ثبت نام ۳۰.۵ درصدی دانش آموزان در رشته های مهارتی


سید محسن حسینی‌مقدم مدیر کل دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه 3 ردیف بودجه‌ در راستای تجهیز هنرستان‌ها و سیاست ترویج مهارت‌آموزی در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: یک ردیف، رقم 54 میلیارد تومانی است که دولت در بودجه پیش‌بینی کرده که 100 درصد آن تخصیص خواهد یافت.

وی افزود: ردیف دیگر مبلغ 200 میلیاردی از محل تسهیلاتی است که دولت اختصاص داده و به هنرستان‌هایی که بتوانند در قالب آموزش همگام با تولید ایفای نقش کنند و این تسهیلات را بازگردانند تعلق خواهد یافت که این هنرستان‌ها برای دریافت تسهیلات شناسایی شده‌اند. 

حسینی‌مقدم اضافه کرد: ردیف سوم از محل درآمدهای حاصل از فروش گاز است که از این محل بخشی از تجهیزات برای هنرستان‌ها تهیه شده و بخش دیگر در قالب مزایدات در حال خریداری است. 

مدیر کل دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش گفت: ما باید در 5 سال آینده به رقم 50 درصدی حضور دانش‌آموزان در رشته‌های مهارتی برسیم؛ امسال سال پایه است و رقم 38 درصد پیش‌بینی شده و برای رسیدن به رقم تعیین شده 50 درصد باید سالانه 3 درصد به دانش‌آموزان رشته فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش اضافه شوند.

وی ادامه داد: از مجموع 980 هزار دانش‌آموزی که امسال وارد پایه دهم می‌شوند تاکنون 720 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این میزان 30.5 درصد وارد رشته‌های مهارتی شده‌اند.

حسینی‌مقدم با اشاره به تهیه نظام جامع آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش خاطر نشان کرد: در این نظام مشخص شده است که برای رسیدن به سقف 50 درصد در رشته‌های مهارتی به چه تعداد نیروی انسانی، فضا و تجهیزات نیازمندیم و در این راستا چند لایحه برای ارائه به هیات دولت هم تهیه شده است.

وی در خصوص ادغام برخی رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش برای کاهش موازی‌کاری، عنوان کرد: تقسیم‌بندی‌های این 2 رشته طبق برنامه درسی ملی انجام شده است و آموزش‌های هر یک از دوره‌ها هم تعریف شده و بر این اساس تفاوت‌هایی بین دروس این 2 رشته وجود دارد و فعلا بعید است که ادغام‌ها صورت گیرد.