در سال های ۹۱ تا ۹۵ بیش از یک میلیون و ۴۸۱ هزار نفر از تعداد بیسوادان کشور کم شد


به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی به نقل از روابط عمومی  معاونت سواد آموزی شهرتهران  باقرزاده : معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: در طول سال های ۹۱ تا ۹۵ بیش از یک میلیون و ۴۸۱ هزار نفر از تعداد بیسوادان کم شد .

 

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در جلسه پشتیبانی سوادآموزی که در استانداری تهران برگزار شد گفت: نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ نشان می دهد نرخ باسوادی کشور ۲.۷۵ درصد افزایش یافته است که این نرخ ۱۴ برابر رشد باسوادی در سال های ۸۶ تا ۹۰ است به طوریکه در طی این سال ها نرخ باسوادی ۲/۰ درصد رشد کرده است و سال های ۹۱ تا ۹۵ نرخ باسوادی ۲.۸۵ درصد رشد داشته است .

 

 وی افزود: در طول  سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ که سند جهانی آموزش برای همه در حال اجرا بود و بیش از ۱۷۶ کشور تعهد کرده بودند اهداف جهانی آموزش را دنبال کنند میانگین نرخ رشد باسوادی تنها یک درصد افزایش یافته بود آنچه دستاورد و محصول تلاش آگاهانه مدیران تعلیم و تربیت و روسای شورای پشتیبانی سوادآموزی است عدد قابل توجه و مورد قبولی است .

 

 معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در طول سال های ۸۶ تا ۹۰ در ۱۲ استان با افزایش تعداد بیسواد مواجه بودیم  عنوان کرد:در طول سال های ۹۱ تا ۹۵ بیش از یک میلیون و ۴۸۱ هزار نفر از تعداد بیسوادان کم شد .

 

 وی با بیان اینکه تجربه نشان داده برای توانمندسازی مردم روش موثری جز آموزش وجود ندارد گفت: افراد جامعه طلایی ترین دوره خود را در آموزش و پرورش طی می کنند و اصلی ترین استراتژی آموزش و پرورش ایجاد شرایط برای امکان دسترسی به آموزش و پرورش با کیفیت است .

 

 باقرزاده نظام آموزشی کشور را اصلی ترین سرمایه در هر کشور دانست و تصریح کرد: در نشریه اکونومیست گزارشی آمده است که براساس آن اگر یک دلار در پیش دبستانی هزینه کنید تا ۱۸ دلار بازگشت سرمایه دارد .

 

 رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه کار مدرسه سوادآموزی به دانش آموزان در عرصه های مختلف بهداشتی،فناوری،فرهنگی،رسانه و سواد زندگی و سایر بخش ها است تاکید کرد: در ضعیف ترین نظام های آموزشی هم نمی پذیرند که آموزش و پرورش بازدهی نداشته باشد .

 

 باقرزاده آسیب رسان بودن و آسیب دیدگی را دو خصوصیت در افرادی دانست که از فرصت تحصیلی بهره نبرده اند و افزود: براساس گزارش پلیس راهور ۹۰ درصد عابران پیاده فوت شده و ۷۰ درصد موتورسواران فوت شده بیسواد و کم سواد بوده اند .