پیشنهاد حذف کنکور چند ماه آینده در مجلس


 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ افزایش سرقت‌های علمی در دانشگاه‌ها ، ارتقای رتبه دانشگاه آزاد اسلامی به 128 جهان در پایگاه ESI ، پیشنهاد حذف کنکور چند ماه آینده در مجلس و گردش مالی کنکور به سازمان سنجش ارتباطی ندارد از مهم ترین اخبار وزارت علوم در هفته گذشته است.

افزایش سرقت‌های علمی در دانشگاه‌ها

 مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه گفت: بحث اخلاق در دانشگاه بسیار مورد اهمیت است و امروزه پرداختن به اخلاق به عنوان یک ماموریت تصویب شده است.

وی ادامه داد: به نظر ما دانشگاه اخلاق مدار می تواند نظرات را به سمت دانشگاه جلب کند، متاسفانه ما در بحث اخلاق دانشگاهی خیلی ضعیف هستیم؛ در این سالها نتوانسته ایم در بحث اخلاق کار تئوریک انجام دهیم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران افزود: یکی از اهداف این همایش این است که بتوانیم منابعی تولید کنیم تا بتوانیم تصویر درستی را از اخلاق در دانشگاه داشته باشیم.

سرسنگی افزود: اخلاق رکن اصلی آموزش در ایران است، به طوری که در زمان های قدیم هم اصل نظام آموزشی ایران مبنی بر اخلاق بوده است. 

 سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای منصوب شد

 منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روز ‌شنبه در حکمی ابراهیم صالحی عمران را به عنوان "سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای" منصوب کرد.

 ارتقای رتبه دانشگاه آزاد اسلامی به 128 جهان در پایگاه ESI

فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد گفت : تعداد مقالات دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه Clarivate Analytics (Web of Science) از مرز 60هزار مقاله گذشت؛ این دانشگاه در شرایط فعلی دارای 60هزار و 511 مقاله ثبت‌شده در این پایگاه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه جایگاه این دانشگاه در پایگاه استنادی طلایه‌داران علم تامسون رویترز Essential Science Indicators (ESI) در آخرین به‌روزرسانی در 18 آبان 1396، به جایگاه 128 جهانی رسیده است، گفت: براساس این گزارش؛ آمار آخرین مقالات دانشگاه آزاد اسلامی 41هزار و 48 مقاله است.

 امکان ثبت‌نام برای تمامی دانشگاهیان سراسر کشور در سفر عتبات

محمد زارع معاون اجرایی و اعزام ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان اظهار کرد: ثبت‌نام از دانشگاهیان متقاضی اعزام به عتبات عالیات در هجدهمین دوره از25آذرماه در سایت لبیک آغاز می شود.

وی ادامه داد:ثبت نام در 5 گروه دانشگاهیان سراسر کشور شامل اساتید، دانشجویان متاهل، دانشجویان دختر،پسران دانشجو و کارمندان دانشگاه ها انجام خواهد شد .

معاون اجرایی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان افزود: تمام دانشگاهیان کشور اعم از دانشجویان دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت علوم؛،دانشگاه آزاد اسلامی وزارت بهداشت، علمی –کاربردی،غیرانتفاعی و پیام نور می توانند در عتبات دانشگاهیان ثبت نام کنند و شرط اصلی اشتغال به تحصیل در ترم جاری خواهد بود

دانشگاه باید مروج اخلاق در جامعه باشد

غلامرضا غفاری معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم گفت: امروزه بحث اخلاق در دانشگاه ها بحث مهمی است، نه تنها در ایران بلکه در خارج از کشور نیز سال‌هاست که بر بحث اخلاق در دانشگاه ها کار می شود.

وی ادامه داد: همه ما می‌دانیم که اخلاق  ریشه در دانشگاه دارد، دانشگاه‌ها نباید فقط ثروت مادی داشته باشند بلکه باید در مسائل اخلاقی هم سرآمد باشند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: دانشگاه از یک طرف مروج علم است و از طرفی هم باید مروج اخلاق باشد چرا که این امر در جامعه مهم تلقی می‌شود. 

 پیشنهاد حذف کنکور چند ماه آینده در مجلس

محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تدوین ماموریت‌ها و برنامه‌های راهبردی در بخش‌های مختلف شامل آموزش عالی، آموزش و پرورش، فرهنگ، مهندسی و خانواده از مهمترین فعالیت‌های این شورا در سال‌های گذشته بوده است.

مخبردزفولی افزود: آموزش و پرورش به جدیت تلاش دارد که سند تحول آموزش و پرورش را به عنوان دستور کار مهم اجرایی کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: مسئولان این وزارتخانه به زودی نقشه راه اجرایی کردن سند تحول آموزش و پرورش را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهند داد.

گردش مالی کنکور به سازمان سنجش ارتباطی ندارد

منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری اظهار کرد: در بحث مربوط به سوابق تحصیلی دانشجویان محدودیت وجود دارد ولی قطعا در سهمی که از طریق آزمون برای پذیرش داوطلبین در نظر گرفته می‌شود تاثیرگذار است.

غلامی با بیان اینکه برنامه‌ای داریم که کنکور به روش جدیدی از گزینش دانشجو تبدیل شود اظهار کرد: ضرورتا این برنامه باید از آموزش و پرورش شروع شود.

وی با تاکید براینکه کاملا مشخص است که مدل آزمون سراسری را نخواهیم داشت خاطرنشان کرد: باید آموزش و پرورش برنامه لازم را برای آماده‌سازی دانش‌آموزان و ارزیابی سوابق تحصیلی داشته باشد.