معرفی رشته علوم اجتماعی گرایش مردم شناسی


معرفی :

گرایش مردم شناسی درواقع رویکرد ویژه ای به موضوع فرهنگ دارد . مردم شناسی با پذیرش این اصل که نقش فرهنگ‌ در ساختارهای‌ اجتماعی‌ نقش‌ بسیار مهم‌ و تعیین‌ کننده‌ای‌ است، به مطالعه‌ فرهنگ‌ از دیرباز تا کنون و در جوامع‌ مختلف‌ پرداخته و می‌کوشد تا با مطالعه‌ سیر تحول‌ فرهنگ‌، علل‌ تغییرات‌ فرهنگی‌ و کاربرد آن در جوامع‌ مختلف‌ را بیابد.

فرهنگ و توسعه، مردم شناسی شهری، روستایی، ایل شناسی، باستان شناسی، موزه داری و تکنیک ضبط اسناد نمونه موضوعات تخصصی است که دانشجویان گرایش مردم شناسی به مطالعه آن می‌پردازند.

 

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم :

 با توجه به ازدیاد و گوناگونی شغلهایی که دانشجویان این رشته می‌توانند انتخاب کنند، متناسب با هر شغل مهارتها و توانای‌های خاص آن شغل مورد نیازشان خواهد بود . با اینحال و بطور کلی میتوان به این موارد اشاره کرد : داشتن روحیاتی نظیر کنجکاوی و صبر، علاقمندی به مردم‌، جامعه و مسائل مربوط به آن، داشتن روابط عمومی‌و اجتماعی خوب و بالاو نهایتا اشتیاق به امر پژوهش در کارهای میدانی 

 

مقاطع بالاتر از کارشناسی :

گرایشهای مقطع کارشناسی ارشد این رشته عبارتند از : علوم اجتماعی گرایش مردم شناسی

،جمعیت شناسی‌، جامعه شناسی، شیعه شناسی‌، گرایش جامعه شناسی‌، توسعه روستایی (با 2 گرایش)،

علوم اجتماعی گرایش برنامه ریزی رفاه اجتماعی، جامعه شناسی انقلاب اسلامی، علوم اجتماعی گرایش مطالعات فرهنگی، مدیریت راهبردی فرهنگ، مطالعات جوانان،برنامه ریزی توسعه منطقه ای،برنامه ریزی گردشگری (توریسم)،  دانش اجتماعی مسلمین‌، فلسفه علوم اجتماعی

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار :

مردم شناسی زیر بنای بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی است و این به معنای آن است که بازار کار متنوعی برای فارغ التحصیلان این گرایش وجود دارد بطوری که اکثر وزارتخانه‌ها به فارغ التحصیلان آن نیازمندند. فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در این مشاغل مشغول بکار شوند :  پژوهشگر،  باستان شناس‌، راهنمای تور گردشگری نویسنده‌، سردبیر‌، مجری رادیو/ تلویزیون‌، کارشناس / کارگزار بیمه ‌، خبرنگار (روزنامه نگار)‌، معلم‌، پژوهشگر  ،راهنمای گردشگری ‌، کارمند آژانس مسافرتی،  استاددانشگاه و مدیر روابط عمومی‌.  همچنین فارغ التحصیل این رشته می‌تواند به مطالعه و تحقیق آزاد روی آورده و نتیجه تحقیقات خویش را به صورت کتاب منتشر سازد. چون امروزه کتبی که در زمینه مردم شناسی چاپ می‌شود، بازار بسیار خوبی دارد.