آخرین وضعیت برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم از سال ۹۷


علی زرافشان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برنامه درس ملی و تغییرات آن در پی تحقق سندتحول بنیادین اظهار کرد: دروس دوره متوسطه تلاش می‌کنند دانش آموز را برای زندگی فــردی و اجتماعی آماده کنند.

وی افزود: در شاخه فنی وحرفه‌ای و کاردانش، با توجه به اینکه از سال آینده دوره ۱۱ ساله به دوره ۱۲ ساله تبدیل می‌شود، چشم انداز مطلوب ما ارتقای مهارت‌ها و شایســتگی‌های مثبت اســت، زیرا دانش‌آموز قرار است با گذراندن دوره کاردانی به صورت پیوسته وارد بازار کار شود و یا ادامه تحصیل تکمیلی داشته باشد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مسیر جدید چالش‌هایی نیز با خود به همراه دارد گفت: یکی از این چالش ها نحوه و شرایط ادامه تحصیل پس از دوره پنج ساله کاردانی و دیگری تامین نیروی انسانی مورد نیاز است که در حال ساماندهی و برنامه ریزی برای آن هستیم.

زرافشان درباره روند برگزاری امتحانات نهایی با استقرار پایه دوزادهم و تکمیل ساختار آموزشی۳-۳-۶ از سال تحصیلی آتی عنوان کرد: با ۱۲ ساله شدن ساختار، امتحانات نهایی، از پایه سوم مقطع متوسطه دوم فعلی به پایه دوازدهم و سال آخر منتقل می‌شود. البته اکنون براساس آیین‌نامه فعلی و طبق قانون پذیرش دانشجو و تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری، علاوه بر حدود ۱۰،۱۱  درس پایه یازدهم، چهار درس از دوره پیش دانشگاهی نیز به صورت نهایی برگزار می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر  این بحث مطرح است که با حذف دوره پیش دانشــگاهی، برخی از دروس پایه یازدهم را به صورت نهایی برگزار کنیم که منوط به موافقت شورای پذیرش دانشجوست. در یکی از کمیسیون‌های شورای عالی آموزش و پرورش نیز این بحث چند بار  مطرح شــده ولی هنوز قطعی نشده است.

به گفته زرافشان، اکنون سهم سوابق تحصیلی در کنکور ۳۰ درصد است که پیشنهاد ما افزایش ۴۰ درصدی و تاثیر قطعی در نتایج کنکور است.