ممنوعیت تدریس خواندن و نوشتن در پیش دبستانی


رخساره فضلی مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه اکنون در همه استان‌ها، دوره‌های مختلفی برای مربیان پیش‌دبستان در حوزه دولتی و غیردولتی برگزار می‌شود، اظهار داشت: اخیرا بخشنامه‌ای ابلاغ شده است که مربیان پیش‌دبستان حداقل 250 ساعت دوره بگذارند؛ این دوره‌ها به صورت استانی است و ما در حوزه ستاد تنها سیاست‌گذار هستیم. 

وی افزود: مربیان پیش‌دبستان به شدت نیاز دارند که هویت حرفه‌ای پیدا کنند؛ اگر مربی پیش‌دبستان جایگاه حرفه‌ای داشته باشد و در تعریف رده‌بندی مشاغل، عنوان پیدا کند، بیمه آموزش و پرورش شود و چارچوب و تشکیلات اداری داشته باشد، کمتر نیرویی برای خروج تمایل پیدا می‌کند.

فضلی اضافه کرد: با این نگاه و برای افزایش هویت حرفه‌ای معلمان دوره پیش‌دبستانی، 3 سال پیش نظام جامع شایستگی حرفه‌ای نیروی انسانی پیش دبستان را طراحی کردیم. 

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی آموزش و پرورش بیان داشت: در بررسی‌هایی که انجام دادیم به این نکته رسیدیم که باید معلمان پیش‌دبستان سطح‌بندی شوند و این سطح‌بندی یا از طریق برگزاری آزمون یا سنجش شرایط تحصیلی و تجربه‌ آنها اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: سال گذشته تقریبا 48 هزار نیروی انسانی شاغل در بخش پیش‌دبستان داشتیم که عموما بیمه بودند البته بیمه آنها بیمه آموزش و پرورش نیست چون عموما مربیان غیردولتی هستند؛ البته نیروی رسمی داریم اما خیلی کم هستند.

فضلی در خصوص تعداد نیروهای رسمی در پیش‌دبستان گفت: این نیروها شامل 53 نفر در منطقه ضریب محرومیت «9» و 11 هزار نفر در کلاس‌های چند پایه هستند که این 11 هزار نفر، همزمان که کار خود را در آموزش  پرورش انجام می‌دهند، در پیش‌دبستانی هم خدمت می‌کنند یا بچه‌های پیش‌دبستان را در کلاس‌های خود می‌پذیرند به عبارت دیگر اینکه ما نیروی رسمی برای کلاس پیش‌دبستانی در شهر داشته باشیم، وجود ندارد و در شهرهای بزرگ و مناطق برخوردار، همه نیروها غیردولتی هستند.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی آموزش و پرورش با بیان اینکه امکان ندارد نیروی پیش دبستانی بدون گزینش در کلاس حضور پیدا کند، خاطر نشان کرد: حتی نیروهایی که برای آموزش هنر به صورت ساعتی در کلاس‌ها حضور پیدا می‌کنند همه باید تایید گزینش داشته باشند. 

وی در خصوص ممنوعیت تدریس خواندن و نوشتن در مقطع پیش‌دبستانی تصریح کرد: این مسئله به این دلیل است که در کلاس اول دبستان با کلمه‌خوانی شروع می‌کنیم؛ آموزش خواندن و نوشتن، در این روش خواندن کاملا کلی است و نوشتن ترکیبی است یعنی دانش‌آموز کلمه آب را می‌بیند و می‌خواند و وقتی می‌خواهد بنویسد، جدا می‌کند و می گوید «آ»، «ب»؛ ولی موقع خواندن، نمایش شکل دیداری کلمه، کلی است. مثلا آب، از دریا شروع می شود. دریا در گذشته نه چندان دور، درس های آخر، «ی» بود، اما الان شروعش با دریاست چون اکنون روش غالب، کلی آموزی است.

فضلی با بیان اینکه آموزش الفبا در پیش‌دبستان ممنوع است، گفت: سازمان پژوهش هم در نامه‌ای به استان‌ها تاکید کرده است که به هیچ عنوان نباید حروف الفبا آموزش داده شود.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی آموزش و پرورش در خصوص استاندارد ساعتی که نوآموزان باید در کلاس‌های پیش‌دبستان حضور داشته باشند، بیان داشت: آن چیزی که در اساسنامه آمده است حدود 3.5 ساعت در روز است و اساس برنامه‌ها بر مبنای انس با قرآن است که فرابرنامه درسی است البته انس، علاقه و عشق است؛ اینکه نوآموز بفهمد این کتاب آسمانی است؛ بفهمد که این کتاب با بقیه کتاب‌ها فرق دارد، انس با قرآن در دوره پیش‌دبستان علاقه به یادگیری تعبیر می‌شود.