معرفی رشته «الکترونیک صنعتی»


*معرفی رشته

الکترونیک صنعتی زیرشاخه‌ای از علم گسترده الکترونیک است که در این قسمت بیشتر راجع به قطعات الکترونیکی‌ که در صنعت استفاده می‌شوند و همچنین مدارات کاربردی آنها و مشخصات کاتالوگ آنها پرداخته می‌شود.

در این قسمت از الکترونیکی قطعاتی همچون ترایاک، تریستورها و دیاگ‌ها، کاربرد فراوانی دارند و بیشتر به توضیح راجع به این مسائل پرداخته می‌شود همچنین در مورد مدارات سوییچینگ و کنترل موتورهای صنعتی نیز بحث می‌شود.

* سطح آموزشی مهارت‌ها

تعدادی از سرفصل‌های این رشته برای آمادگی هنرجو جهت کسب مهارت‌های مرتبط شامل «توانایی شناخت اصول و مبانی الکتریسیته»، «توانایی شناخت قطعات الکتریکی و کار با آنها»، «توانایی تجزیه و تحلیل و بستن مدارهای سری و موازی»، «توانایی بررسی عملکرد برخی مدارات کاربردی الکترونیک صنعتی»، «توانایی بررسی و عملکرد ترانزیستورهای قدرت» است.

* آینده تحصیلی و شغلی

امروزه با توسعه صنایع کوچک و بزرگ (SME) کشور، فرصت‌های شغلی زیادی برای مهندسین برق و الکترونیک فراهم شده است و اگر می‌بینیم که با این وجود بعضی از فارغ‌التحصیلان این رشته بیکار هستند، به دلیل این است که این افراد یا فقط در تهران دنبال کار می‌گردند و یا در دوران تحصیل به جای یادگیری عمیق دروس و در نتیجه کسب توانایی‌های لازم، تنها واحدهای درسی خود را گذرانده‌اند.

یک مهندس خوب باید، کارآفرین باشد یعنی به دنبال استخدام در موسسه یا وزارتخانه‌ای نباشد بلکه به یاری آگاهی مهارت‌ها و توانمندی‌های خود نیازهای فنی و صنعتی کشور را یافته و با طراحی سیستم‌ها و مدارهای خاص، این نیازها را برطرف سازد کاری که بعضی از فارغ‌التحصیلان ما انجام داده و خوشبختانه موفق نیز بوده‌اند.

اگر یک فارغ‌التحصیل برق یا الکترونیک دارای توانایی‌های لازم باشد با مشکل بیکاری روبه‌رو نخواهد شد.

تعدادی از زمینه‌های مرتبط با این رشته که فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند عهده‌دار شوند:

زمینه‌های شغلی رشته مذکور شامل مونتاژکار سیستم‌های پیجینگ، تعمیر و راه‌اندازی سیستم پیجینگ، اپراتور رادیو و تلویزیون (اتاق فرمان)، نصب ماشین‌آلات صنعتی الکترونیکی، متصدی حفاظت سیستم‌های الکترونیکی، متصدی نگهداری خطوط برق و تلگراف و تلفن نصب و راه‌اندازی تجهیزات پزشکی الکترونیکی، متصدی کنترل کیفیت محصولات صنعتی Q.C، تعمیر و دستگاه‌های مخابراتی صوتی و تصویری است.

* ساعت آموزش

رشته «الکترونیک صنعتی» دارای 106 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 4 ساعت شایستگی‌های پایه، 49 ساعت شایستگی‌های فنی، 2 ساعت شایستگی‌های کارگاهی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «ریاضی 1 متشکل از 2 واحد نظری»، « فیزیک متشکل از 2 واحد نظری»، «کاربر رایانه متشکل از 3 واحد نظری و 5 واحد عملی»، «الکترونیک کار صنعتی متشکل از 11 واحد نظری و 9 واحد عملی»، «کارور PLC درجه ۲ متشکل از 3 واحد نظری و 4 واحد عملی»، «کارور PLC درجه ۱ متشکل از 3 واحد نظری و 4 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.