اخذ شهریه در مدارس سمپاد


به گزارش خبرگزاری فارس، فاطمه مهاجرانی سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌‌پژوهان جوان در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با اشاره به نام بلند این مرکز، اظهار داشت: این نام بلند به دلیل این است که «سازمان استعدادهای درخشان» و «باشگاه دانش‌پژوهان جوان» در سال ۸۹ ادغام شد و به نوعی سازمان استعدادهای درخشان به «مرکز» تنزل درجه پیدا کرد.

وی به وظایف مرکز استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان اشاره کرد و افزود: یکی از وظایف ما، مدارس استعدادهای درخشان است که مردم آنها را با عنوان مدارس سمپاد می‌شناسند.

مهاجرانی ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی ایران، این حوزه در دست ایرانی‌ها نبود اما بعد از انقلاب اسلامی ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد اژه‌ای مسیر استعدادهای درخشان را در ایران بنیان گذاشت که این مدارس در سال ۱۳۶۶ با ۶ مدرسه آغاز به کار کردند.

وی با بیان اینکه تا سال ۱۳۸۹ تعداد مدارس استعدادهای درخشان به ۳۰۰ مدرسه رسید، گفت: در حال حاضر ۱۲۴ هزار و ۹۱۲ دانش‌آموز در ۶۹۳ مدرسه سمپاد تحصیل می‌کنند که از این تعداد حدود ۶۰ هزار دانش‌آموز دختر و ۶۴ هزار دانش‌آموز پسر هستند.

* یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز تحت پوشش طرح شهاب هستند

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان به طرح شهاب اشاره کرد و بیان داشت: طرح شهاب به معنای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است که در راستای عدالت آموزشی و شناسایی استعدادهای هر فرد با حمایت بنیاد نخبگان از سال ۹۲ شروع شد و در حال حاضر یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش دارد.

وی در خصوص باشگاه دانش‌پژوهان جوان گفت: این باشگاه از دهه ۷۰ فعالیت خود را آغاز کرد و محورهای مختلف فعالیت دارد که یکی از آنها، برگزاری المپیادهای علمی است.

مهاجرانی با بیان اینکه اکنون 670 مدال‌آور المپاد در کشور داریم، افزود: المپیادهای ریاضی، فیزیک، اخترفیزیک، زیست‌شناسی، شیمی، کامپیوتر و ادبی از جمله المپیادها هستند.

وی با اشاره به اینکه قدیمی‌ترین المپیاد را می‌توان المپیاد ریاضی نامید که به سال ۱۹۵۹ باز می‌گردد، گفت: اعزام به المپیادهای جهانی از سال ۶۶ به بعد آغاز شد.

* ۳ المپیاد در مسیر جهانی شدن

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان با بیان اینکه ۳ المپیاد در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: ۳ المپیاد سلول‌های بنیادی، جغرافیا و علوم زمین را دستور کار برای جهانی کردن داریم.

وی افزود: قرار است ایران در بحث المپیاد سلول‌های بنیادی، بنیانگذار باشد.

مهاجرانی در خصوصی برگزاری المپیاد قرآن و هنر گفت: برای برگزاری المپیادهای قرآن و هنر پیش‌بینی‌هایی شده است؛ البته برگزاری المپیادهای قرآنی متولیان زیادی دارد که در حال رایزنی هستیم اما هنوز نهایی نشده است.

وی ادامه داد: به‌زودی جشنواره هنری و کارآفرینی دانش‌آموزان سمپاد برگزار خواهد شد. 

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان گفت: در تیرماه سال آینده، کشورمان میزبان المپیاد جهانی زیست‌شناسی است.

* تجاری‌سازی طرح‌های برگزیده جشنواره خوارزمی

مهاجرانی در خصوص برگزاری جشنواره جوان خوارزمی نیز گفت: امسال بیش از ۸ هزار طرح به جشنواره جوان خوارزمی ارسال شد که در مرحله دوم یک هزار اثر انتخاب شد و در نهایت ۳۰ طرح برگزیده شدند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره حمایت از برگزیدگان جشنواره جوان خوارزمی، افزود: در بسیاری از مواقع به دانش‌آموزانی که طرح‌هایشان برگزیده شده است، توجهی نمی‌شود که باید به سراغ آنها برویم و طرح‌های‌شان را با صنعت گره بزنیم؛ در این زمینه با وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن ارتباط صنعت و دانشگاه ارتباط برقرار می‌کنیم تا برگزیدگان جشنواره را به آنها معرفی کنیم و در حال ایجاد زیرساخت برای تجاری‌سازی طرح‌ها هستیم.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان با بیان اینکه مدارس سمپاد پژوهش‌محور است، اظهار داشت: به جهت توسعه کمی بی‌رویه، یک مقدار حوزه پژوهش آسیب دیده است اما در سیاست‌های جدید، توجه به پژوهش در دستور کار است.

مهاجرانی با بیان اینکه رشد کمی در دوره پایه هفتم متوقف شده است، گفت: در حال حاضر جمعیت دانش‌آموزی را در این پایه از ۲۲ هزار نفر به ۱۵ هزار نفر کاهش دادیم. 

وی ادامه داد: بحث‌های پرورشی، اردوهای تفریحی و موضوعات ورزشی نیز در دستور کار است که بخشی هم اجرا می‌شود؛ ضمن اینکه در بحث مهارت‌های زندگی، استرس، کنترل خشم نیز بخشی انجام شده و بخشی در دستور کار است.

مهاجرانی تصریح کرد: ما به سمت آموزش منعطف و الکترونیکی حرکت می‌کنیم تا بتوانیم به افرادی که مستعد و حائز شرایط استعدادهای درخشان می‌شوند، ارائه کنیم.

*‌ شرکت ۲۵۰ هزار نفر در آزمون ورودی مدارس سمپاد

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان در خصوص برگزاری آزمون برای ورود به این مدارس گفت: این سوال مطرح است که چرا برای ورود به مدارس تیزهوشان باید آزمون گرفته شود و چرا برای این آزمون، تقاضای بالایی هست؟

وی افزود: ما در هر آزمون با حدود ۲۵۰ هزار آزمون دهنده مواجهیم و نمی‌توانیم فعلا به جز آزمون از راه دیگری استفاده کنیم؛ البته تلاش داریم که به جز هوش‌های ریاضی و فیزیک بتوانیم، هوش‌های دیگر را نیز اندازه‌گیری کنیم. 

این مقام مسئول در مرکز استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان تاکید کرد: در حال حاضر با آزمونی که برگزار می‌کنیم تنها هوش تحلیلی دانش‌آموزان را می‌توانیم بسنجیم.

وی ادامه داد: در اینکه آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد استرس ایجاد می‌کند، درست است اما این موضوع در افراد مختلف متفاوت است و تا زمانی که راهکاری نداشته باشیم و شورای عالی به ما اجازه ندهد، نمی‌توانیم اقدام دیگری داشته باشیم.

مهاجرانی تصریح کرد: درباره انتقال آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان از پایه ششم به نهم، بحث‌هایی شده است اما تا زمانی که مصوب شود نیاز به بحث‌های کارشناسی زیادی دارد.

وی در خصوص حذف آزمون از مدارس تیزهوشان گفت: پیشنهاداتی داده شده است اما نباید بدون کار کارشناسی اقدام شود.

* بررسی طرح احیای سازمان استعدادهای درخشان در شورای عالی انقلاب فرهنگی

مهاجرانی در خصوص احیای سمپاد نیز بیان داشت: یک زمانی سازمان استعدادهای درخشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان ادغام شد و البته نتوانستم سندی پیدا کنم که نشان دهد این اقدام توانسته است به استعدادهای درخشان کمک کند.

وی ادامه داد: وقتی سازمان استعدادهای درخشان احیا شود، اساسنامه و هیات امنا خواهد داشت و ایجاد هر مدرسه نیاز به مجوز هیات امنا خواهد داشت.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان تصریح کرد: به عبارت دیگر احیای هیات امنا می‌تواند کمک کند با روند مشخصی، مدارس سمپاد را با حفظ کیفیت توسعه دهیم.

وی اضافه کرد: بحث احیای سازمان استعدادهای درخشان در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست بررسی است.

* استفاده از واژه گردش نخبگان به جای فرار نخبگان

مهاجرانی در خصوص موضوع فرار نخبگان گفت: مهاجرت بد نیست اگر کسی برود و برگردد؛ به عبارت دیگر چه کنیم که اگر نخبگان می‌روند، برگردند یا اقدامات پیشگیرانه انجام شود که اصلا نروند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۶ هزار نفر در باشگاه دانش‌پژوهان جوان عضو هستند که امیدواریم بتوانیم که زیرساخت‌هایی را فراهم کنیم تا بتوانند بیشتر و بهتر فعالیت کنند.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان از واژه گردش نخبگان به جای فرار نخبگان استفاده کرد و گفت: ما یک سری وظایفی داریم و باید حس مسئولیت و وطن‌پرستی را بیشتر در دانش‌آموزان ایجاد کنیم؛ مسلما کسی که حس مسئولیت‌پذیری و وطن دوستی دارد، هرجایی که برود به وطن باز خواهد گشت. 

وی در خصوص خروج دانش‌آموزان نخبه از کشور، اظهار داشت: خروج دانش‌آموزان نخبه از کشور را خیلی نداریم بلکه بسیاری از نخبگان با مدرک کارشناسی از کشور خارج می‌شوند.

* شناسایی تیزهوشان مناطق محروم

مهاجرانی در خصوص شناسایی استعدادها در مناطق محروم بیان داشت: ۲ کار انجام می‌دهیم؛ اول اینکه علاقه‌مندان در آزمون مدارس سمپاد شرکت می‌کنند و دوم اینکه این دانش‌آموزان تحت پوشش طرح شهاب قرار می‌گیرند.

وی درباره بازگشت دانش‌آموزان از مدارس تیزهوشان به عادی گفت: به راحتی نباید به دانش‌آموز برچسب زد چراکه بازگشت از مدارس تیزهوشان به مدارس عادی تبعات روانی زیادی برای دانش‌آموز دارد.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان  تصریح کرد: تعداد کمی از دانش‌آموزان از مدارس تیزهوشان به مدارس عادی برگشت داده شدند.

* ایجاد رشته‌های مهارتی در مدارس سمپاد/ مدارس سمپاد پرهزینه است

مهاجرانی از ایجاد رشته‌های مهارتی در مدارس سمپاد خبر داد و گفت: طی یک یا دو سال آینده، شاهد راه‌اندازی رشته‌های مهارتی در مدارس سمپاد خواهیم بود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درخصوص دلایل اخذ شهریه در مدارس استعدادهای درخشان بیان داشت: مدارس استعدادهای درخشان پرهزینه است که از جمله به حق‌الزحمه معلمان می‌توان اشاره کرد.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان افزود: در سال ۸۹ با ادغام سازمان ملی استعدادهای درخشان با باشگاه دانش پژوهان و تنزل این سازمان به مرکز، موجب شد که محدودیت‌هایی در زمینه بودجه‌ای به وجود آید. 

وی با تاکید بر اینکه مدارس استعدادهای درخشان مجبور به اخذ شهریه هستند، گفت: این میزان ۵۰ درصد شهریه مدارس غیردولتی در همان منطقه است و البته مدارس با دانش‌آموزانی که مشکلات مالی دارند، همکاری می‌کنند؛ ضمن اینکه جمع‌های خیرین نیز در این زمینه خوب عمل می‌کنند.

مهاجرانی با اشاره به اینکه چالش ما بحث معلم در مدارس سمپاد است، ادامه داد: به جهت اینکه این مدارس شهریه دریافت می‌کنند به مانند مدارس غیردولتی با آنها رفتار می‌شود.

وی تصریح کرد: هیچ دانش‌آموز تیزهوشی به دلیل عدم پرداخت شهریه از تحصیل در مدارس تیزهوشان باز نخواهد ماند. 

*‌یک‌سوم مدارس سمپاد در شهرهای کم‌جمعیت و مناطق محروم قرار دارند

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان در خصوص استاندارد جهانی پذیرش دانش‌آموزان نخبه در جهان و ایران اظهار داشت: استاندارد جهانی متفاوت است و بین ۱.۶ تا ۳ درصد جمعیت دانش‌آموزی تیزهوش هستند؛ ضمن اینکه جمعیت دانش‌آموزی مدارس سمپاد در ایران زیر ۳ درصد از کل دانش‌‌آموزان است و با نرم جهانی فاصله زیادی نداریم.

وی افزود: یک‌سوم مدارس سمپاد در شهرهای کم‌جمعیت و مناطق محروم قرار دارند.