داستان نویسی جایگزین پیک نوروزی می شود


به گزارش خبرگزاری فارس، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان این وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به نقش کلیدی رسانه‌ها در فرهنگسازی جامعه، اظهار داشت: فرصت کودکی با تصمیم وزیر آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمون در دوره ابتدایی، به کودکان این دوره بازگشت.

وی افزود: داستان‌نویسی جایگزین پیک نوروزی می‌شود و هفت و نیم میلیون داستان در نوروز امسال تولید خواهد شد.

حکیم زاده اضافه کرد: به دلیل طولانی بودن ایام نوروز، کودکان از فضای آموزشی دور می‌شوند و برای تقویت فعالیت‌هایی که در طول سال تحصیلی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، این طرح اجرا می‌شود.

وی در خصوص پیک‌نوروزی و پیک شادی، ادامه داد: پیک نوروزی و پیک شادی از شکل متمرکز به شکل منطقه‌ای و مدرسه‌ای درآمد اما بررسی‌ها نشان داد که پیک نوروزی یک فرآیند فرسایشی شده بود و در تثبیت آموخته‌ها نقش موثری نداشت.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص داستان‌نویسی در ایام نوروز، افزود: تلاش داریم با این روش با توجه به نقشی که داستان برای انتقال ارزش‌ها و تقویت قوه تخیل دارد، از این ابزار در بستر مناسبی برای رشد خلاقیت کودکان استفاده شود.

وی با بیان اینکه داستان شنیدن و داستان گفتن با توجه به سبک زندگی امروزی کاهش یافته یا یک طرفه و مجازی شده است، گفت: این طرح موجب تقویت توان گفتاری، شنیداری و ابتکار دانش‌آموزان خواهد شد.

حکیم‌زاده با اشاره به ویژگی‌های این طرح بیان داشت: انتخاب کتاب‌ها به صورت هدفمند خواهد بود و تلاش می‌شود فعالیت‌های یادگیری لذت بخش طراحی شود و متناسب با جنبه‌های رشد و ابعاد عاطفی دانش‌آموزان باشد ضمن اینکه استقلال دانش‌آموزان محور قرار بگیرد، به آداب و رسوم محلی و منطقه‌ای توجه خاصی شود و متناسب با شرایط ایام تعطیلات به‌گونه‌ای طراحی شود که دانش‌آموزان فرصت‌بازی و مسافرت را هم داشته باشند و از انجام این فعالیت‌ها لذت ببرند.

وی خاطر نشان کرد: این فعالیت نوروزی در سه قالب شامل خواندن کتاب داستان و تهیه خلاصه کتاب، روایت داستان و نوشتن یک داستان توسط دانش‌آموزان به انتخاب آنها انجام خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: دانش‌آموزان باید نام داستان، نویسنده، تاریخ انتشار و انتشارات را در دو برگ خلاصه یادداشت کنند تا به مستند نویسی آنها کمک کند و یا گزارش دید و بازدید را در قالب روایت گونه با ذکر جزئیات بنویسند.

وی ادامه داد: برای اینکه این فعالیت به شکل خوبی هدایت شود به همکاری معلمان دوره ابتدایی نیاز داریم.

* توزیع پیک نوروزی ممنوع است

حکیم‌زاده با بیان اینکه امسال توزیع پیک نوروزی ممنوع است، گفت: از خیرین دعوت می‌کنیم برای ارسال این کتاب‌ها در مناطق محروم و عشایری کمک کنند.

وی تصریح کرد: ویژگی‌های کتاب‌های مناسب را در دستورالعملی اعلام خواهیم کرد و کتاب‌ها از مؤسسات انتشاراتی مورد تایید انتخاب خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: داده‌های این طرح جمع‌آوری خواهد شد و در سطح کشوری مورد پایش قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم که این طرح، رقابتی نشود و آگاهی‌های لازم به اولیا و معلمان داده خواهد شد تا دانش‌آموزان در این طرح محور باشند و این طرح علاوه بر جدی گرفته شدن، فعالیتی لذت بخش باشد.

* سوء‌ استفاده سودجویان از پیک‌های نوروزی

حکیم‌زاده با بیان اینکه پیک‌ها تبدیل به یک کلیشه شده بود و خلاقیت معلم و دانش‌آموز را از بین می‌برد، گفت: در مواردی گزارش هایی در خصوص سوءاستفاده سودجویان از پیک‌های نوروزی وجود داشت بنابراین لازم بود با طرح مناسبی جایگزین شود.

وی گفت: تعطیلات نوروز برای یادگیری دروس، تعمیق آموخته‌ها و انجام جبرانی، زمان خوبی نیست و برای جبران تعطیلات زیادی که امسال وجود داشت معلمان از زمان طول هفته استفاده خواهند کرد.

* تعیین ضوابطی برای مدارس غیردولتی جهت جلوگیری از سوء استفاده از حذف سمپاد

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص حذف مدارس سمپاد و نگرانی خانواده‌ها اظهار داشت: خانواده‌ها قطعا می‌پذیرند که شادی و نشاط فرزندان آنها در مقطع ابتدایی مقدم بر همه چیز است و در دوره دوم متوسطه می‌توانند از مدارس استعدادهای درخشان استفاده کنند.

وی گفت: امروز جلسه‌ای خواهیم داشت و ضوابطی برای مدارس غیردولتی تعیین خواهیم کرد تا مساله حذف مدارس سمپاد زمینه سودجویی ایجاد نکند.

حکیم‌زاده تصریح کرد: آموزش و پرورش به صورت خاص برای مدارس سمپاد دوره دوم برنامه دارد و نخبگان را سرمایه کشور می‌داند.

وی در خصوص مشاهده برخی موارد تنبیه‌بدنی در مدارس، اظهار داشت: اکثر معلمان دوره ابتدایی کشور کار خود را به خوبی انجام می‌دهند و بروز چند نمونه تنبیه توسط معدود معلمانی که قوانین را زیر پا گذاشته‌اند، کار خوب ۳۰۰ هزار معلم ابتدایی را زیر سؤال نمی‌برد.

* طرح شهاب با قوت به پایه هفتم ورود می‌کند

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص انتخاب دانش‌آموزان نخبه در دوره دوم متوسطه گفت: اگر افراد نخبه را در دور دوم شناسایی کنیم، کار عجیبی است؟ چه کسی گفته در این سن باید شناسایی شوند؟ بیش از 18 روش برای نخبه پروری وجود دارد که یکی از آنها جداسازی دانش آموزان است.

وی ادامه داد: طرح شهاب با قوت به پایه هفتم ورود می‌کند و یک طرح علمی بسیار قوی است و درسنامه‌های آن گام به گام و علمی است؛ طرح شهاب به پختگی خوبی رسیده است و برنامه آموزش و پرورش تقویت این طرح است.