اقتصاد صنعتی


معرفی:

اقتصاد صنعتی مسائل بخش صنعت را با توجه به تئوری‌ها و نظریه‌هایی که وجود دارد، توضیح می‌دهد و با کاربرد اقتصاد خرد در فعالیت‌های صنعتی سرو کار دارد. همچنین ساختار بازار (رقابتی یا انحصاری بودن) و عملکرد آن را و این که آیا بازار محصولات صنعتی رقابتی است یا انحصاری، تبیین می‌نماید.در رشته اقتصاد صنعتی نقش تبلیغات در صنعت، تکنولوژی، آشنایی با روابط کار و مدیریت بنگاه‌های تولیدی و نیز تحولات صنعتی و سیاست گذاری در این بخش مورد توجه قرار می گیرد و دانشجویان با ساختار بازار صنعت، بازرگانی بین‌المللی، منافع و مضرات انحصار، سیاست رقابت، منافع مصرف‌کننده، هزینه‌ها و حقوق و مقررات کاری که تنظیم‌کننده روابط بین کارگران و کارفرمایان است، آشنا می‌شوند.

 

 

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم:

دانشجویان این رشته باید علاوه بر مهارتهای کلی لازم برای رشته ی اقتصاد ، مطالعات خود را در زمینه‌ی مدیریت منابع و مدیریت استراتژیک نیز بالا ببرند .

مقاطع بالاتر از کارشناسی:

اقتصاد و تجارت الکترونیک، بانکداری اسلامی، برنامه‌ریزی سیستمهای اقتصادی، توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی، علوم اقتصادی (با 1 گرایش)، اقتصاد نفت و گاز، اقتصاد اسلامی و اقتصاد انرژی

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار:

دانشجویان گرایش اقتصاد صنعتی می‌توانند، در مؤسسات تولیدی و شرکت‌ها، وزارت صنایع و معادن، شرکت شهرک‌های صنعتی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان توسعه و نوسازی و صنایع معدن، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مشغول به کار شوند.