چگونه در درس زیست درصد بالاتری کسب کنم؟


 زیست شناسی، درسی که من به آن می‌گویم غول بی شاخ و دم کنکور تجربی ! غولی که اگر از پس آن بر بیایید قبولی در رشته های دکترای حرفه ای (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) برایتان سهل می شود. زیست شناسی جذابیت های خاص خودش را دارد و خواندن آن برای بسیاری از دانش آموزان با لذت همراه است. لذتی که می‌تواند با چالش مطالعاتی همراه شود. اگر دقیقا بدانید برای مطالعه زیست شناسی چه کاری و چه مقدار وقت لازم است، آنگاه برنامه ریزی درسی‌تان دچار بی نظمی نخواهد شد و از آشفتگی در روش مطالعاتی این درس جلوگیری خواهید کرد. خواندن زیست شناسی برای کسب درصد ۱۰۰ اصولی دارد که ما اینجا به شما آموزش خواهیم داد، اصولی که اگر رعایت نشود شاید در حد میرغضب مظفرالدین شاه هم نتوانید به سوالات این درس در کنکور پاسخ دهید! با ما باشید تا بدانید چطور می‌توان این درس را مطالعه کرد و درصد بالایی از سوالات را در کنکور پاسخ داد.

 

بهترین منبع مطالعاتی را انتخاب کنید

حتما این سوال در ذهن شما نقش می بندد که بهترین منبع مطالعاتی چیست؟ شاید ذهنتان به سمت موسسات مختلف برود و کتاب های زیست شناسی آن‌ها مدنظرتان باشد! اما سخت در اشتباهید چرا که بهترین منبع برای مطالعه درس زیست شناسی فقط و فقط کتاب درسی خودتان هست. کتاب درسی را مو به مو مطالعه کنید به هیچ عنوان نگذارید نکته‌ای از دید شما پنهان بماند. از هیچ خط کتاب ‌درسی ساده رد نشوید، مطالبی که از نظر شما شاید ساده به نظر بیایند و توجهی به آن نداشته باشید می‌تواند مدنظر طراحان سوالات کنکور باشد.

مرورهای متوالی را در برنامه روزانه خود قرار دهید

با یه گل بهار نمیشه! همانطور که با یک بار خواندن مباحث زیست شناسی کاری از پیش نخواهید برد. یکی از کلیدی ترین نکات برای موفقیت در این درس همین مرور چندین باره مطالب زیست شناسی هست. روش مرور کردن این درس به این صورت هست که بعد از اینکه مطلبی را خواندید چند دقیقه به ذهن خود استراحت دهید و سپس مطالبی که خواندید را مرور کنید. مرور دوم را روز بعد انجام دهید و مرور سوم را یک هفته بعددر هنگام مطالعه‌ی فصل های جدید، مطالب فصل قبل را مرور نمایید تا آنها را فراموش نکنید. آنقدر باید مرور داشته باشید تا به سطحی از تسلط برسید که چشم بسته مطالب کتاب را به یاد بیاورید. البته حفظ کردن طوطی‌ وار به درد نمیخورد، یادگیری عمیق و مفهومی را توصیه می‌کنیم.

زیست شناسی را عمیق و مفهومی بخوانید

خیلی از داوطلبان به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند: “زیست شناسی را بیشتر از همه درس‌ها می‌خوانم اما چرا در آزمون درصد بالایی کسب نمی‌کنم؟”
 

طبیعی است داوطلبی که متن کتاب درسی را سطحی می‌خواند و به درک عمیق مفاهیم درسی توجهی ندارد در انتخاب گزینه صحیح سوالات آزمون مشکل داشته باشد. برای اینکه در این درس به موفقیت برسید حتما کتاب درسی را به صورت دقیق و مفهومی بخوانید. مفهومی خواندن یعنی هر جمله را با دقت بخوانید و کلمات کلیدی را پیدا کنید و معنای دقیق آن‌ها را روشن کنید. مطالب را به یکدیگر ربط دهید. تفاوت‌ها و تشابه‌ها را تعیین کنید و نکات یک موضوع را دسته‌بندی کنید. اگر مطلبی را خوب بفهمید و یاد بگیرید، می‌توانید آن را به زبان خودتان بیان کنید و به پرسش‌های آن پاسخ دهید. با مفهومی و عمیق خواندن به راحتی می توانید مطالب را تجزیه و تحلیل کنید.
 

خودتان را به جای طراح سوالات زیست شناسی بگذارید

فرض کنید شما طراح سوالات زیست شناسی هستید به کدام قسمت کتاب درسی بیشتر توجه می‌کنید؟ کدام نکات ترکیبی را برای طرح سوال در نظر می‌گیرید؟

اگر توانستید از متن کتاب درسی سوالاتی معقول طرح کنید یعنی مطالب را عمیق خوانده و یاد گرفته‌ اید.

اگر جای طراح سوالات باشید باید متن کتاب درسی را به قدری حلاجی کنید تا نکاتی استخراج شود که از دید بسیاری از داوطلبان پنهان مانده! پس برای کسب درصد بالاتر لازم است که ذهن طراحان را بخوانید و مانند آن‌ها فکر کنید.

سوالات تستی را تجزیه و تحلیل کنید

چگونه زیست را ۱۰۰ بزنیم :‌ سوالات کنکور، آزمون آزمایشی و کتاب های کمک آموزشی را به خوبی تحلیل  کنید. گزینه به گزینه هر سوال را بررسی کنید و نکات آن را در دفتری یادداشت کنید. قسمت هایی از کتاب درسی که طراح به آن توجه داشته است و شما نتوانستید به سوال مطرح شده از آن قسمت پاسخ صحیح دهید را دوباره بررسی کنید. وقتی تست‌ می‌زنید بعضی از سوالاتی که اشتباه می‌زنید را علامت بزنید تا بعدا دوباره مرور کنید. نکاتی که کنکوری به نظر می‌آیند و تست‌های دام دار را مشخص کنید و قسمت مربوط به آن را از کتاب درسی با دقت بخوانید. تاکید می‌کنم که هر نکته جالب که می‌تواند به عنوان سوال کنکور مطرح شود را یادداشت کنید.

زمان زیادی به مطالعه زیست شناسی اختصاص دهید

یادم می‌آید یکی از کنکوری‌ها از من سوال پرسید چرا درصد زیست شناسی من از ۳۰ درصد بیشتر نمی‌شود؟

ساعت مطالعه او را پرسیدم و گفت که در هفته فقط ۶ تا ۷ ساعت زیست شناسی را می‌خواند!

ساعت مطالعه کم در زیست شناسی یعنی خودکشی! اگر خواهان درصد بالایی در این درس هستید باید روزانه حداقل ۲ ساعت برای مطالعه زیست شناسی در نظر بگیرید. در واقع زیست با ضریب ۱۲ در کنکور تجربی بیشترین تاثیر را دارد، بنابراین برای قبولی در رشته‌های تاپ و برتر به این درس بیشتر از قبل اهمیت داده و ساعت مطالعه خود را در این درس افزایش دهید.

کتاب کمک آموزشی خود را درست انتخاب کنید

جانم برایتان بگوید بعضی از کتاب های بازار به قدری حجیم هستند که با دیدنشان آدم وحشت می‌کند!

البته حجم زیادی از این کتاب ها را شوخی‌های بی مزه مؤلف اشغال کرده! بعضی از کتاب ها هم آنقدر به جاده خاکی زده اند که اصلا نمی شود روی نکات پرت آن قسمت حساب کرد!

منبع کمک آموزشی خود را با دقت انتخاب کنید کتابی را استفاده کنید که در کمترین زمان بیشترین حجم اطلاعاتی مفید را به شما انتقال دهد و یک راست سر اصل مطلب برود چرا که سال کنکور جای وقت تلف کردن با نکاتی که بی خود و بی جهت مطرح شده‌اند و حاصل تراوشات ذهن مؤلف هستند، نیست!