معرفی رشته تراشکاری


معرفه رشته

یک قطعه باید به چه روشی ساخته شود تا دارای تولیدی سریع، ارزان و همچنین کیفیت مناسب و وقت و کارآیی مطلوب باشد؟ پاسخ به این سؤال مهم بر عهده متخصصین رشته ماشین‌ابزار و تراشکاری و فرزکاری است.‌

این رشته به زمینه‌های کاربردی در زمینه شکل‌ دادن فلزات،‌ طراحی قالب‌ها و ساخت قطعه‌های گوناگون می‌پردازد

هنرجویان رشته ماشین‌ابزار و تراشکاری و فرزکاری در طی دوران تحصیل با محاسبات فنی و رسم فنی و تئوری کارگاه مربوطه و کار با دستگاه‌های تراش، فرزسنگ، اره‌لنگ و ... آشنا می‌شوند و در پایان مهارت، گواهینامه‌های مهارتی مربوطه را اخذ خواهند کرد.

این گروه با ماشین‌آلاتی که به روش براده‌برداری بر روی فلزات و غیرفلزات کار انجام می‌دهند به روش دستی و خودکار آشنا می‌شوند و پروژه‌هایی را در پایان ترم در حد محتوای آموزش خود انجام می‌دهند.

هنرجویان رشته فرزکاری CNC علاوه بر مهارت‌های فوق، توانایی نقشه‌کشی به کمک رایانه و برنامه‌ریزی ماشین‌آلات تراش و فرز CNC را فرا گرفته و با دستگاه‌های مذکور اقدام به برش قطعات به روش براده‌‌برداری و تمام اتوماتیک CNC می‌پردازند.

 

 سطح آموزشی مهارت‌ها

  تراشکاری ـ فرزکاری، سنگ‌زنی ـ نقشه‌کشی به کمک رایانه

  برنامه‌ریزی دستگاه‌های CNC 

 آینده تحصیلی و شغلی 

 اشتغال در کارگاه‌ها و شرکت‌های صنعتی در زمینه فرزکاری، تراشکاری، ابزارتیزکنی، سنگ‌زنی، قالب‌سازی و اپراتوری دستگاه‌های CNC و ...

 فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در رشته‌های مرتبط با مهندسی مکانیک، گرایش ساخت و تولید صنایع فلزی در سطح آموزش عالی ادامه تحصیل دهند.

 ساعت آموزش

رشته «فرزکاری CNC» دارای ۱۰۸ ساعت آموزش است که شامل ۴۲ ساعت دروس عمومی، ۴ ساعت شایستگی‌های پایه، ۵۳ ساعت شایستگی‌های فنی و ۹ ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «کاربر رایانه متشکل از ۳ واحد نظری و ۵ واحد عملی»، «ریاضی ۱ متشکل از ۲ واحد نظری»، «فیزیک متشکل از ۲ واحد نظری»، «فرزکار درجه ۲ متشکل از ۴ واحد نظری و ۱۳ واحد عملی»، «ابزار تیزکن متشکل از ۲ واحد نظری و ۳ واحد عملی»، «برنامه نویس CNC درجه ۲ متشکل از ۲ واحد نظری و یک واحد عملی»، «فرزکار CNC درجه ۲ متشکل از ۲ واحد نظری و ۵ واحد عملی»، «فرزکار CNC درجه ۱ متشکل از ۲ واحد نظری و ۲ واحد عملی» و «کارورزی متشکل از ۴ واحد عملی» است.

رشته «فرزکاری» دارای ۱۰۵ ساعت آموزش است که شامل ۴۲ ساعت دروس عمومی، ۴ ساعت شایستگی‌های پایه، ۴۴ ساعت شایستگی‌های فنی، ۶ ساعت شایستگی‌های کارگاهی و ۹ ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «ریاضی ۱ متشکل از ۲ واحد نظری»، «فیزیک متشکل از ۲ واحد نظری»، «فرزکار درجه ۲ متشکل از ۴ واحد نظری و ۱۳ واحد عملی»، «ابزار تیزکن متشکل از ۲ واحد نظری و ۳ واحد عملی»، «فرزکار درجه ۱ متشکل از ۳ واحد نظری و ۱۱ واحد عملی» و «کارورزی متشکل از ۴ واحد عملی» است.

رشته «تراشکاری و فرزکاری» دارای ۱۰۵ ساعت آموزش است که شامل ۴۲ ساعت دروس عمومی، ۴ ساعت شایستگی‌های پایه، ۴۷ ساعت شایستگی‌های فنی، ۳ ساعت شایستگی‌های کارگاهی و ۹ ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «ریاضی ۱ متشکل از ۲ واحد نظری»، «تراشکار درجه ۲ متشکل از ۳ واحد نظری و ۱۲ واحد عملی»،  «فرزکار درجه ۲ متشکل از ۴ واحد نظری و ۱۳ واحد عملی»، «فیزیک متشکل از ۲ واحد نظری»، «ابزار تیزکن متشکل از ۲ واحد نظری و ۳ واحد عملی» و «کارورزی متشکل از ۴ واحد عملی» است.

رشته «ماشین ابزار» دارای ۱۰۵ ساعت آموزش است که شامل ۴۲ ساعت دروس عمومی، ۴ ساعت شایستگی‌های پایه، ۴۴ ساعت شایستگی‌های فنی، ۶ ساعت شایستگی‌های کارگاهی و ۹ ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «ریاضی ۱ متشکل از ۲ واحد نظری»، «فیزیک متشکل از ۲ واحد نظری»، «ابزار تیزکن متشکل از ۲ واحد نظری و ۳ واحد عملی»،‌ «ماشین ابزار درجه ۲ متشکل از ۴ واحد نظری و ۱۳ واحد عملی»، «ماشین ابزار درجه ۱ متشکل از ۳ واحد نظری و ۱۱ واحد عملی» و «کارورزی متشکل از ۴ واحد عملی» است.