معرفی رشته «روکش کاری چوبی»


*معرفی رشته

روکش چوب به لایه‌ای نازک از چوب و یا لایه‌ای از یک ماده مصنوعی گفته می‌شود که برای زیباسازی و پوشش دادن به مصنوعات چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قدمت روکش‌گیری به مصر باستان و شاید پیش از آن بازمی‌گردد. روکش‌گیری اره‌ای در آن زمان‌ها مرسوم بوده است.

با استفاده از روکش می‌توان سایر فرآورده‌های چوبی که ظاهر مناسبی ندارند را تزئین کرد. در واقع ورقه‌های نازک روکش، یک ماده اولیه طبیعی یا مصنوعی تزئین‌کننده هستند.

روکش‌کار مصنوعات چوبی شخصی است که پس از گذراندن دوره‌های آموزشی بتواند از عهده پیشگیری از حوادث و رعایت نکات ایمنی، انتخاب چوب و صفحات چوبی، بستن قطعه کار به گیره، خط کشی و اندازه‌گذاری روی چوب، اندازه‌گیری ابعاد و زوایای قطعات با شکل هندسی منظم و غیرمنظم، سوهان کاری و چوبساء کاری، برش کاری انواع روکش‌های چوبی و مصنوعی با وسایل دستی، برقی، جور کردن روکش‌های چوبی، درز کردن و چسباندن روکش‌ها به یکدیگر، روکش‌کاری دستی و با پرس هیدرولیک، لبه چسبانی، وصله زنی روکش‌های معیوب و روکش‌کاری انواع مصنوعات چوبی برآید.

*سطح آموزشی مهارت‌ها

 هنرجویان باید 35 ساعت در هفته، آموزش این رشته را در طی سه سال بگذرانند. 

استاندارد مهارت و دروس فنی و کارگاهی رشته روکش‌کار مصنوعات چوبی شامل «درودگر درجه 2 با 26 ساعت آموزش در هفته»، «رنگ کار چوب (مقدماتی) با آموزش 12 ساعت در هفته». «پرس‌کار درجه 2 با 7 ساعت آموزش در هفته» و «روکش‌کار مصنوعات چوبی با 9 ساعت آموزش در هفته» است.

هنرجویان پس از آموزش استاندارد مهارت‌های تعریف شده در این رشته به توانایی‌های ذیل دست می‌یابند:

ـ توانایی انتخاب و کار با مواد اولیه درودگری.

ـ توانایی کار با انواع ابزار و ماشین‌‌های تولید مصنوعات چوبی و صفحه‌ای.

ـ توانایی مونتاژ و ساخت انواع مصنوعات چوبی روکشی.

ـ توانایی جور کردن روکش‌ها، ایجاد نقوش تزئینی روکشی و پرس‌کاری آنها بر روی صفحات فشرده چوبی

*آینده تحصیلی و شغلی

هنرجویان این رشته می‌توانند در مقطع کاردانی در دانشگاه علمی ـ کاربردی، دانشگاه آزاد و آموزشکده‌های فنی دولتی در رشته مرتبط ادامه تحصیل دهند. در حال حاضر امکان ادامه تحصیل تا سطح دکترای PHD در داخل کشور وجود دارد.

فارغ‌التحصیلان این رشته توانایی کار در مشاغل زیر را دارند:

ـ سرپرست کارگاه درودگری.

ـ طراح در مقیاس کارگاهی (کسب و کار کوچک).

ـ اپراتور دستگاه‌های برش روکش‌دار (کاتر) و پرس‌کاری درب و...

ـ ساخت درب، کلاف چوبی، کتابخانه، قفسه‌های چوبی، گره‌های تزئینی روکشی و...

ـ روکش کار صفحات مصنوعی و قالبی (پرس معبران).

* ساعت آموزش

رشته «روکش‌کاری چوبی» دارای 108 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت شایستگی‌های عمومی، 2 ساعت شایستگی‌های پایه، 55 ساعت شایستگی‌های فنی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «درودگر درجه 2 متشکل از 5 واحد نظری و 15 واحد عملی»، «شیمی متشکل از 2 واحد نظری»، «روکش‌کار مصنوعات چوبی متشکل از 2 واحد نظری و 5 واحد عملی»، «پرس‌کار چوب درجه 2 متشکل از یک واحد نظری و 4 واحد عملی»، «رنگ‌کار چوب(مقدماتی) متشکل از 2 واحد نظری و 7 واحد عملی»، و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.