معرفی رشته «هنر معرق کاری»


*معرفی رشته

مفهوم معرق چوب، ایجاد نقش‌هاست که از دوربری و تلفیق چوب‌های رنگی و مصالح دیگر مثل فیبر، خاتم، فلز، صدق روی زمینه چوب یا رنگ پلی‌استر می‌باشد. رشته معرق‌کاری یکی از رشته‌های زمینه هنر از شاخه کاردانش است که علاوه بر داشتن دروس عمومی و پایه که در تمام گرایش‌ها مشترک است دارای دروس مهارتی مختلف بسته به نوع رشته مهارتی است. مهارت‌های مختلفی مانند خاتم‌کاری در معرق، درودگری، به کار بردن صدف در معرق و...

*سطح آموزشی مهارت‌ها

معرق‌کاری هنری است تزئینی که در اکثر رشته‌های هنری کاربرد دارد و به دلیل ظرافت آن همواره مورد توجه بوده است. کاربرد آن در تزئینات بناها و اشیا اسلامی است. ادامه بقای این هنر و سپردن آن به آیندگان از ویژگی‌های مهم این رشته است.

هنرجویانی که در این رشته تحصیل می‌کنند به توانمندی‌های زیر می‌رسند:

رنده‌کاری با استفاده از رنده‌های دستی، کالک گرفتن و درز گرفتن طرح، معرق‌کاری زمینه چوب، به کار بردن خاتم در معرق، به کار بردن فلزات در معرق، به کار بردن صدف در م عرق، ساخت صدف مصنوعی، به کار بردن عاج و ریشه عاج و استخوان در معرق، رنگ‌بندی معرق، ساخت شبه عاج.

استفاده از انواع پودرهای رنگی در معرق. بتونه‌کاری و رنگ‌کاری پشت و دورکار معرق، پاشیدن پلی‌استر توسط پیستوله، برشکاری چوب و صفحات چوبی با دستگاه اره، تعمیر و ترمیم تابلوهای معرق، طراحی نقوش هندسی، سنتی ایران در هر معرق‌کاری، طراحی نقوش اسلیمی و خنایی درودگری مشبک‌کاری مرمت و تعمیر کارهای معرق و تامین قدمت و سبک کار معرق‌کاری در بناها و آثار و اشیا قدیمی.

*آینده تحصیلی و شغلی

فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند به صورت فردی یا گروهی و یا خوداشتغالی به بازار کار راه یافته و در موارد زیر به انجام فعالیت اقتصادی بپردازند:

1ـ معرق‌کار، منبت‌کار، مشبک‌کار روی چوب

2ـ ‌مرمت‌گر آثار چوبی

3ـ فعالیت در زمینه تهیه تابلوهای معرق و مرمت و تعمیرکارهای معرق

4ـ فعالیت در کارگاه‌ها و تولیدی مصنوعات چوبی

5ـ اشتغال در مراکز صنایع دستی کشور و میراث فرهنگی

6ـ اشتغال در مراکز هنری

7ـ فعالیت در زمینه آموزش رشته در مراکز آموزشگاهی

هدف از طراحی رشته‌های کاردانش تامین نیاز بازار کار و نیروی کار ماهر است و فارغ‌التحصیلان این رشته مستقیما می‌توانند وارد بازار کار شوند، اما اگر دانش‌آموختگان این رشته تمایل به ادامه تحصیل داشته باشند، پس از اخذ دیپلم حرفه‌ای می‌توانند برای ادامه تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی عالی و علمی و کاربردی در رشته‌های زیر در مقاطع بالای تحصیلی ادامه تحصیل بدهند:

قلم‌زنی، صنایع دستی، چوب، هنرهای تجسمی، گرافیک، نقاشی، ایرانی، نقاشی دیواری، عکاسی، صنایع فرش، ملیله‌سازی، خوشنویسی، زینت آلات.

* ساعت آموزش

رشته «هنر معرق‌کاری» دارای 105 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت شایستگی‌های عمومی، 51 ساعت شایستگی‌های فنی، 3 ساعت شایستگی‌های کارگاهی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «طراحی نقوش ختایی و اسلیمی متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «طراحی نقوش هندسی متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «طراحی نقوش جانوری متشکل از یک واحد نظری و 3 واحد عملی»، «طراحی نقوش فرنگی متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «هنر درودگری متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «هنر مشبک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کاری متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «معرق‌کاری چوب متشکل از 4 واحد نظری و 16 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.