چگونه انگیزه خود را در دوران پشت کنکور حفظ کنیم؟


 اگر شما هم جزء کسانی هستید که برای قبول شدن در این امتحان مهم درس می‌خوانید، آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که هدف شما تا چه اندازه برای‌تان مهم و ارزشمند است و حاضرید به خاطر آن‌ چه کارهایی کنید؟

 

 به هر میزان که هدف برای‌تان ارزش داشته باشد انگیزه‌ شما نیز قوی‌تر خواهد بود و می‌توانید در پیروی ازبرنامه‌ریزی برای کنکورمصمم‌تر و ثابت‌قدم‌تر عمل کنید. افزایش انگیزه زمانی به وجود می‌آید که هدف ارزشمند باشد و تنها در این حالت است که حاضر خواهید بود موانع سخت را پشت سر بگذارید. حتی اگر آن موانع عادت‌های بدتان باشد سعی می‌کنید آن‌ها را به حداقل برسانید. هر چه زمان می‌گذرد به این‌ آزمون نزدیک‌تر می‌شوید و وقت شما کم‌تر می‌شود. آیا کارهایی که در طول یک روز انجام می‌دهید با ارزش‌ها و هدف‌‌ شما هم‌جهت است یا زمانی را که باید برای درس خواندن صرف کنید به انجام دادن کارهای دیگری می‌پردازید؟

 

 فکر کردن به هدف موجب می‌شود انگیزه و استعدادهای درونی شما برانگیخته شود. اگر واقعا به قبولی در کنکور می‌اندیشید پیشنهاد می‌کنم تمام عادت‌های روزانه‌ی خود را یادداشت کنید تا بتوانید از عوامل اتلاف وقت بپرهیزید. شما می‌توانید همه چیز را تحت کنترل خود درآورید و از آن‌ها در راستای رسیدن به خواسته‌ خود استفاده کنید. موفقیت شما ناشی از عملکرد خودتان خواهد بود نه بهانه‌ها، شرایط زندگی، شانس و حرف‌های دیگران؛ پس بر هدف خودتون تمرکز کنید.

فکر روزی رو بکنید که دانشجوی رشته مورد علاقتون توی دانشگاه مورد علاقتون شدید و همه بهتون افتخار می‌کنند و از هم بیشتر خودتون به خودتون افتخار می‌کنید. کنکور درسته که خیلی تلخه ولی اگه به این دید بهش نگاه کنید که واقعا شاید راحت ترین پل برای رسیدن به موفقیت باشه اون‌ وقت زیاد هم تلخ نیست و تحمل کردنش کار سختی نخواهد بود!
 مطالعه از مطالب آسان به دشوار

 

بهتر است از مطالب آسان، مورد علاقه و حجم کم‌تر شروع کنید و کم کم بر دشواری و حجم آن‌ها بیفزایید. به‌عبارتی با خرد کردن وظایف و کارهای سنگین به بخش‌های کوچک و سبک می‌توانید آن‌ها را به‌راحتی  انجام دهید. به همان صورت که بر میزان یادگیری به خاطر حجم کم مطالب یا ساده بودن نسبی آن افزوده می‌شود، بر سرعت مطالعه و بر انگیزه و علاقه‌ی شما افزوده خواهد شد. شاید در رابطه با کاهش دشواری مطالب نیاز باشد به کتاب‌های سال‌های قبل یا مطالب مربوط به مباحث جدید مراجعه کنید تا مطالب سبک‌تر و پیش‌نیازها یاد گرفته شوند و مشکل سنگینی مطلب و عدم درک آن حل شود.

 

مطالعه‌ مطلب از ساده به دشوار باعث می‌شود ابتدا به موفقیت‌هایی دست بیابید. این موفقیت اولیه موجب می‌شود اعتمادبه‌نفس بیش‌تری کسب کنید. همین امر، تحرک و انگیزشی ایجاد می‌کند تا برای یادگیری متن‌های دشوارتر بعدی آماده شوید.