آیا مشکلات سرویس های مدارس در سال تحصیلی جدید حل خواهند شد؟


در تمامی سال‌های گذشته سرویس مدارس دیگر وسیله رفت و آمد دانش آموزان نبوده،  بلکه  به غصه‌ای دائمی ، دلواپسی و دلشوره‌ای مدام برای خانواده ها تبدیل شده است است.

 

با کمال تاسف مشاهده می شود که به مسئله ایی  به این مهمی اصلا توجه نشده است . با اینکه اعلام شده که از رانندگان مطمئن ، که همگی از طرف سازمان تاکسیرانی معرفی می گردد ، استفاده می شود ولی خیلی از ملاک های بسیار مهم در نظر گرفته نشده اند.

 

مشکلات اصلی سرویس های مدارس:

 عدم نظافت داخلی مناسب در سرویس های مدارس

از آنجایی که تمییز بودن داخل سرویس به طور مستقیم با سلامت دانش آموزان ارتباط دارد ولی بسیاری از سروریس ها در امر نظافت محدوده داخلی خودرو کاملا بی توجه هستند و حتی اولیا و مربیان به این امر دقت کافی ندارند و چه بسا بسیاری از بیماری ها از این نقطه آغاز شوند.

 

 پیاده نکردن دانش آموزان در مکان های مناسب و بی خطر

در بسیاری از موارد دیده می شود که موقع پیاده کردن دانش آموزان به خاطر عجله کردن آنها را در دور میدان ها یا سر چهار راه ها پیاده می کنند ، که این امر واقعا خطرناک می باشد.

 

رعایت کامل قوانین راهنمایی و رانندگی

این روز ها در رسانه های ملی خیلی صحبت از رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می شود و در این  همین راستا هم قوانین سختی در نظر گرفته شده که همه از آن اطلاع داریم ، این در حالی است که  بیشتر مسئول ها اعلام کردند که این فرهنگ باید از کودکان شروع شود و طرح همیار پلیس هم یکی از کار های مثبتی است که  صورت گرفته است .اما باید دیگر دست از شعار دادن برداریم  و یک مقدار واقع گرا باشیم .در حالی که ما دانش آموز خود را هر روز با سرویسی به مدرسه می فرستیم که شاهد انواع تخلفات رانندگی مانند عبور از چراغ قرمز و .... می باشد ، شاید در مرحله اول خیلی پر اهمیت نباشد ولی توجه کنید یک سال فردی هر روز یک رفتار نادرست در رانندگی را ببیند، علاوه بر خطرات موجود و اتفاقات ناخوشایندی که ممکن است رخ دهد ، چطور باید انتظار داشته باشیم که این کودک در آینده پایبند به قوانین باشد .

 

 رعایت ظرفیت اصلی اتومبیل

مشکل اصلی بیشتر این سرویس ها عدم رعایت ظرفیت خودرو است و در بسیاری از موارد دیده می شود که دو یا چند برابر ظرفیت موجود، دانش آموز  را سوار یک سرویس می کنند و با عرض پوزش در این مورد فرقی بین انسان و گوسفند مشاهده نمی گردد.

 

 عدم رعایت ادب و نزاکت توسط رانندگان محترم

در برخی از موارد دیده می شود که به دلیل شلوغ کردن دانش آموزان در سرویس ها رانندگان صبر خود را  از دست می دهند و از کلمات زشت استفاده می کنند و یا سر دانش آموزان داد می کشند که شاید  زیاد مهم نباشد ولی  وقتی که یک کودک این مسئله را که امروز  آقای راننده به او فحش داده را در منزل مطرح می کند ، قطعا بدانید که اثر منفی زیادی داشته است.

 

 و مسائل و مشکلات دیگری نیز وجود دارد مانند فرسوده بودن خودرو  و ....

 

ولی باید این نکته را در نظر گرفت که این مشکلات در همه موارد وجود ندارند و بسیاری از رانندگان زحمتکش سرویس مدارس همه نکات را رعایت می کنند و این باعث خوشحالی است.

 

البته طرح های زیادی مطرح گردیده است که در آنها باید راننده زن برای دختران و راننده مرد برای پسران، پخش موسیقی مخصوص بر اساس معیارهای روانشناسانه هنگام رفتن به مدرسه و موسیقی بازگشت به خانه وجود داشته باشند.

 

 تصادف سال 74 موجب شد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور وقت دستور ویژه‌ای به چند نهاد مربوطه برای تدوین یک طرح ملی در زمینه سرویس مدارس صادر کند؛ جمعیت هلال احمر، سازمان میراث و گردشگری، نیروی انتظامی، وزارت آموزش و پرورش و بنیاد نهج‌البلاغه.

 

این طرح با نام طرح ملی البرز با 10سال کار کارشناسی در پژوهشگاه بنیاد نهج‌البلاغه تدوین و در نهایت سال 85 در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب و برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ شد. البته ابلاغ می‌تواند به معنای اجرا نباشد که طرح ملی ساماندهی مدارس یکی از همین ابلاغ‌هاست که درگیر اختلاف دستگاه‌های دولتی شد و متوقف ماند. قرار بود در این طرح راننده‌ها که البته دیپلم به بالا بودند، آموزش ببینند و یونیفورم بپوشند و وقتی پشت چراغ‌قرمز ایستادند برای بچه‌ها توضیح دهند که چرا ایستادیم و هر رنگ چه معنی‌ای می دهد؟

 

عبد الوحید مروجی مدیر پروژه البرز درباره ایده شکل‌گیری این طرح می‌گوید:

 

رانندگانی که برای سرویس مدارس انتخاب می‌شوند باید حداقل مدرک تحصیلی دیپلم را داشته باشند و در یک دوره آموزشی، یک زبان خارجی، یک رشته ورزشی رزمی و کمک‌های اولیه را نیز فرا بگیرد.

 

همچنین بر اساس این طرح همه خودروها باید ون باشد که به‌طور اقساطی در اختیار رانندگان گزینش شده به عنوان مالک قرار می‌گیرد.

 

عضو هیات مدیره بنیاد بین‌اللملی نهج البلاغه با اشاره به وجود آمبولانس و هلیکوپتر امداد در این طرح در مواقع اضطرار توضیح می‌دهد: بر اساسی طرحی که ما ارائه کرده‌ایم هر 5 تا 10سرویس یک آمبولانس به عنوان پشتیبان خواهد داشت و هر 100سرویس یک هلیکوپتر که در موقع نیاز به کمک بچه‌ها بیاید. ضمن آن‌که همه خودروها مجهز به GPRS هستند و با این کار مسیر حرکت راننده کاملا کنترل می‌شود.

 

البته نه تنها مسیر که رفتار راننده هم به‌طور مداوم زیر ذره بین قرار می‌گیرد و همین طور رفتار ترافیکی آنها.

 

مروجی طرح را مورد تایید سازمان بهداشت جهانی به عنوان طرح برتر تربیتی در خاورمیانه در سال 85 معرفی کرده و می‌گوید: اگر این طرح به اجرا در بیاید به‌طور مستقیم و غیر مستقیم براساس پیش‌بینی‌های ما 300 هزار شغل ایجاد می‌شود.

 

به گفته وی سرویس دهی به مهدهای کودک و گردشگران در فواصل زمانی حضور بچه‌ها در مدرسه یکی دیگر از خدماتی است که برای رانندگان سرویس مدارس تعریف شده که با این کار درآمدزایی بیشتر عاید آن‌ها خواهد شد.

 

مدیر پروژه البرز و البته بسیاری از والدین امیدوار هستند وزارت کشور در دولت تدبیر و امید این طرح را برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش و مرکز راهنمایی رانندگی ابلاغ کند.