندگی روزمره‌تان را باز کنید، موفقیت در آزمون از آن شما خواهد بود.

این نوع فکر کردن نخستین گام برای حرکت به سوی تصمیم‌گیری‌های بزرگ تحصیلی است و برنامه‌ریزی از پی این فکرها شکل می‌گیرد.

بسیاری از داوطلبان تنها درس می‌خوانند و هیچ ذهنیتی درباره شیوه‌ی درست مطالعه و دستیابی به اهداف‌شان ندارند، برای همین نمره خوبی در امتحانات کسب نمی‌کنند، اما هستند داوطلبانی که در روزها کمترین زمان را برای درس خواندن صرف می‌کنند و نتایج مطلوبی نیز از نحوه‌ی درس خواندن‌شان در هر مقطعی از کنکور کسب می‌کنند.

رد پای این موفقیت به سرچشمه فکر و اندیشه این داوطلبان بازمی‌گردد. اگر داوطلب کنکور در مقاطع بالاتر از کارشناسی هستید و هدفمند درس خواندن را رمز موفقیت‌تان می‌دانید، آگاه شوید که ذهنی فعال زمینه‌ساز موفقیت شما می‌شود. زیرا ذهن شما هر لحظه تشنه یادگیری است و این مشغله‌های زندگی است که در کنکورهای کارشناسی‌ارشد و دکترا مانع موفقیتند.

برای همین اگر می‌خواهید هدفمند برای قبولی در کنکور حرکت کنید، نکات زیر را به‌خاطر بسپارید.

آمادگی روانی، پیش‌شرط کنکور ارشد

مشغله‌ی ذهنی بسیاری از شرکت‌کنندگان آزمون‌های کنکور به ویژه کارشناسی ارشد، برخورداری از آمادگی روانشناختی است.

بحثی مهم که می‌تواند در صورت وجود هر گونه ضعف و نگرانی، در نگرش داوطلب تاثیر منفی بگذارد و نخست نگاه او را نسبت به خود و سپس نسبت به امتحانی که در پیش رو دارد، متزلزل و دچار مشکل کند.

به عبارت دیگر هر چه اعتماد به نفس داوطلب کنکور به‌ویژه در مقطع کارشناسی‌ارشد کمتر باشد، که در اکثر مواقع به‌خاطر فاصله داوطلبان از فضای دانشگاهی کاهش می‌یابد، موفقیت او در آزمون کنکور سخت‌تر می‌شود. یعنی اگر داوطلب به کارآیی خود اعتماد نداشته باشد، عملکرد او تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

بارها دیده شده داوطلبان کنکوری به اندازه کافی مطالعه کرده‌اند، ولی به دلیل برخوردار نبودن از اعتماد به نفس لازم، نتوانسته‌اند به خوبی از پس سوالات برآیند.

اگر شما هم با چنین مشکلی دست به گریبانید، بهتر است تا دیر نشده تمرین‌های هدفمند افزایش اعتماد به نفس را آغاز کنید و در راه تقویت تمرکز گام بردارید.

دیدگاه دیگر، نگرش داوطلب به امتحان است. اینکه چقدر امتحان را بزرگ یا وحشتناک می‌بیند که با بالا رفتن مقاطغ تحصیلی حجم این وحشت‌ها افزایش می‌یابد، به‌طوری که بر اساس نظرات کارشناسان آموزشی، داوطلبان کنکور بیشتری نگرانی، استرس و اضطراب را در روزهای پیش از کنکور تجربه می‌کنند.

زیرا داوطلبان فکر می‌کنند این امتحان برای آن‌ها مثل امتحان‌های دیگر نیست یا آزمونی است که می‌تواند خیلی وحشتناک‌تر باشد.

فکر می‌کنند اگر یک سؤال را جواب ندهند کل امتحان را خراب کرده‌اند و دیگر نمی‌توانند در مقاطع بالاتر از کارشناسی مشغول به تحصیل شوند.

این نوع نگرش نیز می‌تواند تاثیر زیادی در موفقیت دانش‌آموزان کنکوری، به ویژه ارشد داشته باشد.

بسیاری از مشکلاتی که برای داوطلبان ایجاد می‌شود، ریشه در آمادگی روانشناختی آنان دارد. زیرا داوطلبان به دلیل نداشتن آمادگی روانشناختی لازم در جلسه امتحان دچار مشکل و اضطراب می‌شوند.

نخستین گام در رفع این مشکل تشخیص میزان اضطراب است.

اگر برای اضطراب طیف و دامنه‌ای بین صفر تا صد در نظر بگیریم، معمولااضطراب بین صفر تا ۲۰ مفید است. از این حد هر چه بر میزان استرس و نگرانی افزود شود، مشکلات بیشتری بر سر راه فراگیری مطالب به‌وجود می‌آید و در برخی مواقع تحصیل را مشکل‌ساز می‌کند. در موارد خیلی حاد نیز، مشاوره با یک متخصص و حتی استفاده از دارو که توصیه شده است نیز کارساز نیست.

نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که، اضطراب و عملکرد رابطه‌ی معکوس دارند؛ به این معنی که هر چه اضطراب افزایش یابد، عملکرد علمی داوطلبان به ویژه در مقاطع بالاتر از کارشناسی کاهش می‌یابد.

گاه پیش می‌آید که داوطلبان نکات درسی را به خوبی مطالعه کرده و به‌خاطر سپرده‌اند، اما در جلسه امتحان قادر به پاسخگویی به سؤالات نیستند. در حالی که پس از امتحان وقتی سؤالات را مرور می‌کنند، درمی‌یابند بسیاری از آن‌ها را بلد بوده‌اند اما به‌خاطر نگرانی و استرس توان پاسخگویی را از دست داده‌اند.

در چنین شرایطی می‌توان گفت، یادگیری به‌طور کامل انجام شده ولی عملکرد آن دلخواه داوطلب نبوده است.

آن‌چه باعث خراب‌شدن عملکرد علمی دانش‌آموزان علی‌رغم یادگیری خوب و مناسب می‌شود، همان اضطراب است.

بنابراین، ممکن است داوطلبی نکات درس را خوب بلد باشد ولی عواملی مانند اضطراب، خستگی، دارو و... عملکرد او را در جلسه کنکور کاهش می‌دهد و شکست از آن او می‌شود.

در جست‌وجوی موفقیت و آرامش

کنکوری‌ها بهتر است در مقاطع بالاتر از کارشناسی‌ارشد، با توکل و آرامش تلاش شبانه‌روزی‌شان را شروع کنند و به‌خاطر داشته باشند، این آزمون با آزمونی که سال‌ها پیش پشت سر گذاشته‌اند، فرقی ندارد تنها مطالب تغییر کرده وگرنه نحوه پاسخگویی به سوالات به همان شیوه‌ای است که در کنکور کارشناسی در نظر گرفته شده است.

اگر این مهم را همواره در نظر داشته باشند، بدون شک این آزمون را هم مانند بسیاری از امتحانات دیگر زندگی پشت سر می‌گذارند.

دانش‌آموزان کنکوری باید این نکته‌ی مهم را نیز به‌خاطر داشته باشند که برای شرکت در آزمون کنکور به چهار نوع آمادگی نیاز است: آمادگی ذهنی، فکری، روانشناختی و معنوی.

منظور از آمادگی ذهنی بعد فنی و محتوایی است. به این معنی که دانش‌آموز کنکوری باید بر گروهی از یافته‌ها و مطالب مسلط باشد، تا بتواند در این آزمون علمی درست و به موقع ظاهر شود.

برای دانش‌آموزی که مطالعه‌ای پراکنده داشته و آمادگی اطلاعاتی لازم را ندارد، شرکت در آزمون کنکور معنی ندارد و بی‌فایده است.

اگر دانش‌آموزی تمام یک سال آمادگی برای کنکور را به مطالعه دروس ، تکرار دو یا چند باره تست‌ها و مطالعه‌ی موردی نقاط ضعف درسی بپردازد می‌تواند از رقبا پیشی بگیرد و راهی دانشگاه شود.

دکتر زارع، کارشناس و مشاور تحصیلی در این زمینه به داوطلبان توصیه می‌کند هر روز به صورت فشرده و کوتاه‌مدت مطالبی را که به صورت نکات مهم یادداشت کرده‌اند، دوباره‌خوانی و مرور کنند.

برای جزوات و مطالب درسی که قبلا یاد گرفته‌اند کمتر وقت بگذارند و راه‌حل‌های سریعی را که برای حل مسائل یاد گرفته‌اند در اولویت اول درس خواندن‌شان قرار دهند.

چرا که فرصت برای یادگیری مطالب جدید بسیار کوتاه است و این کار علاوه‌بر افزایش اضطراب، هیچ نتیجه‌ی دیگری در بر نخواهد داشت.