رتبه های برتر کنکور 2 ماه آخر را چگونه گذراندند؟


 نگین یغمایی رتبه 2 کنکور ریاضی 93

در دوران جمع بندی به طور جدی به صورت یک روز در میان کنکورهای سال های 87 تا 92 داخل و خارج از کشور را زدم. در روز هایی که کنکور نمی­زدم سعی می­کردم بخشی از دروس مختلف را بخوانم و بعد آزمون­های جامعی که دبیران­مان داده بودند را به طور جداگانه برای هر درس بزنم.

 

روز کنکور و روز قبل از آن آرام ترین روزها در سال کنکورم بود. اما قبل و بعد از این دو روز- تا وقتی نتایج بیابد و حتی زمانی که در آزمون­های آزمایشی شرکت می­کردم، خیلی استرس داشتم. عادت داشتم صبح ­ها خیلی زود بیدار شوم. صبح روز قبل از کنکور نیز همان ساعتی که قرار بود روز بعد بیدار شوم، برخاستم و تا ساعت 11 کتاب دین و زندگی را ورق زدم بعد درس خواندن را به طور کامل تعطیل کردم.

 

 

پدر و مادرها باید حامی بچه ­ها باشند. سعی کنند محیط خانه را طوری برایشان فراهم کنند که آنها بتوانند در آرامش درس بخوانند. با بعضی حرف­ها و مقایسه ­ها باعث استرس بیشتر بجه ­ها نشوند. این دیدگاه را داشته باشند که خانواده مانند یک تیم است که روز کنکور قرار است سرنوشت یکی از اعضای آن تعیین شود.

شایان نیک کار رتبه 4 کنکور ریاضی 93

 

اول خرداد ماه تا 2 روز قبل از کنکور، کنکورهای داخل و خارج از کشور سال 86 به بعد گروه ریاضی را از کتاب <دور دنیا در 4 ساعت> زدم. کلا به شیوه آزمون کنکور از ساعت 8 صبح روی صندلی­ای که از مدرسه آورده بودم، می­نشستم و طبق زمان­بندی دفترچه سوالات کنکور های سال­های گذشته جواب می­دادم. وقتی آزمون تمام میشد نهار می­خوردم و تا ساعت 3 و نیم می­خوابیدم. بعد از بیدار شدن کنکوری که زده بودم را بررسی می­کردم تا سوالاتی که غلط جواب داده بودم و دلیل غلط زدن­شان را پیدا کنم.

همچنین عادت داشتم پاسخ تشریحی همه سوالات دروس اختصاصی، حتی آنهایی که درست زده بودم را بخوانم تا اگر راه دیگری برای حل­شان هست، یاد بگیرم. این بررسی اوایل تقریبا 3 ساعت و اواخر که کنکورها سخت­تر شده بود، 4 ساعت طول می­کشید.

بعد از بررسی کنکورهای، دروس حفظی مثل دینی و شیمی را می­خواندم یا کتاب هایشان را ورق می زدم تا تصاویر در ذهنم بماند. فردای آن روز هم دفترچه عمومی یکی از گروه­های هنر یا زبان را می­زدم و آن را تحلیل می­کردم.

 

توکل به خدا، اراده قوی، تلاش و پشتکار، حمایت ­های پدر و مادرم، داشتن معلمان خوب و شناخت دقیق نیاز­های خود.

سعی کنید کنکور آخری که در دوران جمع­بندی می­زنید؛ طبق دفترچه خود سازمان سنجش باشد ولی من این کار را نکردم، بعد دیدم همین موضوع سر جلسه کنکور باعث استرسم شد جون اولین باری بود که دفترچه کنکور را می­دیدم بنابراین توصیه می­کنم حتما قبل از کنکور با دفترچه اصلی آن کمی انس بگیرید که  برایتان ناآشنا و غریب نباشد و هیچ وقت سعی نکنید در سال کنکور همه را از خودتان راضی نگه دارید. جرات و جسارت نه گفتن داشته باشید. آینده شما در دستان خودتان است و شما در قبال آن مسئول هستید امیدوارم کنکور 94 را با موفقیت پشت سر بگذارید

امید چهره گشا رتبه 5 کنکور ریاضی 93

در دوران جمع­بندی با برنامه مشاورم پیش رفتم و چون می­خواستم کنکورهای داخل و خارج از کشور بیشتری بزنم. به جای کنکورهای سال 87 از کنکورهای سال 84 شروع کردم. کنکورهای سال­های دورتر که آسان­تر بود؛ را هر روز و کنکورهای سال­های اخیر را به صورت یک روز در میان زدم. به این صورت که صبح­ها کنکور می­دادم و عصر همان روز آن را بررسی کرده و نکته هایش را در یک برگه A4 یادداشت می­کردم تا 3 روز مانده به کنکور دوره­ شان کنم.

صبح تا ظهر روز قبل از کنکور هم تاریخ ادبیات، درآمدها و لغات ادبیات راخواندم. بعداز کمی استراحت، فوتبال دیدم و بعد برای کنکور فردا آماده شدم.

پدر و مادرها باید بدانند هر دانش آموز به اندازه کافی به فکر درس و کنکور هست و خودش آن قدر استرس و هیجان دارد که گاهی واقعا دلش نمی­خواهد درس بخواند، می­خواهد پای تلویزیون بنشیند و دوست ندارد از پدر و مادرش بشنود که ((چرا اینجایی؟ چرا نمی روی درست را بخوانی؟ چون اذیت می شود و با خودش می گوید این همه درس می خوانم یک روز هم نمی شود استراحت کنم؟الان دلم درس نمی خواهد» پس والدین بهتر است با دانش آموز راه بیایند و به او سخت نگیرند چون دانش آموزی که واقعا اهل کنکور است و دغدغه آن را دارد به اندازه کافی به فکر هست و لازم نیست شخص دیگری دائما این موضوع را به وی یادآوری کند.

دوستان عزیز! فقط برای دلتان درس بخوانید، طوری که وقتی از جلسه کنکور خارج می­شوید. فارغ از اینکه نتیجه چه می­شود، از خودتان و تلاش­هایی که انجام داده­اید راضی باشید، این بهترین جیز است.

سپند فرقدانی رتبه 6 کنکور ریاضی 93

در مواقع خستگی با خودم می­گفتم « من تا الان تلاش کردم و به اینجا رسیدم. نمی توانم به عقب بازگردم با همه چیز را تمام شده بدانم پس باید بتوانم بقیه راه را هم بروم» همیشه دوست دارم هر کاری را به نحو احسن انجام دهم و اهل کوتاه آمدن و یا پس کشیدن نیستم.

هر دانش­ آموز در وهله اول باید هدف داشته باشد. باید ببینید چه می­خواهد و به این فکر کند در قبال آنچه از دست می­دهد، چه چیزی به دست می­ آورد ، مثلا اگر الان خسته می­شود در این ازایش چه چیزی به دست می­آورد. وقتی آدم بداند یا خودش چند چند است و برای خودش درس بخواند، کمتر خسته می­شود چون می­داند این به نفع خودش است و نتیجه­اش را هم خودش می­بینند.

تلفن خانواده در سال کنکور خیلی مهم است. خانواده باید محیط خانه را آرام نگه دارد تا مشغله ذهنی دانش آموزان فقط درس باشد نه چیز دیگر، چون استرس کنکور و وظیفه سنگین درس خواندن به قدر کافی انرژی دانش­ آموز را می­گیرد پس خانواده با فراهم آوردن امکانات و روحیه دادن به او و تحمل شرایط این یک سال کمک بزرگی به او می­کند که ارزشش را دارد.

مهسا خوش نما رتبه 7 کنکور ریاضی 93

در دوران جمع­بندی هر 2 روز در میان، یکی از کنکورهای داخل و خارج از کشور سال 87 به بعد را می زدم و بعد از کمی استراحت و خواب بعدازظهر به درصدگیری و بررسی کنکوری که صبح زده بودم، می­پرداختم و اگر می­دیدم در مبحثی دچار مشکل هستم همان موقع دوباره آن را دوره می­کردم.

روز قبل از کنکور تا ساعت 12 ظهر ادبیات خواندم و بعد از آن به طور کامل استراحت کردم و به خانه مادربزرگم رفتم. شب هم فوتبال ایران و آرژانتین را دیدم و ساعت 11 و نیم به تختخواب رفتم اما متاسفانه تا ساعت یک و نیم خوابم نبرد.

سید شایان پور میربابایی رتبه 1 کنکور تجربی 93

طبق روال قبل یکی، دو تا آزمون از کتاب «دور دنیا در 4 ساعت» زدم و درس­هایی که نیاز به یادآوری داشت را مرورر کردم البته یک مرور کلی نیز از همه درس­ها داشتم.

صبح روز قبل از کنکور صرف مرور قسمت­هایی از دینی و زمین ­شناسی شد که آنها را کمتر خوانده بودم. بعد از ظهر آن روز سوالات کنکور ریاضی را بررسی کردم و حتی راجع به برخی سوالات معلم هایم صحبت کردم. این بررسی خیلی به من کمک کرد چون از لحاظ روانی کاملا آمادگی مواجهه با سوالات سخت دینی و شیمی را داشتم و حتی توانستم یک سوال دینی را دقیقا پیش بینی کنم. شب هم به پارک و مزار شهدا رفتم و بعد از بازگشت به منزل زود خوابیدم.
 

سیده زهرا موسوی رتبه 3 کنکور تجربی 93

در دوران جمع ­بندی به همان روش معمول اقدام به شبیه­ سازی کنکور­های سال­های گذشته کردم، یعنی هر 2،3 روز یک بار از خودم آزمون می­گرفتم اما مشکل اینجا بود که من در سال­های قبل خیلی از تست­های کنکور را زده بودم و سوالات برایم تکراری بود به همین دلیل به جای دروس عمومی رشته خودم. عمومی های رشته هنر یا زبان را قرار دادم یا حتی سوالات زیست را از منابع دیگر تهیه کردم و به آنها پاسخ دادم تا کنکور بهتر برایم شبیه­سازی شود.
 

مهسا دولتشاهی رتبه 4 کنکور تجربی 93

در دوران جمع­بندی هر 2 روز یک بار یک کنکور را شبیه سازی می­کردم به این صورت که روز اول از ساعت 8 صبح تا 12 و 10 دقیقه ظهر یک کنکور را از خودم امتحان می­گرفتم بعد آن را تصحیح  و اشکالاتم را پیدا می­کردم تا آنها را برطرف کنم و در روز دوم به مرور قسمت­هایی که لازم بود، می­پرداختم که بیشترش هم از زیست شناسی بود. به نظرم آشنایی با دفترچه سوال کنکور و توجه به ترتیب سوالات در آن خیلی مهم است.

هر کدام از نفرات برتر کنکور با روش خاص خودشان به نتیجه رسیده ­اند. بعضی­ها با بیشتر خواندن، بعضی­ها با استفاده از شیوه­ های درست مطالعه، بعضی­ها با بهره گیری از هوش بالایی که دارند و... اما وجه اشتراک همه آنها هدفمندی­شان است. من هم ذهنم را روی هدفم متمرکز کردم و در سال کنکور به کمتر چیزی غیر از کنکور فکر می­کردم. بنابراین داوطلب کنکور باید خیلی روی هدفش متمرکز شود، به پدر و مادرش اعتماد کند و ناامید نشود. به نظرم تلاش سهم اصلی را در موفقیت کنکور دارد به طوری که 80 درصد نتیجه ای که حاصل می­شود ناشی از تلاش است و شاید 20 درصد نتیجه به هوش فرد مرتبط باشد.
 

مهسا صمدی رتبه 5 کنکور تجربی93

در دوران جمع­بندی سعی کردم هم فضای اطرافم مانند جلسه کنکور باشد و هم با وارد کردن پاسخ­ها در پاسخ برگ دقیقا شرایط کنکور را شبیه­سازی کنم. با توجه به میزان سختی و آسانی کنکورها هر 2 یا 3 روز یک بار یکی از کنکورهای داخل و خارج از کشور سال 86 به بعد را می­زدم و بعد به تحلیل آن می­پرداختم تا ببینم کدام مباحث را مشکل دارم و آنچه یادم رفته است را از روی کتاب ها بخوانم. البته هر شب یکی از دفترچه ­های عمومی رشته­های ریاضی، انسانی، هنر یا زبان سال­های قبل را هم می زدم. زدن کنکورهای سال­های قبل باعث شده بود اعتماد به نفسم بالا برود و روحیه­ام خیلی بهتر شود.

تا ظهر روز قبل از کنکور مطالبی که مانده بود را خواندم و با اینکه هنوز مباحثی باقی بود، از خواندن دست کشیدم و با پدر، مادر و خواهرم ابتدا سری به حوزه کنکور زدیم تا بهترین مسیر برای رسیدن به آنجا را پیدا کنیم و بعد به پارک رفتیم. بعد از بازگشت به منزل هم مثل بقیه شب­هایی که آزمون داشتم، ساعت 11 شب خوابیدم.

همیشه سعی می­کنم به بهترین چیز­هایی که آدم می­تواند به آنها برسد، فکر کنم برای همین به جای فکر کردن به رشته پزشکی دانشگاه تهران به رتبه یک کنکور فکر می­کردم حتی یا اینکه گاهی احتمال تک رقمی شدن را هم نمی­دادم اما سعی می­کردم همیشه بهترین تلاشی که می­شود انجام داد را انجام دهم و این انگیزه خیلی محکمی بود.

اصل ارتباط با خدا همیشگی است. من هم در سال کنکور نسبت به قبل ارتباط پر رنگ­تری با خدا داشتم و همین موضوع عامل آرامشم بود و خیلی کمکم کرد. همچنین مطالعات جانبی­ام را هم کنار نگذاشته بودم و همچنان به مطالعه شعرهای عرفانی و متون ادبی می­پرداختم. این شعرها در مواقع خستگی خیلی به من انرژی می­داد. نقش آرامش و روحیه خوب در سال کنکور خیلی پر رنگ­تر می­شود که این آرامش هم توسط تلاش و پشتکار خود فرد و هم توسط ارتباط با خدا و ایجاد محیطی مناسب توسط خانواده تامین می شود.
 

فاطمه فاضلی فرد رتبه 6 کنکور تجربی 93

از اول خردادماه هر 2 روز یکبار همه شرایط آزمون را مهیا می­کردم، مثلا لباس رسمی و حتی کفش هایم را می پوشیدم و روی صندلی می نشستم. از ساعت 8 صبح شروع به زدن یکی از کنکورهای سال­های قبل می­کردم و بر اساس زمان­بندی پیش رفتم، طوری که انگار واقعا دارم کنکور می­دهم. بعد از کمی استراحت، در بعد از ظهر همان روز پاسخ های صحیح یا اشتباهم را مشخص می­کردم و برای تست­هایی که غلط زده بودم به کتاب­های درسی مراجعه می­کردم تا آن مبحث را دوباره بخوانم. خوشحال بودم از اینکه قبل از کنکور می­توانم به نقاط ضعفم پی ببرم و آنها را برطرف کنم.
 

من هرچه در زندگی ام دارم به خاطر توکل به خدا و آرامشی است که این توکل به من می­دهد. همیشه در کارم استمرار داشتم و از نظر روحی هم سعی کردم در همه حال امید و انگیزه ام را حفظ کنم. همیشه فرصت جبران را پیش­روی خودم می­دیدم حتی در فاصله 2 هفته­ای تا کنکور. در نتیجه سعی می­کردم به جای ناامیدی و زانوی غم بغل کردن انرژی ام را صرف برطرف کردن نقاط ضعفی کنم که به آنها پی برده بودم. اینکه آدم بتواند دوباره به مسیر اصلی اش باز گردد خیلی مهم است پس تا لحظه آخر باید تلاش کرد، ارامش داشت و مطمئن بود که نتیجه تلاش را می­توان دید به نظرم علاوه بر داشتن هدف واضح، سخت ­کوشی و داشتن برنامه درست وجه مشترک تمام رتبه های برتر است.

مهم این است که کارت را درست انجام دهی و نسبت به وظیفه ات مسئولیت پذیر باشی. درست است که کنکور اهمیت ویژه ای دارد اما نباید ان را خیلی بزرگ کنی؛ این هم هر یک مرحله از زندگی است. اعتماد به نفس داشته باش، ناامید نشو و به خدا توکل کن. طوری تلاش کن که شب قبل از کنکور یا روز کنکور مطمئن باشی بیش از این کاری از دستت بر نمی آمده. همه چیز را به خدا بسیار و مطمئن باش به آنچه استحقاقش را داری، می رسی.
 

آرین آیتی رتبه 7 کنکور تجربی 93

در دوران جمع­بندی سوالات کنکورهای سال­های پیش را از کتاب « دور دنیا در 4 ساعت» به صورت دفترچه ای و دقیقا بر اساس زمان بندی کنکور از خودم امتحان می­گرفتم. هر 2،3 روز یک بار یک کنکور می­زدم. فرض می­کردم واقعا سر جلسه کنکور نشسته ام. حتی یک صندلی  دسته دار تک نفره تهیه کرده بودم و روی آن امتحان می­دادم. جواب­ها را هم در پاسخ برگ آزمون می­زدم. بعد از اتمام آزمون در ساعت 12 ظهر کمی استراحت می­کردم و درصدهایم را می­گرفتم تا ببینم نتیجه ام چطور بوده است. سپس سوالاتی که غلط زده بودم را پیدا کرده و دوباره سراغ صفحات مرتبط با آنها در کتاب های درسی می رفتم تا اشکالاتم را برطرف کنم. در فرصت باقیمانده تا آزمون بعد هم مروری بر درس­های عمومی و زیست داشتم.

 

 

چندتا از دفترچه­های عمومی گروه های را زدم و سعی کردم مرور کوتاهی از هر درس داشته باشم؛ مثلا دوباره جزوه ریاضی ام را خواندم، نگاهی به فرمول­های فیزیک و لغات و موارد حفظی ادبیات انداختم و برای شیمی یک کتاب خلاصه خواندم.

حسین خاکپور رتبه 10 کنکور تجربی 93

در دوران جمع­بندی یک صندلی شبیه صندلی­های کنکور از کتابخانه آورده بودم و به همان شیوه­ای که باید کنکور می­دادم یعنی با لباس رسمی و ... روی آن صندلی می­نشستم و از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر یکی از کنکورهای سال­های قبل را به صورت کامل امتحان می­دادم. از کنکور سال 88 شروع کردم و به ترتیب کنکورهای داخل و خارج از کشور سال­های بعد را تا سال 92 میزدم. بعد از زدن هر کنکور هم 2 روز برای بررسی­اش وقت می­گذاشتم.

یکی از چیزهایی که در سال کنکور سرلوحه کارم قرار داده بودم. این بود که به حرف­های بقیه زیاد توجه نمی کرد؛ مثلا با توجه به اینکه درسم خوب بود خیلی­ها به من می­گفتند تو حتما باید تک رقمی شوی، رتبه خوبی بیاوری یا فلان جا قبول شوی اما من زیاد برایم مهم نبود که بقیه چه می­گویند و سعی می­کردم کار خودم را انجام دهم بنابراین به نظرم عدم تاثیر پذیری از حرف­های اطرافیان در کاهش استرس نقش مهمی دارد.

یک بار دیگر همه کتاب­ها را خیلی سریع مرور کردم. چون احتمال می­دادم بعضی قسمت­های دین و زندگی را فراموش کرده باشم به همین دلیل روز قبل از کنکور تا ظهر این درس را خواندم و بعد از آن کالا کتاب­ها را کنار گذاشتم و برای تفریح با برادرم بیرون رفتم.

علی ولایی رتبه 1 کنکور انسانی 93

 

 

یکی، دو سال قبل همیشه ترس شب کنکور را داشتم و با خودم می­گفتم شب کنکور باید چه کار کنم؟ اگر خوابم نبرد چه می­شود/ ولی خدا را شکر در شب کنکور واقعی، خیلی راحت از ساعت 9 شب تا 5 صبح خوابیدم؛ بدون اینکه حتی یک بار بیدار شوم. در همه حال به خدا توکل کرده بود و چون تلاشم را کرده بودم و می دانستم از جانب من کم کاری نشده. با اطمینان خاطر سر جلسه کنکور رفتم. حتی سر جلسه  هم استرسم آن قدر کم بود که به خودم شک کرده بودم چون در کنکورهای آزمایشی خیلی استرس داشتم.

 

 

هرکدام از شما با قصد و هدفی در این مسیر قدم گذاشته اید، کافی است یک بار دیگر هدف تان را مرور کنید زیرا وقتی برایتان مشخص شود هدف­تان چیست و می خواهید به کجا برسید، سعی و تلاش تان بیشتر می­شود، با عشق و علاقه بیشتری درس می­خوانید و خستگی تان در می­رود.

پوریا خانی رتبه 6 کنکور انسانی 93

همیشه سعی کردم درس های ترازآوری که بقیه دانش آموزان در آنها دچار مشکل هستند را تقویت کنم و بعد به درس­هایی بپردازم که همه می­خوانند و درصد بالایی در آن کسب می­­کنند.

 

آزمون­های سراسری سال­های قبل را با استفاده از کتاب « دور دنیا در4 ساعت» دوره کردم؛ در واقع یادآوری مطالب بیشتر از طریق مرور آزمون­ها صورت می­گرفت همچنین پاسخ آزمون­های آزمایشی را می­خواندم چون به نظرم خواندن مطالب در آن زمان، دیگر توفیقی ندارد.

 

 

اگر ایمان به هدف،  قوی باشد، دلسردی از میان می رود. دوستان خوب رشته انسانی! از درس هایی مثل ریاضی، زبان انگلیسی، عربی و ادبیات اختصاصی نترسید و بدانید برگ برنده تان همین 4 درس است و اگر کسی بخواهد رتبه خوبی در کنکور بیاورد باید در این 4 درس قوی باشد طوری که بتواند آنها را بالای60،70 درصد بزند. پس تلاش کنید. با جدیت و توکل کارتان را ادامه دهید و نتیجه را به خدا واگذار کنید.

فاطمه رحیمی قهرودی رتبه 7 کنکور انسانی 93

در دوران جمع بندی کنکور سال­های 89 و قبل را به صورت هر 4 روز یک بار از کتاب « دور دنیا در 4 ساعت» زدم. شبیه­سازی به این صورت بود که ساعت 7 صبح بیدار می­شدم و راس ساعت 8 صبح آزمونم را شروع  می کردم حتی اواخر با همان لباسی که می­خواستم در روز کنکور بپوشم و روی صندلی دسته­دار یعنی دقیقا مثل کنکور، آزمون می­دادم. از ساعت2،3 بعد از ظهر هم شروع به تحلیل آزمون و خواندن پاسخ­نامه آن می­کرددم.

 

 

برای آرام شوم، قرآن و نماز خواندم و به خدا توکل کردم و به او گفتم که من زحمتم را کشیده­ام و تلاشم را کرده­ام نتیجه را به تو می سپارم. همچنین حرف­های پدر و مادرم که می­گفتنند «تو سعی و تلاشت را کرده ای پس اصلا استرس نداشته باش» در آرامشم خیلی موثر بود.

 

 

کنکور اصلا آن موجود ترسناکی که بعضی­ها فکر می­کنند نیست. بچه ها اگر خوب درس بخوانند مطمئنا به آن نتیجه­ای که واقعا لیاقش را دارند، می­رسند.

امیر حسین قدیانی رتبه 9 کنکور انسانی 93

در دوران جمع بندی آزمون های سراسری پیش را هر 2 روز یک بار به سبک کنکور در خانه می­زدم و با بررسی انها، مطالبی که فکر می­کردم نیاز به مرور دارد را مرور می­کردم. این آزمون­ها و تحلیل آنها نوعی شبیه­سازی کنکور بود و باعث شد به تدریج به شرایط روز کنکور عادت کنم.

 

پدر و مادر من بیشتر سعی می­کردند از لحاظ عاطفی حمایتم کنند و جو خیلی خوبی در خانه فراهم کرده بودند تا من خیلی راحت درس بخوانم. به نظرم پدر و مادرها بیشتر نقش حمایتی و عاطفی دارند. پدر و مادرهایی که فرزندشان در خانه درس می­خواند می توانند با فراهم کردن فضایی آرام کاری کنند که دانش آموز درسش را بخواند و دغدغه ای جز درس خواندن نداشته باشد. اگر دیدند فرزندشان ناامید شده به او دلگرمی دهند زیرا آنها بیش از هرکسی می­توانند برای ادامه مسیر به وی انگیزه و انرژی تزریق کننده و دانش آموز خیلی راحت­تر با آنها ارتباط برقرار می­کند.

 

پژمان شهبازی رتبه یک کنکور ریاضی 94

آزمون کمک کننده است

دانشجوی رشته مهندس برق دانشگاه صنعتی شریف

هر آزمونی فارغ از نقاط ضعف و قوتش می تواند کمک کننده باشد و به نوعی شرایط کنکور را شبیه­سازی کند اما اگر فرد تحلیل درستی از آزمون­هایی که در آن شرکت می­کنند نداشته باشد. بی­فایده است. به طور کلی آزمون باعث شد از میزان تسلطم بر مباحث آگاه شوم. حدودا از یک ماه و نیم قبل از کنکور شروع به شبیه سازی کنکورهای سال­های 90 به بعد کردم و با توجه به نتیجه­ام در آزمون­ها ، جهت رفع مشکلات یا نقاط ضعف تلاش کرده و مباحثی که نیاز به مرور داشت را مرور می­کردم. این کار تا روز قبل از کنکور ادامه داشت.

وحید بالازاده مرشت رتبه 3 کنکور ریاضی 94

دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر نرم افزار دانشگاه صنعتی شریف

اگر مسلط هستید چند آزمون جامع گاج بزنید

بعد از عید با توجه به اینکه مدرسه­مان تعطیل شده بود. تقریبا تا 20 اردیبهشت ماه علاوه بر تمام کردن مطالعه کتب­ها ، روی مباحثی که مشکل داشتم وقت گذاشتم تا بر آنها مسلط شوم. از آن به بعد تا یک هفته قبل از کنکور هر روز با همان لباسی که میخواستم روز کنکور بپوشم. روی صندلی شبیه به صندلی­های حوزه می نشستم و از کتاب « دور دنیا در 4 ساعت» آزمون می­دادم. بعد می­دیدم غلط­هایم کجاست تا آنها را برطرف کنم.

کنکورهای سال 87 به بعد را زدم؛ البته خیلی از سوالات کنکورهای سال های دورتر را قبلا در کتاب­های تست دیده بودم که زدن آنها واقعا برایم ساده بود. درصدهایم خیلی خوب می­شد و لازم نبود وقت زیادی برای بررسی شان بگذاریم. به همین دلیل بعضی روزها دو کنکور می­زدم؛ یکی صبح و یکی بعدازظهر. هرچه جلوتر رفتم، سوالات سخت­تر شد و بررسی آنها وقت بیشتری می­خواست. در کل برای دوران جمع بندی 50 آزمون جمع کرده بودم و علاوه بر کنکورها، آزمون های تالیفی هم می زدم. در این دوران اولویت با کنکورهای سراسری سال های گذشته است اما بهتر است کسانی که بر مباحث مسلط هستند، چند آزمون جامع گاج هم بزنند.

کنکور­های خارج از کشور را ه زدم، قبلا خیلی از سوالات خارج از کشور دقیقا در کنکورهای داخلی می­آمد. با اینکه این موضوع در یکی دو سال اخیر کمتر شده اما زدن کنکورهای خارج از کشور این حسن را دارد که با یک سری سوالات واقعا جدید آشنا می­شویم.

مهدی لطافتی رتبه 4 کنکور ریاضی 94

دانشجوی رشته مهندس برق دانشگاه صنعتی شریف

خط ویژه ها را یادتان نرود

در نوروز 94 موفق به جمع بندی دروس نیمسال اول پیش دانشگاهی شدم و تا اردیبهشت ماه به مرور و جمع بندی دروس نیمسال دوم پیش دانشگاهی پرداختم. از آن به بعد شروع به زدن تست های زمان­دار و شبیه سازی کنکورهای سال­های قبل کردم. هر روز یکی از کنکورهای سال های 93 و قبل را با همان زمان بندی کنکور می­زدم و بعد از استراحتی کوتاه سوال به سوال آن را بررسی کردم، این کار را تا کنکور 88 ادامه دادم.

بعد از تمام شدن کنکورها آزمون های جامع موسسات مختلف را تهیه کردم و آنها را نیز مانند کنکورها زدم. سپس به سوالات آزمون­های جامع شبیه سازی کنکور که در پایان کتاب­های خط ویژه گاج برای هر درس آمده ، پاسخ دادم. از جمله خط ویژه دروس؛ هندسه تحلیلی؛ ریاضیات گسسته و جبر احتمال،حساب دیفرانسیل و انتگرال؛ هندسه 1 ، هندسه 2 ، آمار و مدل سازی و مسائل شیمی.

محمد سعید مسیحا رتبه 7 کنکور ریاضی 94

دانشجوی رشته مهندس برق دانشگاه صنعتی شریف

تحلیل آزمون ها خیلی هم است

از اواخر فروردین ماه شروع به زدن کنکورهای سال 88 به بعد از روی کتاب « دور دنیا در 4 ساعت» گاج کردم و در فاصله بین هر دو آزمون به رفع مشکلاتم می­پرداختم. هر جمعه هم یک آزمون جامع ریاضی از خودم می گرفتم و در طول هفته دفترچه­های عمومی رشته های دیگر را می­زدم، همچنین از کتاب­های خط ویژه دین و زندگی، آمار و شیمی گاج استفاده کردم در این دوران ساعت مطالعه­ام همان 10 ساعت گذشته بود اما سعی کردم کیفیت مطالعه­ام را بالا ببرم و به صورت عالی درس بخوانم.

داوطلبان کنکور در دوران جمع بندی باید احتیاط کنند از آخرین فرصت­ها نهایت استفاده را ببرند و آزمون هایی را بزنند  که شباهت زیادی به کنکور دارد. همچنین آزمون­های جامع را تحلیل کنند تا متوجه ضعف­های شان شوند و آنها را رفع کنند، زیرا این مشکلات ممکن است در کنکور برای­شان به وجود آید. برای همین تحلیل آزمون­ها خیلی مهم است.

 

کیانا تدبیر رتبه 2 کنکور تجربی 94

دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

به درصدهای بالای­تان در این دوران دل خوش نکنید

تا اوایل اردیبهشت ماه به مدرسه می­رفتم و از آن به بعد کم کم شروع به جمع بندی کردم. اوایل هر دو روز یک بار و بعد هر سه روز یک بار کنکورهای سال 87 به بعد را می­زدم. البته این تست­ها را قبلا آن قدر کار کرده بودم که حتی جواب همه تست­ها دروس اختصاصی را حفط بودم، بنابراین  به درصد بالای درس­ها دل خوش نمی­کردم. به نظرم آزمون­های شبیه سازی کنکور بیشتر برای مرور کلی دروس است. از یک ماه قبل از کنکور، هر روز نیم ساعت به طور روزنامه­وار سه درس از دینی را می­خواندم تا جملات و صفحات کتاب یادم بماند که این کار تا هفته آخر با مطالعه تعداد بیشتری درس در روز ادامه یافت.

مهران نعمتی زاده رتبه کنکور تجربی 94

دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

تمام سوالات کنکور را یک­جا و پشت سر هم ببینید

بعد از اتمام دروس ایتدا چند تا از کنکورهای سال های قبل را زدم تا ببینم کجاها هنوز در ذهنم است و کجاها را یادم رفته و باید تاکید بیشتری روی آنها داشته باشم. در وافع این کار یک برنامه به من داد تا بتوانم در مدت 15 تا 20 روز نقاط ضعفم را برطرف کنم.

از اوایل خرداد ماه شروع به زدن کنکورهای سراسری داخل و خارج از کشور سال 91 به بعد کردم و هر سه روز یک بار یکی از کنکورهای کتاب « دور دنیا در 4 ساعت » گاج را زدم. در این آزمون­های سعی کردم کارهایم همان­هایی باشد که می­خواستم در روز کنکور انجام دهم.

در فاصله بین آزمون­ها هم درس ها را مرور می کردم و با توجه به درصد­هایم سعی می کردم روی بعضی قسمت ها بیشتر کار کنم.

معمولات سوالات کنکورهای سال­های قبل، این قدر در آزمون­ها و کتاب­های تست برای داوطلبان تکرار می­شود که نمی­شود انتظار داشت درصدهای شان در کنکور شبیه درصدهایی باشد که در دوران جمع­بندی به دست می آورند. فایده شبیه سازی کنکور بیشتر این است که داوطلب تمام سوالات کنکور را یکجا و پشت سر هم ببیند.

احسان طاهری فرد رتبه 5 کنکور تجربی 94

دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

این خستگی­ها خیلی زود از بین می­رود

از یک ماه و نیم قبل از کنکور برنامه­ریزی کرده بودیم که در این دوران تمام کتاب­ها را دوباره دوره کنیم چون نمی­خواستیم هیچ درسی را خلاصه­وار بخوانیم. همچنین قرار بود هر دو سه روز یک بار یک کنکور از کتاب « دور دنیا در 4 ساعت» بزنیم. برای همین از کنکور سال 93 شروع کردم و تا سال 88 به عقب رفتیم، همچنین حدود 20 کنکور عمومی رشته­های دیگر را زدیم، که خیلی کمکم کرد. با عرفان در یک اتاق آزمون می­دادم اما به طور مثال من کنکور 88 خارج از کشور را می­زدم و عرفان کنکور 88 داخل را می­زد . برای شبیه سازی کنکورها پشت میزم می­نشستم و اگر زمان کنکور چهار ساعت بود سعی می­کردم در سه ساعت تمامش کنم. سپس سریع جواب­ها را از روی کتاب بررسی می­کردم و بعد مباحثی را که از قبل برنامه­ریزی کرده بودم می خواندم. دوستان من؛ طوری تلاش کنید که بعدا پشیمان نشوید نگران خستگی­ها نباشید چون این خستگی­ها خیلی زود از بین می­رود.

عرفان طاهری فرد رتبه 6 کنکور تجربی 94

دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

جمع بندی را تا هفته قبل از کنکور ادامه دهید

از قبل به حدی درس­ها را مطالعه کرده بودم که همه مطالب برایم تکراری شده بود؛ به همین دلیل شروع به زدن تست­های جدیدتری از کتاب تازه منتشر شده گاج کردم. تقریبا از اواخر فروردین ماه شروع به زدن کنکورهای سال 88 به بعد از کتاب « دور دنیا در 4 ساعت» گاج کردم. تقریبا هر هفته دو کنکور سراسری می زدم. در فاصله بین کنکورها هم به تجزیه و تحلیل­شان می­پرداختم و ضعف­هایم را برطرف می­کردم. شبیه­سازی و زدن تست­های کنکور سال­های گذشته تا هفته قبل از کنکور ادامه داشت.

کیان فرح زا رتبه 5 کنکور انسانی 94

دانشجوی رشته اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی

خدا ما را بس است

بعد از عید، آزمون­ها پیوسته ادامه داشت و جمع بندی را هم شروع کردم. فهرستی از نویسندگان و کتاب­های آنها که در تاریخ ادبیات­های سال دوم تا چهارم آمده بود و احتمال می­دادم آنها را فراموش کنم، تهیه کردم. با اینکه این کار خیلی وقت گیر بود و این فهرست حدود 10 صفحه شد اما خیلی مفید بود چون توانستم به خوبی نام و آثار نویسندگان راحفظ کنم و سر جلسه کنکور برا این بخش مسلط باشم.

توجه به آیات دوم و سوم سوره طلاق را اول به خود و بعد به همه دوستانم توصیه می­کنم؛ ( کسی که از خداوند اطاعت کند و از محرمانش بپرهیزد، خداوند برای او راهی جهت بیرون رفتن از مشکلات و تنگاها فرار می­دهد و او را از جایی که گمان نمی­برد، روزی می­دهد. کسی که بر خدا توکل کند، خداوند او را بس است. همانا خداوند با قدرت بی نهایتش کارش را به انجام می­رساند. مسلما او برای هر چیزی اندازه­ای قرار داده است).

جو گیر شوید!

فاطمه غلامی رتبه 7 کنکور انسانی 94

دانشجوی رشته حقوق دانشگاه تهران

عمومیها را در دوران عید خوب خوانده بودم در روزهای پایانی تعطیلات نوروز برای روزهای باقی مانده فروردین و دوران جمع­بندی که از اردیبهشت ماه شروع می­شد برنامه­ریزی کردم و طبق آن پیش رفتم. دروس اختصاصی را در اولویت قرار دادم و هر روز چهار درس اختصاصی و دو درس عمومی می­خواندم تقریبا از نیمه­های اردیبهشت ماه، زدن آزمون­های کتاب دور دنیا در چهار ساعت را شروع می­کردم. هر روز ساعت 6:30 صبح از خواب بیدار می­شدم و دقیقا مثل کنکور روی صندلی تک نفره، با لباس­های کنکور و یک کنکور می­زدم. ترجیح دادم ساعت مطالعه­ام در کل سال روی حدود 12 ساعت ثابت بماند و همان را هم حفظ کردم. از کنکور سال 88 شروع کردم به ترتیب هر روز یکی را زدم. دوستانم می­گفتند خیلی جو گیر شده­ای و خیلی تست نزن(با خنده) اما من واقعا خسته نمی­شدم. و دوست داشتم زودتر همه کنکورها را بزنم. و همان روز تحلیلشان کنم.

بدانید چه کاری را در چه زمانی باید انجام دهید.

صدف وفا رتبه 8 کنکور انسانی 94

دانشجوی رشته حقوق دانشگاه تهران

از آنجا که بعد از عید دیگر به مدرسه نمی­رفتم فرصتم بیشتر شده بود. راحت­تر درس می­خواندم و به کارهای بیشتری می­رسیدم بعد از عید می­توانستم درس­ها رو دوره کنم تست­هایشان را به طور کامل بزنم و چه بسا آنها را از اول بخوانم تا مطالب در ذهنم تثبیت شود. چون کمی وسواس داشتم بعد از عید دو دور کتاب­ها را جمع بندی کردم انکار نمی­کنم که برنامه ریزی خوب و فشرده­ای را داشتم اما این فشردگی با توجه به توانایی­ام در تندخوانی دروس بود. به همین دلیل نه تنها فشاری به من نمی­آورد بلکه خیلی کمکم کرد. تا جلو بیافتم برنامه­ریزی خیلی مهم است و بدون یک برنامه خوب موفقیت سخت است خیلی مهم است بدانید چه کاری را در چه زمانی باید انجام دهید البته برنامه هر فرد خاص خودش است و هرکس با برنامه­ای می­تواند پیش برود که با ویژگی­هایش سازگارتر است. در دوران جمع­بندی اوایل، هر سه روز یکبار و نزدیکی­های کنکور هر روز یکی از کنکورهای سال­های 87 به بعد را شبیه­سازی از لحاظ نوع پوشش، زمان شروع و پایان و پاسخگویی به هر دفترچه و ... میزدم همان روز که تست­های کنکور را می­زدم همان لحظه آن را تصحیح می­کردم تا به اشکالاتم پی­ببرم و روی درس­هایی که نیاز به مرور داشتند کار کرده و ضعف­هایم را برطرف کنم.

در شرایط آرمانی کنکورهای شبیه­سازی نزنید

محمد­رضا اقبالی رتبه 9 کنکور انسانی 94

دانشجوی رشته جامعه­شناسی دانشگاه تهران

همه دوران آمادگی برای کنکور برای من حکم دوران جمع­بندی را داشت مثلا در عید تلفیقی از همه دروس را جمع­بندی کردم و در امتحانات نیم سال دوم برنامه­ریزی خاصی برای جمع­بندی هر درس در فرجه زمانی در نظر گرفته شده داشتم. اما با نظر مشاورم از اول اردیبهشت ماه شروع به زدن تست کنکورهای سال­های قبل کردم تقریبا هر روز یکی از کنکورهای داخل و خارج از کشور سال 90 به بعد کتاب «دور دنیا در 4 ساعت» را می­زدم و بعد از کمی استراحت به تحلیل آزمون، رفع نقاط ضعف و مرور مطالبی که نیاز به بازخوانی داشت می­پرداختم. چون ممکن بود در جلسه کنکور سروصدا باشد در فضایی کمی شلوغ آزمون می­زدم. مثلا وقتی برادر کوچکترم کارتون می­دید به دوستان هم پیبشنهاد می­کنم در شرایط آرمانی کنکورهای شبیه­سازی نزنند مثلا بعد از دفترچه عمومی تعدادی از داوطلبان می­روند که خیلی سروصدا ایجاد می­شود و تمرکز آدم به هم می­ریزد این برنامه تا 12 روز مانده به کنکور ادامه داشت.

برنامه آزمون های گاج منطقی است

سید علیرضا سمیعی رتبه 10 کنکور ریاضی 95

انگیزه خیلی قوی­ای داشتم و می­خواستم این طرز تفکر را که دانش آموزان منطقه 3 نمی­توانند نتیجه خوبی در کنکور بویژه در کنکور ریاضی بگیرند تغییر دهم و کمبود امکانات راا با تلاشم جبران کنم همچنین به نظرم حد مناسبی از غرور باعث شد تلاش کنم بهتر از بقیه باشم چون کم یا زیاد بودن غرور مانع پیشرفت و موفقیت است البته همانطور که گفتم پدر و مادرم هم از ابتدای تحصیل همراه من بودند و تمام مشغله­هایشان برایم وقت گذاشتند. از نظر روحی و احساسی اگر در آزمونی نتیجه مناسبی نمی­گرفتم و یا در طول مطالعه خستگی یا ناامیدی به سراغم می­آمد کمکم می­کردند و از نظر امکانات که بیشتر محدود به منابع مطالعاتی و کتاب­های کمک درسی می­شد هر کتابی که نیاز داشتم را برایم تهیه می­کردند واقعا از پدرومادر تشکر می­کنم و این موفقیت را تا حد زیادی مدیون تلاش­ها و حمایت های آنها هستم.

یکی از اصولی که همیشه مدنظر داشتم حفظ تعادل مطالعاتی بود طوری که خسته نشوم زیرا به نظر من خستگی باعث کاهش بازدهی مطالعاتی می شود. نکات برنامه ریزی، تعداد واحد­های مطالعاتی، بازده­های زمانی مطالعه و غیره را با مشاورم هماهنگ کرده بودم. هر واحد مطالعاتی­ام اغلب یک ساعت ربع بود بعد یک ربع استراحت می­کردم و سراغ واحد بعدی می رفتم اگر هم درسی نیاز به مطالعه بیشتری در روز داشت، یک واحد از ان درس را صبح و یک واحدش را عصر می­خواندم با انکه بعضی اوقات مجبور می­شدم در طی روز فقط دو درس را بخوانم اما حتی­الامکان مطالعه 4 تا 5 درس را در برنامه روزانه ام داشتم.

برکرسی برق شریف

گفتگو با  حسین مقدس رتبه 4 کنکور ریاضی 95

جمع­بندی را از اول خرداد همزمان با امتحانات نیمسال دوم پیش دانشگاهی شروع کردم و تا اولین آزمون جامع برای جمع بندی فرصت داشتم که تقریبا تمام مباحث را مرور کرده بودم. فقط یکسری نکات ریز باقی مانده بود که در یک ماه آخر به آتها پرداختم.

ابتدا تست می­زدم و از این طریق مطالب برایم یادآوری می­شد. اگر مطالب در یادم باقی مانده بود با بررسی تست های علامت­دار بیشتر روی آنها تسلط پیدا می­کردم.

به نظرم 5 فاکتور خیلی مهم وجود دارد:

  1. هر شخص باید یک هدف در زندگی خودش ترسیم کند. که مطابق با استعدادهایش باشد مثلا من می­دانم که در زمینه­های درسی موفق می­شوم ولی به درد کارهای ورزشی یا هنری نمی­خورم.
  2. باید هدف را واضح تحلیل کرد که من از این هدف دقیقا چه می­خواهم و به کجا می­رسم.
  3. باید برنامه و مسیر درست انتخاب کرد تا به هدف رسید یعنی باید راه رسیدن به هدف را مشخص کرد.
  4. برای رسیدن به هدف باید تلاش کرد و همراه با آن صبور هم بود یعنی نباید وسط راه کم آورد همانطور که قبلا هم گفته­ام ممکن است تا مدت­ها پیشرفتی صورت نگیرد؛ ولی نباید ناامید شد.
  5. در کنار همه این موارد نباید توکل به خدا را فراموش کرد؛ تو تمام تلاشت را می­کنی و مابقی را از خدا می­خواهی که کمکت کند.