معرفی رشته علوم زیستی ورزش


معرفی:

 علوم زیستی ورزش یک رشته میان رشته‌ای می‌باشد که از علوم مختلف برای تقویت و تربیت جسم و روان انسان استفاده می کند. این رشته مشتمل بر یکسری رشته‌های پایه ی پزشکی می‌باشد تا جایی که فارغ التحصیل آن تا حد یک پزشکیار با جسم انسان آشنا می‌شود و علاوه بر آن، علوم ورزشی را به صورت علمی و عملی آموزش می بیند تا بتواند در رشته‌های مختلف ورزشی مهارت داشته باشد و همچنین توانایی تحقیق در علوم ورزشی را به دست بیاورد. دروس این دوره دانشگاهی عمدتا جنبه نظری و عملی دارد. طول هر نیمسال تحصیلی 16 هفته آموزش کامل است هر واحد درس نظری به مدت 16 ساعت و هر واحد درس عملی به مدت 32 ساعت در طول نیمسال آموزش داده می‌شود.

 

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم:

دانشجوی این رشته باید از کودکی ورزشکار باشد. چون یکسری از مهارت‌های پایه ای را مثل ژیمناستیک و یا دومیدانی که نیاز به هماهنگی کامل عصب و عضله دارد، نمی‌توان در بزرگسالی فراگرفت. در ضمن افرادی که از کودکی اهل ورزش هستند، انگیزه ی بیشتری برای فراگیری مطالب علمی و عملی از خود نشان می‌دهند. گفتنی است که قد آقایان داوطلب رشته تربیت بدنی باید حداقل 165 سانتی متر و خانم‌ها 158 سانتی متر باشد (قهرمانان تیم ملی از شرط یاد شده مستثنی هستند) و حداقل دید چشم آنها باید باشد. گفتنی است که این رشته بصورت نیمه متمرکز دانشجو می‌گیرد. یعنی در یک آزمون عملی مهارت، آمادگی و توانایی جسمی دانشجویان سنجیده می‌شود.

 

مقاطع بالاتر از کارشناسی:

فارغ‌التحصیلان روانشناسی می‌توانند در گرایش‌های زیر در مقطع کارشناسی ارشد به ادامه تحصیل بپردازند.

روانشناسی ورزشی، فیزیولوژی ورزشی (با 5 گرایش)، بیومکانیک ورزشی، رفتار حرکتی (با 3 گرایش)، آسیب شناسی و حرکات اصلاحی (با 2 گرایش)، مدیریت ورزشی (با 6 گرایش)

 

موقعیت شغلی در ایران:

فارغ التحصیل این رشته می‌تواند به عنوان مربی و مسئول ورزش در وزارتخانه‌ها و بعضی از وزارتخانه‌ها که بخش تربیت بدنی دارند، فعالیت کند. به عنوان مربی در باشگاه‌های ورزشی آزاد فعالیت کند و یا به عنوان مربی، کارشناس یا مربی بدنسازی جذب سازمان تربیت بدنی شود. همچنین می‌تواند در ساخت وسایل و البسه ورزشی مشاور یک طراح باشد.