تالیف کتب درسی باید شایستگی و مهارت را در دانش آموزان ایجاد کند


به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی روز چهارشنبه در نشستی با مؤلفان کتب درسی شاخه های نظری، فنی وحرفه ای و کاردانش، افزود: امنیت و هویت دو مسئله اساسی در برنامه های کشورهاست، بنابراین برای شکل گیری این مقوله باید در آموزش و پرورش سرمایه گذاری و برنامه های کوتاه و بلندمدت ارائه کرد.
وی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری درخصوص معضل دانشگاه گرایی، اظهار کرد: رویکرد آموزش و پرورش نباید به سمتی باشد که انتهای علم آموزی، رفتن به دانشگاه باشد، بلکه بیش از 70 درصد فارغ التحصیلان آموزش و پرورش باید وارد بازار کار شوند.
دانش آشتیانی با انتقاد از رشد بی رویه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی گفت: در برنامه های درسی ارائه شده باید بررسی کرد تا چه میزان شایستگی ها را در دانش آموزان می توان ایجاد کرد و مهارت ها را به آنان آموخت.
وی افزود: رشد بی رویه مدارک، توقع را نیز بالا می برد و بودجه و هزینه زیادی نیز صرف آن می شود.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر رویکرد شایسته محور گفت: حافظه محوری آسیب های خاص خود را دارد، بنابراین دانش آموز باید فردی متفکر تربیت شود و بتواند از آنچه آموخته به درستی استفاده کند.
وی با اشاره به وجود 130 تا 150 روز آموزشی در طول سال تحصیلی خاطرنشان کرد: زنگ کلاسی حدود 90 دقیقه است در صورتی که براساس مطالعات، جلسات 50 دقیقه ای مؤثرتر است و بهره وری را افزایش می دهد.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دانش آشتیانی با تاکید بر اینکه حجم کتاب مهم نیست، بلکه کیفیت آموزشی اهمیت دارد، افزود: باید بحث جستجو و تفکر در مدارس جدی گرفته شود، زیرا در سال های آینده مدارس مجازی چنان گسترش می یابند که مدارس فیزیکی جایگاهی برای دانش آموزان نخواهند داشت.