تجربه شکست ۲۳۵ هزار دانش آموز در آزمون تیزهوشان


به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش امروز در گردهمایی آموزشی - توجیهی رابطین شورای عالی آموزش و پرورش خراسان رضوی، این شورا را نهادی فرادستگاهی دانست و افزود: شورای عالی آموزش و پرورش مرکز سیاستگذاری تعلیم و تربیت بوده و سند تحول بنیادین، اصلی ترین مجموعه سیاستی آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: ضرورت انقلاب فرهنگی در راه نظام مقدس جمهوری اسلامی، رسالت آموزش و پرورش در راه رشد و خودکفایی، لزوم برقراری شرایط تعلیماتی برای توسعه علوم و فنون، اصلاحات تربیتی بر مبنای اعتقادات دینی و ضرورت مشارکت عمومی فرهنگیان، مربیان و صاحب نظران در تعلیم و تربیت از اصلی ترین دلایل تشکیل این شوراست.

نوید ادهم در تبیین اصول، سیاست ها و خط مشی های شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: در شورای عالی آموزش و پرورش به دنبال تعلیم و تربیت اسلامی هستیم و تلاش می کنیم در این راه پژوهش محور عمل کرده و مبنای بررسی ها، فعالیت ها و مصوبات پژوهش باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ضمن تاکید بر ضرورت آینده نگاری و ترسیم حرکت مطلوب به سمت آینده در آموزش و پرورش تصریح کرد: بی شک در آینده نقش تعلیم و تربیت پررنگ تر می شود و مردم و خانواده نسبت به آموزش و پرورش فرزندان خود حساس تر می شوند و لذا آموزش و پرورش برای حفظ مرجعیت خود باید بیش از پیش بکوشد.

نوید ادهم در بخش دیگری از سخنان خود در توضیح مصوبه حذف آزمون های زائد از مقطع ابتدایی عنوان کرد: این مصوبه یک ماده واحده با 5 بند است که روح حاکم بر آن حذف آزمون های زائد در مقطع ابتدایی است.

وی ادامه داد: امروز به دنبال اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستیم و در این سند اصلی ترین کار تبدیل نظام آموزشی به نظام فرهنگی و تربیتی است که تربیت در آن اصل است و در ساحت های 6 گانه معنا پیدا می کند و لذا بر اساس این باور که بهترین دوره تربیتی، دوره آموزش ابتدایی است باید همه موانع در این راه برطرف شود که یکی از اصلی ترین آن ها کنکور و آزمون های شبه کنکور است که برای حذف و برطرف کردن آن ها خیز برداشتیم.

نوید ادهم افزود: مصوبه حذف آزمون های زائد در دوره ابتدایی، توجیه علمی و مبنای پژوهشی دارد چراکه ما به دنبال روش های تلفیق به جای روش جداسازی استعدادها هستیم. وی با اشاره به اینکه این دست تغییرات همواره با مقاومت های اجتماعی روبرو بوده است، خاطر نشان کرد: این مصوبه گروه های مخالف و موافق زیادی دارد که اکثریت جامعه علمی متخصصین و جمع بزرگی از معلمین و خانواده جزو موافقان آن هستند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش همچنین اضافه کرد: سال گذشته 250 هزار نفر در آزمون تیزهوشان ثبت نام کردند که از این میان 15 هزار نفر موفق به راهیابی به مدارس تیزهوشان گشتند و این بدین معنی است که 235 هزار نفر طعم شکست را تجربه کرده اند.