50درصد داوطلبان کنکور، پشت کنکوری هستند.


50درصد داوطلبان کنکور، پشت‌کنکوری هستند.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه 50درصد داوطلبان کنکور پشت‌کنکوری‌های سال‌های قبل هستند، از افزایش درصد پذیرش داوطلبان در کنکور سراسری سال 97 براساس سوابق تحصیلی خبر داد.

دکتر ابراهیم خدایی با اعلام این مطلب گفت: امسال در فرصت‌ درنظر گرفته شده برای ثبت‌نام کنکور سراسری سال 97، تعداد 951 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند، منتهی از اسفند‌ماه هم یک فرصت ثبت‌نام و ویرایش مجدد در اختیار داوطلبان قرار گرفته است. سال گذشته 988 هزار نفر شرکت کردند، اما پیش‌بینی می‌شود در فرصت مجدد اسفندماه تعداد زیادی از داوطلبان وارد رقابت شوند، هرچند که این افزایش خیلی معنادار نخواهد بود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: حدود 50 درصد داوطلبان کنکور سراسری دانش‌آموز و 50 درصد هم پشت‌کنکوری هستند. بیشترین پشت کنکوری‌ها هم از گروه تجربی هستند که امسال هم قاعدتا همین اتفاق خواهد افتاد. پشت‌کنکوری‌های گروه تجربی بالای 60 درصد هستند و این یک مقدار رقابت را در این گروه فشرده‌تر خواهد کرد. عوامل مختلف اجتماعی اشتغال و ... باعث شده است تا بیشترین پشت کنکوری‌ها از گروه تجربی باشند. اقبال اجتماعی به رشته‌های این حوره باعث تراکم تقاضا در این حوزه شده است.

وی اضافه کرد: اما در حوزه فنی و مهندسی و علوم می‌توان گفت دانشگاه‌ها و موسسات به اندازه کافی ظرفیت دارند و کسی پشت کنکور نخواهند ماند.

خدایی خاطرنشان کرد: در دوره‌های روزانه هم سال گذشته حدودا 13 درصد بدون آزمون و براساس سوابق تحصیلی و در دوره‌های نوبت دوم هم 27 درصد بدون آزمون پذیرش شدند، که امسال قاعدتا این درصد افزایش خواهد یافت. طبق قانون باید به مرز 85 درصد که امسال سال پنجم اجرای قانون است، برسیم، یعنی 85 درصد کل ظرفیت‌های آموزش عالی با سوابق تحصیلی پذیرش شود. ما از این رقم عبور خواهیم کرد و بیش از تکلیف قانونی هم عمل ‌می‌کنیم.

به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور امسال هم در بحث کنکور تغییرات خاصی داده نشده، منابع از قبل اعلام شده و سطح سوالات هم مانند سال قبل است.