معرفی رشته «پرورش میگو»


*معرفی رشته

با توجه به افزایش تقاضا جهت مصرف آبزیان و نیز کاهش ذخایر برخی از گونه‌های اقتصادی ماهی و سایر آبزیان و وجود منابع آبی و اراضی فراوان به خصوص در جنوب کشور، تکثیر و پرورش آبزیان در ایران امری ضروری به نظر می‌رسد که انجام فعالیت‌های آبزی‌پروری به منظور برطرف کردن نیازهای مذکور با تربیت نیروی متخصص پرورش میگو امکان‌پذیر خواهد شد.

*سطح آموزشی مهارت‌ها

هنرجویان در این رشته با گذراندن 105 ساعت در مدت 3 سال تحصیلی موفق به اخذ دیپلم پرورش میگو خواهند شد. 50 واحد دروس شایستگی‌های فنی و کارگاهی شامل یک مهارت تکنولوژی پرورش میگو به میزان 1240 ساعت و درس زیست‌شناسی به مدت 60 ساعت و درس شیمی به میزان 60 ساعت است.

در استاندارد مهارت تکنولوژی پرورش میگو، هنرجویان با انواع استخرهای پرورش آبزیان آشنا می‌شوند و در این مهارت، هنرجو پس از گذراندن این استاندارد، توانایی نگهداری، پرورش و تکثیر میگو را به دست خواهد آورد.

* آینده تحصیلی و شغلی

اگر هنرجوی رشته تکثیر میگو بخواهد شغلی در ارتباط با رشته تحصیلی‌اش پیدا کند، باید توجه داشته باشد که فرصت‌های شغلی این رشته در ایران در اکثر استان‌ها و به خصوص بیشتر در نواحی ساحلی کشور مثل استان گیلان، مازندران، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان وجود دارد.

شهرستان چابهار به دلیل داشتن شرایط اقلیمی خاص توانایی تولید و پرورش آبزیان به خصوص میگو را 2 بار در سال دارد.

علی‌رغم این که مراکز پزشکی معتقدند مصرف آبزیان نسبت به سایر مواد پروتئینی از مزیت‌های فراوانی برخوردار است و حتی آن را «غذای سلامتی» می‌نامند، اما این مواد در کشور ما مورد استقبال قرار نگرفته است، چرا که از یک سوم مردم به درستی مواد غذایی دریایی را نمی‌شناسند و از سوی دیگر این دسته از مواد غذایی گران هستند.

در این میان فارغ‌التحصیلان گرایش تکثیر و پرورش میگو با فعالیت در مراکز تکثیر و پرورش ماهی و همچنین تحقیق بر روی ارزش مواد غذایی دریایی و انتشار این تحقیقات در رسانه‌های گروهی می‌توانند نقش مؤثری در کاهش موانع فوق داشته باشند.

علاوه بر کار در شیلات، فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در حفظ بعضی از گونه‌های آبزیان که در حال انقراض هستند مثل ماهی اوزون برون و یا لابستر کار کنند و مهم‌تر از همه اینکه باید به یاری کارشناسان زیست دریا یک اطلس دقیق در مورد گونه‌های آبزیان موجود در آب‌های کشورمان تهیه کنند.

با توجه به این که صنعت آبزی‌پروری و استفاده از منابع آبی در برنامه توسعه اقتصادی دولت جای خاصی را به خود اختصاص داده است، امید است که کارشناسان این گرایش بتوانند در زمینه‌های فوق مشغول به کار شوند.

همچنین می‌توانند با ایجاد استخرهای پرورش و تکثیر میگو به صورت خصوصی نیز درآمدزایی کنند؛ ضمن اینکه فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها ادامه تحصیل دهند.

* ساعت آموزش

رشته «پرورش میگو» دارای 105 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت شایستگی‌های عمومی، 4 ساعت شایستگی‌های پایه، 40 ساعت شایستگی‌های فنی، 10 ساعت شایستگی‌های کارگاهی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «زیست‌شناسی متشکل از 2 واحد نظری»، «شیمی متشکل از 2 واحد نظری»، «تکنولوژی پرورش میگو متشکل از 12 واحد نظری و 20 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.