تاثیر منفی ویتامین در دوران بلوغ


دوره بلوغ با افزایش سرعت رشد جسمی همراه است و به تبع آن نیازهای تغذیه ای ازجمله انرژی، پروتئین، ویتامین ها و املاح افزایش می یابد. در این دوران که دانش آموزان دوره متوسطه جامعه آماری آن هستند تغییر عادات غذایی، تمایل به مصرف غذاهای غیر خانگی مثل انواع ساندویچ ها، پیتزا ها و مصرف تنقلاتی که اغلب ارزش غذایی کافی ندارند نوجوانان را به سمت کمبود ریزمغذی ها سوق می دهد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا به تازگی اعلام کرده اند زیاده روی در مصرف مکمل های ویتامین B12 یا خوراکیهای حاوی این ویتامین میتواند خطر بروز یا تشدید آکنه را افزایش دهد. با این حال پژوهشگران آمریکایی میگویند هنوز برای اعلام قطع مصرف غذاها و مکمل های حاوی ویتامین B12 در افراد مبتلا به آکنه ، خیلی زود است و نیاز به تحقیقات گسترده تری در این زمینه وجود دارد تا متوجه شوند تاثیر منفی این ویتامین روی چه بیمارانی بیشتر و روی چه بیمارانی کمتر است.

ویتامین B12 شمشیر دولبه است !
دکتر هویینگ لی ، سرپرست این گروه تحقیقاتی ، میگوید: « ژنهای مختلفی در بدن همه ما وجود دارد که میتوانند بصورت بالقوه بر بروز آکنه یا پیشگیری از ایجاد آن تاثیر داشته باشند. این ژنها هستند که دارو درمانی برای از بین بردن آکنه ها را سخت یا ساده میکند و باعث میشود برخی مواد غذایی یا ریز مغذیها ، تاثیری مثبت یا منفی در بروز یا پیشگیری از آکنه داشته باشند ».

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا هم پس از نشر این خبر به تمام افراد مبتلا به آکنه توصیه کرده است تا قطعی نشدن علت ابتلا به بیماری خود ، خودسرانه B12 را از رژیم غذاییشان حذف نکنند چون کمبود این ویتامین ، عوارضی مانند کمخونی ، مشکلات گوارشی مربوط به هضم غذا ، کاهش قدرت حافظه و مشکلات بینایی به دنبال خواهد داشت. دکتر لی و همکارانش با بررسی رابطه بین افزایش سطح ویتامین B12 در خون و تشدید آکنه در برخی بیماران ، متوجه شدند این ویتامین میتواند فعالیت نوعی میکروب مولد آکنه در پوست به نام « پروپیونی باکتریوم » را افزایش دهد و باعث بروز یا تشدید آکنه شود اما هنوز سوالهای بدون جواب زیادی در این زمینه وجود دارد و هنوز برای قضاوت زود است.