معرفی رشته «مکانیک صنایع»


* معرفی رشته

با توجه به اینکه ماشین آلات موجود در کارخانجات نیاز به تعمیرات مستمر دارند، تربیت نیروی کار تعمیرات مناسب یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد که این مهم در نظام آموزش و پرورش در هنرستان کاردانش در رشته «مکانیک صنایع» قابل حصول است و هنرجویان این رشته در کارخانجات مختلف به کار گرفته می‌شوند.

* سطح آموزشی مهارت‌ها

هنرجویان در دوره سه‌ساله با ۳ مهارت آشنا می‌شوند.

۱ـ مهارت مکانیک صنایع درجه ۲ در پایه دهم و پایه یازدهم ارائه می‌گردد. در طی این دوره‌ها هنرجویان با مهارت‌های نقشه‌خوانی و سوهان کشی، اره‌کاری و سراخکاری و قلاویزکاری، اتصالات لوله‌هاس سرد و گرم و لوله‌های مسی و همچنین لوله‌کشی صنعتی آشنا شده و تعمیرات پمپ و هواکش و نوار تقاله را می‌آموزند.

۲- با مهارت کامپیوتر در پایه دهم آشنا می‌شوند که مبانی کامپیوتر را فرا می‌گیرند.

۳ـ مهارت مکانیک صنایع درجه ۱ در پایه دوازدهم ارائه می‌شود که با مدارات برقی تک‌فاز و سه فاز آشنا شده و نحوه اجرای این مدارات را به صورت عملی انجام می‌دهند. هیدرولیک و پنوماتیک از دیگر مهارت‌هایی است که در طی این دوره هنرستان آموزش داده می‌شود.

* آینده تحصیلی و شغلی

هنرجویان پس از طی این دوره به خوبی با عنوان تعمیرکار ماشین آلات صنعتی در بازار کار جذب شده و در زمره کارگران ماهر کارخانجات و شرکت‌های صنعتی محسوب می‌شوند.

در صورت تمایل قادرند تا در دانشگاه علمی ـ کاربردی و در مقطع کاردانی در دو گرایش تاسیسات مکانیکی و تعمیرات مکانیکی ادامه تحصیل بدهند.

* ساعت آموزش

رشته «مکانیک صنایع» دارای 106 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 4 ساعت شایستگی‌های پایه، 49 ساعت شایستگی‌های فنی، 2 ساعت شایستگی‌های کارگاهی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «کاربر رایانه متشکل از ۳ واحد نظری و ۵ واحد عملی»، «ریاضی ۱ متشکل از 2 واحد نظری»، «فیزیک متشکل از 2 واحد نظری»، «مکانیک صنایع درجه ۲ متشکل از ۵ واحد نظری و ۱۳ واحد عملی» و «مکانیک صنایع درجه ۱ متشکل از ۵ واحد نظری و ۹ واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.