تناقض در قانون سنجش و پذیرش دانشجو


به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرسول عمادی با حضور در استدیو الفبا که در محل وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، در جمع خبرنگاران درباره تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی در کنکور اظهار کرد: قانون شورای سنجش و پذیرش سه راه را برای پذیرش دانشجو ارائه داده است.

وی افزود: در مرحله اول تاثیر نمرات درسی است. ۸۵ درصد ورودی دانشگاه ها بر اساس سوابق تحصیلی و بدون آزمون صورت می گیرد. این مرحله برای رشته های کم متقاضی و کسانی است که می خواهند بدون کنکور وارد دانشگاه شوند.

رئیس مرکز سنجش و ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش گفت: در مرحله دوم سوابق تحصیلی و آزمون عمومی برای داوطلب اهمیت دارد و او از این طریق وارد دانشگاه می شود.

عمادی مرحله سوم را چالش برانگیز دانست و گفت: در مرحله سوم ۲۵ درصد از سوابق تحصیلی به صورت مستقیم بر کنکور تاثیر می گذارد و در این روش رشته های پرمتقاضی مدنظر گرفته شده است، این در حالی است که دانش آموزان با معدل بالا نیز زیاد هستند که آنان نیز می خواهند در رشته های پرمتقاضی وارد دانشگاه شوند. لذا سوابق تحصیلی نمی تواند برای رشته های پرمتقاضی کفایت کند.

وی ادامه داد: امتحانات نهایی دانش آموزان معنای غربالگری و مسابقه را ندارد، در صورتی که آزمون کنکور مسابقه است و داوطلب را از داوطلب دیگر تفکیک می کنند. در صورتی که هدف وزارت آموزش و پرورش از برگزاری آزمون ها میزان یادگیری دانش آموز است، دراین صورت نیز دانش آموزان یک کتاب را می خوانند و ممکن است بسیاری نمره بالا دریافت کنند اما در کنکور به سراغ مجهولات می روند تا خیلی از داوطلبان را مردود کنند.

رئیس  مرکز سنجش و آموزش وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: آزمون غربالگر کنکور ماهیت جدا از امتحانات نهایی دارد. این سوال پیش می آید آیا می توان در کنار این آزمون مسابقه ای، سوابق تحصیلی را نیز اعمال کرد؟

وی افزود: قانون مجلس شورای اسلامی تاکید دارد تا درصد سوابق تحصیلی افزایش یابد و تاثیر کنکور کاهش یابد، به دلیل اینکه ماهیت این دو آزمون از یکدیگر جدا است نمی توانیم آن دو را در کنار هم ببینیم.

عمادی اضافه کرد: این سوال پیش می آید که آموزش و پرورش نیز باید امتحانات را همانند کنکور کند، این گونه نمی شود، چرا که از رسالت یادگیری منحرف می شویم و کار سازمان سنجش به آموزش و پرورش منتقل می شود.

وی با تاکید بر اینکه ذات قانون سنجش و پذیرش دانشجو پر از تناقص است، گفت: پیش از اینکه قانون تدوین شود، کار کارشناسی ریز صورت نگرفته است. ما هر سال سوابق تحصیلی دانش آموزان را به سازمان سنجش و آموزش کشور می دهیم تا در کنکور اعمال کنند، این در حالی است که می دانیم نفس این قانون دارای تعارض است.

وی یکی از راهکارهای ورود به دانشگاه را جذب از سوی خود مراکز آموزشی دانست و گفت: دانشگاه ها می توانند دانشجو را بر اساس کارنامه و استعداد گزینش کنند، اما متاسفانه این شائبه وجود دارد که رابطه جایگزین ضابطه شود و نابرابری عدالت به وجود آید و دانشگاه ها بر اساس استانداردها گزینش نمی کنند.

عمادی در بخش دیگری از سخنان خود به نظام ارزشیابی توصیفی اشاره کرد و گفت: دانش آموزان در دوره ابتدایی ارزشیابی توصیفی می شوند و هنگامی که وارد دوره اول متوسطه می شوند، با نمره کمی آشنا شده و این موجب افت تحصیلی آنان می شود.

وی افزود: گذر دوره ابتدایی به دوره متوسطه اول باید با شیب ملایم انجام گیرد تا دانش آموزان دچار افت تحصیلی نشوند. باید در دوره ابتدایی نیز کلیت ارزشیابی توصیفی باشد اما آزمون های کاغذ مدادی نیز گرفته شود تا دانش آموز با نمره نیز آشنا باشد.

افت تحصیلی دانش آموزان در دوره متوسطه اول

وی با بیان اینکه نظام ارزشیابی متولی یکسانی ندارد، گفت: نظام ارزشیابی باید متولی یکسانی داشته باشد، متولی آن شورای عالی آموزش و پرورش است اما این شورا به دلیل گستردگی نمی تواند به جزئیات نیز بپردازد و نظام ارزشیابی در دوره ابتدایی، متوسطه و سنجش جدا است که نیازمند یک متولی واحد می باشد.

عمادی همچنین درباره کیفیت نظام آموزشی کشور افزود: اگر بخواهیم وضعیت هر دوره را مشخص کنیم باید در پایان دوره ها یک آزمون نهایی از دانش آموزان اخذ کنیم اما این آزمون ها تنها در سال آخر دوره متوسطه دوم انجام می گیرد و آنچه بازخوردی از نظام آموزشی کشور می دهد، تنها امتحانات نهایی است.

وی با بیان اینکه در سامانه امتحانات تحلیل نیز انجام می گیرد، گفت: این تحلیل ها بر اساس نوع مدارس، نمرات دانش آموزان، مقاطع تحصیلی، عوام برون مدرسه ای و درون مدرسه ای صورت می گیرد و دو شاخص محرومیت و مدیریت نیز در نظر گرفته شده است.

ارتباط مدیریت با کیفیت آموزشی

عمادی تصریح کرد: در این تحلیل ها گاهی شاهدیم در مناطق محروم مدیریت قوی باشد، کیفیت آموزشی نیز بالا است و این موضوع را به صورت عکس نیز داریم که در مناطق برخوردار مدیریت ضعیف می تواند کیفیت آموزشی را نیز پایین بیاورد.