چگونه درس خوان شویم؟


به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نخستین روزهای سال مقارن با ماه‌های پایانی سل تحصیلی بوده و به دلیل تعطیلات طولانی مدت نوروز، دانش آموزان و روند تحصیل آن‌ها را با چالش رو به رو می‌کند به طوری که بازگشت به حال و هوای درس و مدرسه کمی با مشکل مواجه است.

نحوه صحیح مطالعه و استفاده بهینه از وقت برای دستیابی به نتایجی مطلوب یکی از سوالات و چالش هایی است که همواره ذهن دانش آموزان را درگیر کرده و با نزدیک شدن به ایام امتحانات شدت می‌گیرد، چرا که آنان می‌خواهند با اتخاذ فرآیندی صحیح به آنچه مطلبشان بوده، دست پیدا کنند.

 

تنظیم سرعت مطالعه برای حرکت به سمت موفقیت تحصیلی

میلاد رحیمی مشاور تحصیلی درمورد چگونگی مطالعه صحیح دانش آموزان برای موفقیت تحصیلی گفت: دانش آموزان باید تمرکز کافی را زمان مطالعه داشته باشند و تنظیم سرعت حین درس خواندن در ایجاد تمرکز و یادگیری موثر است.

وی افزود: دانش آموزان در درس‌های غیر محاسباتی زمان مطالعه خود را ثبت کنند و پس از ۲ الی ۳ روز،۲۰ درصد از زمان ثبت شده بکاهند و به این ترتیب سرعت مطالعه را افزایش دهند.

این مشاوره تحصیلی تاکید کرد: برای ثبت زمان حتما از کرنومتر استفاده شود چرا که نقش کنترل کننده دارد، اما زمان سنج تلفن همراه این حس را به دانش آموز القا نکرده به طوری که فرد به این ابزار نگاه سرگرمی دارد.

 

مغزتان را روی مطالب درسی متمرکز کنید

رحیمی تصریح کرد: علاوه بر سرعت مطالعه، تعیین محل مناسب برای این اقدام، مهم است و دانش آموزان باید از میز برای مطالعه استفاده کرده و از حالت خوابیده مطالعه کردن بپرهیزند. همچنین هنگام مطالعه دیوار مقابل ساده باشد چرا که در غیر این صورت ذهن به آنالیز عکس‌ها و نوشته‌های روی دیوار سوق داده می‌شود.

وی اظهار داشت: اگر دانش آموزان در کتابخانه مطالعه می‌کنند باید چنین شرایطی را برای خود ایجاد کنند تا دچار حواس‌پرتی حین درس خواندن نشوند.

این مشاور تحصیلی ادامه داد: تهیه برنامه درسی شخصی از دیگر مواردی است که دانش آموزان باید به آن توجه داشته باشند و بر اساس این برنامه میزان تسلط خود را بر دروسی که در آن ضعیف هستند، افزایش داده و دروس قوی‌تر را تثبیت کنند و برای شروع مطالعات اولویت را به دروسی که ارزش نمره‌ای بیشتری دارند، اختصاص دهند.

 

روش‌های امتحان دادن صحیح

گاهی دانش آموزان با اعلام نتایج، اختلاف فاحشی را بین نمرات امتحانی و نمره فرضی خود مشاهده می‌کنند. این امر باعث دلسردی و ناامیدی در تحصیل می‌شود.

علل متعددی را می‌توان برای این مشکل متصور شد، اما معمولا خانواده‌ها و معلمان فرضیات نادرست دانش آموزان را عامل این مساله می‌دانند.

رحیمی در این خصوص عنوان می‌کند: برای موفقیت در امتحانات به ویژه امتحانات نهایی تسلط کافی بر مطالب درسی بسیار اهمیت دارد.

این مشاوره تحصیلی اضافه کرد: در دروس محاسباتی دانش آموزان حل سوالات تا رسیدن به جواب نهایی را مورد توجه قرار دهید تا اشکالات احتمالی خود را حین حل سوالات پیدا کنید.

وی ایجاد دفترچه فنی را از اقداماتی مهم برای حذف و کاهش اشتباهات درسی عنوان کرد و گفت: بعد از هربار مطالعه، اشتباهات خود را در دفترچه‌ای ثبت کنید و در زمان‌های بعدی مطالعه، قبل از آغاز کار مطالب دفترچه فنی را مطالعه کنید.

رحیمی افزود: برای آمادگی امتحانات حل سوالات سال‌های گذشته کمک بسیاری به دانش آموزان می‌کند و آن‌ها می‌توانند اشتباهات و بی دقتی‌ها را با حل سوالات استاندارد امتحانی شناخته و رفع کنند و دقت خود را نسبت به چگونگی طرح سوالات افزایش دهند.

این مشاور تحصیلی به دام‌های امتحانی اشاره داشت و بیان کرد: گاهی سوالات دشواری در امتحان مطرح می‌شود که به عنوان دام‌های امتحانی شناخته شده و دانش آموزان نباید خود را در این مواقع ببازند، بلکه باید سایر سوالات را پاسخ داده و در آخر به پاسخ‌گویی این چنین سوالات بپردازند.

وی تصریح کرد: خوانا نوشتن پاسخ سوالات و خط کشیدن دور جواب نهایی در دروس محاسباتی حتما رعایت شود تا هنگام تصحیح برگه‌ها، نمره‌ای به اشتباه از دانش آموزان کم نشود.

 

وسواس؛ آفت موفقیت‌های تحصیلی دانش آموزان

تردید در پاسخ‌گویی به سوالات در جلسه امتحان یا پرسش و پاسخ کلاسی، تصور فراموشی تمام مطالب درسی نزدیک امتحان تجربیاتی هستند که بدون تردید همگی با شدت و ضعف‌های مختلف به آن دچار شده‌ایم و گاهی چنان بر ما غلبه داشته که نتیجه امتحان را به کلی تحت تاثیر قرار می‌داد که بهترین راه حل برای رفع این مسئله، شناسایی عامل و مقابله با آن‌ها است.

رحیمی وسواس تحصیلی را آفتی برای روندآموزشی دانست و گفت: یادداشت برداری از مسائل کمک کننده به تفهیم دروس است، اما برخی دانش آموزان به دلیل وسواس آن را به جزوه نویسی تبدیل می‌کنند که باعث وقفه هنگام مرور مطالب می‌شود. از طرفی برخی هنگام پاسخگویی به سوالات این وسواس را داشته و دچار مشکلات جدی می‌شوند.

این مشاور تحصیلی بیان کرد: وسواس مطالعاتی در حوزه یادآوری و یادگیری وجود دارد و باید در این مراحل این معضل را از بین برد.

وی یادآور شد: برای حذف این مشکل دانش آموزان خود را متناسب با هنرآموزان آماده کنند به عنوان مثال برای امتحانات تشریحی رویکرد تشریحی اتخاذ کنند و در امتحانات تستی به شیوه‌ای تستی مطالعه شود.