انواع سیستم های گزینش متمرکز - مناطق محروم


به دنبال مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص پذیرش داوطلبان استان های محروم با هدف تامین نیروی انسانی متخصص بومی مورد نیاز استان های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان در رشته های مورد نیاز هر یک از این مناطق از بین داوطلبان بومی این استان ها گزینش صورت می گیرد. 
داوطلبان بومی این استان ها علاوه بر کدرشته های دفترچه، می توانند کد رشته های مناطق محروم را انتخاب و از امتیاز مصوبه پذیرش دانشجو در مناطق محروم بهره مند شوند، داوطلبان علاقمند به استفاده از تسهیلات طرح پذیرش دانشجو در مناطق محروم، با توجه به استان بومی مندرج در کارنامه و براساس ضوابط، تنها می توانند متقاضی کد رشته محل های مناطق محروم استان بومی خود باشند، بنابراین کدهای انتخابی از کد رشته  محل های مناطق محروم در صورت انتخاب توسط داوطلبان غیربومی در گزینش لحاظ نمی شود. کل ظرفیت پذیرش دانشجو در طرح پذیرش دانشجو در مناطق محروم حدود 500 نفر است که به صورت عکس شانس قبولی توزیع
 می شود.
هر یک از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته های تحصیلی دوره های روزانه می توانند کد رشته های مربوط به این استان ها را به عنوان یک یا چند انتخاب از انتخاب های مجاز خود در فرم انتخاب رشته اینترنتی وارد کنند. داوطلبان بومی شهرستان های بم، زرند، دورود و بروجرد می توانند علاوه بر انتخاب کد رشته های تحصیلی مربوط به گروه آزمایشی خود، کد رشته های مرتبط به داوطلبان بومی شهرستان های مذکور که در قسمت مناطق محروم هر گروه آزمایشی قید شده را انتخاب و گزینش شوند، همچنین،  رشته های تحصیلی زبانهای خارجی مناطق محروم را آن دسته از داوطلبانی می توانند انتخاب کنند که در گروه آزمایشی زبانهای خارجی شرکت کرده و مجاز به انتخاب این رشته ها باشند. تغییر رشته پذیرفته شدگان این طرح ممنوع است، همچنین انتقال محل تحصیل مشروط به موافقت استانداری و داشتن ضوابط لازم با توجه به آیین نامه انتقال در محدوده دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی واقع در قطب دانشگاهی صورت می گیرد. همچنین، اتباع خارجی حق انتخاب کد رشته محل های مناطق محروم را ندارند.