معرفی رشته الهیات و معارف اسلامی - فلسفه و حکمت اسلامی


 

در تاریخ‌ فلسفه‌ و عرفان‌ اسلامی، ‌ برای‌ کشف‌ حقیقت‌ و آگاهی‌ از راز هستی‌ و آفرینش،‌ به‌ دو راه‌ اساسی‌ بر می‌خوریم‌، راه‌ عقل‌ و راه‌ عشق‌. در این‌ میان،‌ طرفداران‌ اصالت‌ عقل‌ معتقدند که‌ می‌توان‌ با استدلال‌ و برهان‌ به‌ معرفت‌ و شناخت‌ رسید و از راز آفرینش‌ آگاهی‌ یافت‌. اعتقادی‌ که‌ در گرایش‌ فلسفه‌ و حکمت‌ اسلامی‌ نیز با آن‌ روبرو می‌شویم‌ و در واقع‌ دانشجویان‌ این‌ گرایش‌ به‌ مطالعه‌ و پژوهش‌ در این‌ زمینه‌ می‌پردازند و نظام‌ آموزشی‌ آن‌ها برپایه‌ مطالعه‌ مکاتب‌ فلسفی‌ اشراق‌، ملاصدرا و سقراط استوار است. دانشجویان این گرایش، به دلیل ارتباط دروس با منابع خارجی، در صورت تسلط بر زبان‌های عربی و انگلیسی موفق تر هستند.

نظام آموزشی این گرایش بر پایه مطالعه مکاتب فلسفی مثل مشاء، اشراق یا ملاصدرا استوار می باشد و علاوه بر تاریخ فلسفه اسلامی از آغاز تا امروز، به مباحث هستی شناسی و امور عامه و مباحث مربوط به الهیات و معاد پرداخته می‌شود. همچنین آثار فیلسوفانی نظیر حکیم سبزواری و علامه طباطبایی مورد بحث و مطالعه قرار می گیرد.

 

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم :

علاقمندی به تحقیق و مطالعه، تسلط به زبان انگلیسی و عربی، آشنایی با میانی فلسفه و منطق

 

 

مقاطع بالاتر از کارشناسی :

علاقه مندان میتوانند در گرایش‌های زیر در مقطع کارشناسی ارشد به تحصیلات ادامه دهند:

 

علوم قرآن و حدیث، فقه مقارن و حقوق خصوصی اسلامی، فقه مقارن و حقوق عمومی اسلامی، فقه مقارن و حقوق جزای اسلامی، علوم قرآنی - تفسیر قرآن مجید، علوم قرآنی - علوم قرآن مجید، علوم حدیث (با 5 گرایش)، نهج البلاغه (با 3 گرایش)

معارف قرآن، الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی (با 3 گرایش)، فلسفه و کلام اسلامی (با 2 گرایش)، فلسفه و حکمت اسلامی، الهیات و معارف اسلامی - ادیان و عرفان، الهیات و معارف اسلامی - تاریخ و تمدن ملل اسلامی، عرفان اسلامی

 

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار :

تدریس در مراکز آموزشی و فرهنگی، انجام امور تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه‌های ادیان، مذاهب، فلسفه اسلامی و...،  نویسندگی و سردبیری در رسانه‌های تخصصی، مدیر انتشارات در حوزه نشر تخصصی دینی و فلسفی، تالیف کتاب