ضرورت کاهش تعطیلات نوروز و عزاداری های مذهبی با توجه به شرایط اضطرار در کشور


محمد قمی؛ نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره طرح تغییر تقویم آموزشی کشور، با اشاره به تنوع آب و هوایی و اقلیمی ایران گفت: بدون شک اولین دلیل برای مباحثه و گفت‌و‌گو و بررسی بمنظور تغییر تقویم آموزشی کشور، این است که تعطیلات نظام آموزشی، باید هماهنگ با همه مناطق کشور یعنی مناطق سردسیر، گرمسیر و معتدل باشد.

وی پدیده جدید و آزاردهنده این روزهای بسیاری از شهرهای بزرگ کشور یعنی آلودگی هوا را دلیل دیگر لزوم ایجاد تغییر در تقویم آموزشی برشمرد و افزود: این موضوع مزید بر علت شده است و از آنجا که غالبا از ۱۵ آذر تا ۱۵ بهمن، آلودگی هوا به اوج خود می‌رسد، بعضا ما را وادار به تعطیل کردن مدارس می‌کند. اما در مقابل نباید بی‌تفاوت بود و ضرورت ایجاب می‌کند وقفه ایجاد شده در روند آموزش، جبران شود و همین لزوم جبران، ما را به سمت تفکر در مورد تغییر تقویم آموزشی سوق داده است.

او تعطیلات رسمی نسبتا زیاد در طول سال را نیز یکی دیگر از دلایل برای ایجاد تغییر در تقویم آموزشی عنوان کرد و ادامه داد: ۱۳ روز تعطیلات نوروز، تعطیلات اعیاد و یا عزاداری‌های مذهبی و... حجم عمده‌ای از روز‌ها و ماه‌های سال تحصیلی را شامل می‌شود و اکنون به نظر می‌رسد باید فکری اساسی برای به حداقل رساندن این ایام تعطیلات بشود.

قمی از کاهش تعطیلات نوروز بعنوان یکی از پیشنهادت ممکن یاد کرد و گفت: به هر حال این تغییر، امروز یک ضرورت جدی تلقی می‌شود و باید به این نکته نیز توجه داشت که همین تعداد روزهای تعطیلی زیاد، بسیاری از دانش آموزان را در مناطق گرم که تابستان زودرس دارند، با مشکلات عدیده روبرو ساخته است.

وی با تاکید بر پایبندی همه‌جانبه تمام ارکان نظام به انقلاب اسلامی، افزود: تردیدی نیست که در بعضی موارد خاص که برای ما اهمیت حیاتی دارند، مثل ایام و لیالی شهادت و ولادت برخی ائمه که جنبه استراتژیک داشته و همچنین ایامی مرتبط با مسائل و موارد معدود و ویژه، لزوما باید تعطیل باشند، اما با این وجود هستند ایام تعطیلاتی که الزامی بر آن‌ها وجود ندارد و می‌توان با حذف آن‌ها، تا حدی بار تعطیلات تقویم آموزشی کشور را سبک کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که ایجاد چنین تغییری در تقویم آموزشی کشور نیازمند چه زیرساختی است؟ گفت: به هر حال این طرح برای اجرایی شدن نیازمند مصوبه است، از آنجا که مبحث تعطیلات، دارای برنامه خاص و مقررات ویژه است، طبیعتا هم دولت محترم و هم مجلس شورای اسلامی باید در تعامل با یکدیگر، به موضوع ورود و با هماهنگی یکدیگر، تعطیلات را تنظیم کنند.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا موضوع مورد بررسی در مجلس شورای اسلامی برای کاهش تعطیلات، هم راستا با همین طرح تغییر تقویم آموزشی است؟ اظهار داشت: آنچه که از بررسی مجلسی‌ها برای کاهش تعطیلات به گوش می‌رسد، در واقع توجه به شرایط اضطرار کشور و در راستای منویات مقام معظم رهبری در بحث مقاومت اقتصادی است.

وی ادامه داد: تاکیدات مقام معظم رهبری، همه دستگاه‌ها و آحاد ملت را ملزم به کار و تلاش بیشتر می‌کند و کار و تلاش بیشتر زمانی نمود و ثمره خواهد داشت که از وقت بیشترین بهره گرفته شود. لذا طرحی که اکنون در مجلس صحبت از آن در میان است، در واقع تلاشی است برای دستیابی به بهره وری زمان و آن محقق نمی‌شود، مگر با حذف برخی ایام تعطیلات غیرضروری. در این میان بالطبع در حوزه آموزش، دانشگاه‌ها و مدارس نیز باید فعال‌تر عمل شود.

قمی گفت: طرح مورد بحث در مجلس برای کاهش تعطیلات، در برگیرنده همه اقشار و صنوف جامعه است، در حالی که طرح تغییر تقویم آموزشی صرفا تلاشی برای ایجاد یک هماهنگی و هارمونی در سراسر کشور بمنظور دستیابی به نتایج مطلوب‌تر در نظام آموزش است.