اهمیت مطالعه بعد از نوروز


تعطیلات نوروز هم به همین زودی و با یک به چشم به هم زدن تمام شد و شما داوطلبان عزیز، یک گام دیگر به آزمون سراسری نزدیک‌تر شدید. در این مقاله می‌خواهیم درباره اهمیت دوران بعد از عید و اهمیتی که مطالعه دروس در این دوره دارد با شما عزیزان صحبت کنیم چه در دوره تعطیلات عید ، خوب درس خوانده باشید و چه نه ، به خاطر داشته باشید که از این به بعد، باید با تلاش و کوشش بیشتری مطالعه کنید؛ زیرا اهمیت این دوره خیلی زیاد است؛ به دلیل اینکه وقت آزاد دانش آموزان به ویژه داوطلبانی که سال چهارم دبیرستان هستند، در این دوره بیشتر می شود؛ به علاوه ، انگیزه دانش‌آموزان در این دوره بیشتر می‌شود و معمولا به خاطر اینکه تجربه یک نیمسال را دارند و کار خود را ارزیابی کرده‌اند، سعی می کنند که بیشتر تلاش کرده و بهتر درس بخوانند؛ پس اگر شما عزیزان دوست دارید تا در آزمون سراسری از زحمت خود، نتیجه خوبی بگیرید، حتما با یک برنامه­ ریزی عالی و جدیت مثال زدنی، مطالعه خود را تا کنکور ادامه دهید.

در حال حاضر، دانش آموزانی هستند که فکر می‌کنند در نیمسال اول به اندازه کافی درس نخوانده یا پیشرفت خوبی نداشته یا در دوره عید، آن­طور که باید و شاید، مطالعه نکرده و وقتشان را به دید و بازدید و سفر گذرانده‌اند. این عزیزان هم می توانند مطمئن باشند که در زمان باقی مانده تا آزمون سراسری با داشتن یک برنامه ریزی مناسب قادر خواهند بود که پیشرفت قابل توجهی داشته باشند. این افراد، باید توجه داشته باشند که درس­هایی را که می‌خواهند برای کنکور بخوانند. درس‌هایی است که قبلا هم آنها را خوانده‌اند و اولین بار نیست که این مطالب را می‌بینند، بلکه بارها این مطالب را خوانده و امتحان داده و چندبار آن­ها را دوره کرده‌اند،پس در حال حاضر، فقط نیاز دارند که توجهشان را کمی بیشتر کنند.

علاوه بر عزیزان داوطلبانی که تا الان به صورت جسته و گریخته یا بدون برنامه­ ریزی درس خوانده و پیشرفت زیادی نداشته اند بنابراین، مطالعه ای نیز نداشته اند این گروه از داوطلبان هم می توانند به قبولی، حتی در دانشگاه ها و رشته های خوب، فکر کنند؛ زیرا داوطلبان بسیاری در سال­های قبل وجود داشتند که با وجود اینکه بعد از عید به صورت جدی مطالعه برای آزمون پرداختند، موفق شدند که نتیجه خوبی را به دست­آورند.

نکته مهم، آن است که این عزیزان باید حتما توجه داشته باشند که این موضوع، مستلزم آن است که حرکت و تلاش خوبی داشته باشند.؛ حتی کسانی که کلا از کنکور امسال قطع امید کرده‌اند و می‌خواهند در آزمون سراسری سال بعد شرکت کنند، باید بدانند که اگر کمی همت و تلاش داشته باشند، می توانند در کنکور سال جاری نیز نتیجه خوبی را کسب کنند. به این موضوع توجه داشته باشید که شما چهار سال با مجموعه‌ای از مطالب و اطلاعات آشنا شده‌اید و هیچ کدام از مطالبی که قرار است در آزمون بیاید برای هیچ یک از داوطلبان، ناآشنا نیست پس در همین شرایطی که الان هستید هم می توانید به چند تست از مجموعه تست های آزمون سراسری پاسخ دهید؛ فقط این کار، نیاز به یک برنامه ریزی منظم و تلاش و پشتکار خوب دارد. نگران نباشید و مطمئن باشید که چیزی را از دست نمی­دهید؛ زیرا حتی اگر نتوانید نتیجه خوبی در کنکور امسال کسب کنید و مجبور به شرکت در آزمون سراسری سال بعد شوید، انجام این کار، این حسن را برای شما دارد که نسبت به سایر داوطلبان، چند ماه در مطالعه جلوتر هستید.

اگر از میان شما عزیزان، گروهی متقاعد شده‌اند که از هم اکنون با یک برنامه درست و حساب شده و با جدیت و تلاش درس بخوانند، باید به چند نکته توجه داشته باشید:

به همه درس‌ها توجه کنیم یا روی یک یا دو درس تمرکز کنیم؟

این سوالی است که برای بیشتر داوطلبانی که به همین تازگی به خیل مطالعه کنندگان کنکور پیوسته‌اند، ممکن است پیش بیاید. در پاسخ باید بگوییم که قاعدتا برای پیشرفت در آزمون سراسری، ما نمی توانیم همه درس‌ها را با هم و یکباره رشد دهیم، اما می­توانیم روی یک یا دو درس، وقت بیشتری بگذاریم و بقیه درس‌ها را به طور معمول مطالعه کنیم؛ یعنی درس‌هایی را که احساس می کنیم به آنها نیاز بیشتری داریم، می توانیم مطالعه کنیم و روی آنها تمرکز بیشتری داشته باشیم؛ ولی به شرطی که نقاط قوت پایدارمان را حفظ کنیم.

گاهی اوقات بعضی از دانش آموزان، روی درسی که فکر می کنند نیاز بیشتری دارند، تمرکز می کنند و این امر باعث می شود که نقاط قوت پایدار خود را از دست بدهند؛ مثلا دانش آموزانی که در رشته ریاضی تحصیل کرده‌اند و در کنکور گروه آزمایشی علوم تجربی شرکت می کنند، ممکن است فکر کنند به دلیل اینکه از رشته ریاضی به آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم تجربی آمده‌اند، ریاضی و فیزیکشان خیلی خوب است و سعی می­کنند که دروس اختصاصی علوم تجربی را بیشتر بخوانند. همین موضوع موجب می‌شود که توانایی و نقطه قوت خود را در دروس ریاضی و فیزیک از دست بدهند؛ بنابراین، توصیه می کنیم که اگر می‌خواهید در درسی پیشرفت کنید، این موضوع را به قیمت از دست دادن نقاط قوت پایدارتان تمام نکنید؛ بلکه آن درس ها را نیز باید به کیفیت قبل نگه دارید و مواظب باشید که دچار افت نشوید و در کنار آن درس ها را نیز باید به کیفیت قبل نگه دارید و مواظب باشید که دچار افت نشوید و در کنار آن، بقیه درس‌ها را نیز متوقف کنید.

نکته مهمی و اصلی، این است که هیچ درسی را کنار نگذارید؛ به این خاطر که اگر در درسی احساس می­کنید قوی نیستید، می‌توانید قسمت­های ساده‌تر و قابل درک آن درس را انتخاب کرده و روی آن­ها کار کنید. و زمانی که به کنکور نزدیک می شوید، می­توانید در برخی از درس­ها بعضی از درس‌ها بعضی از فصل ها یا مباحث را کنار بگذارید؛ ولی هیچ وقت یک درس را به طور کامل کنار نگذارید. برای پیشرفت کردن، بهتر است که روی یک یا دو درس تمرکزکنید و وقتی در آن درس‌ها قوی شدید، بعد به سراغ درس­های بعدی بروید و نقاط قوت پایدار خود را نیز از دست ندهید.

با دروس عمومی چه کنیم؟

این هم سوال دیگری است که ممکن است برای آن دسته از داوطلبانی که از الان می‌خواهند شروع به مطالعه کنند و البته سایر داوطلبان نیز پیش­ آید. در پاسخ باید اشاره کنیم که سعی کنید، بسته به اطلاعات قبلی خود، همه روزه، دو تا چهار درس عمومی را روزی یک ساعت بخوانید، توجه داشته باشید که شکل و اسلوب مطالعه هر درس عمومی با درس عمومی دیگر فرق می­کند؛ بنابراین با توجه به میزان سختی یا راحتی هر درس، میزان ساعات مطالعه آن درس را در برنامه هفتگی خود تنظیم کنید.

به خودتان بی­خوابی ندهید

خیلی از داوطلبان کنکور، بخصوص کسانی که به تازگی تصمیم به مطالعه جدی گرفته‌اند، فکر می­کنند که اگر این روزها کمتر بخوابند، تمام مشکلاتشان حل می‌شود و وقت پیدا می کنند تا به همه کارهایشان برسند؛ در صورتی که مشکل شما، اصلا خواب نیست؛ بلکه شما باید از زمان های بیداری خود خوب استفاده کنید از شما می­خواهیم که حتما روزی 8 ساعت بخوابید و این خواب، خواب شبانه باشد؛ یعنی ساعت 10 تا 12 شب بخوابید و بین ساعت 6 تا 8 بیدار شوید. پدر و مادرهای عزیز هم دقت کنند که کم کردن خواب دانش­ آموزان کنکوری، جز بالا بردن استرس و به هم ریختن تمرکز وی، کمکی به فرزندانشان نخواهد کرد و الان باید شب‌ها خوب بخوابند تا مغزش با کارآیی بیشتری کار کند.

بحث و مقایسه نکنید

همه داوطلبان بخصوص داوطلبانی که به تازگی شروع به مطالعه می­کنند، باید حتما از بحث درباره کنکور و مقایسه خود با دیگران بپرهیزند. این روزها با دوستان خود درباره اینکه چه درس‌هایی را خوانده، چند­بار درس‌هایتان را دوره کرده‌اید، درصدهایتان در هر درس چند است و ... بحث نکرده و خودتان را به هیچ وجه با آنها مقایسه هم نکنید. شما باید کار خودتان را انجام دهید و با دیگران کاری نداشته باشید؛ زیرا انجام این کار، جز ایجاد استرس و درگیری فکر و ذهن شما عزیزان سودی نخواهد داشت. اگر، فردی از دوستان شما یا خانواده هم خواستند چنین کاری را انجام دهند، ممانعت کنید مطمئن باشید تنها جایی که مقایسه تکلیف شما را مشخص خواهدکرد، جلسه آزمون سراسری است و باقی مقایسه‌ها سودی ندارد.

زمان تمام کردن درس‌ها مهم نیست؛ چگونگی تمام کردن آنها مهم است

بیشتر داوطلبان فکر می کنند که زمان خاصی برای تمام کردن درس‌ها وجود دارد؛ در حالی که باید بدانید که زمان تمام کردن درس‌ها مهم نیست، بلکه چگونه تمام کردن درس‌ها مهم است. در این بحث، قبل از هر چیزی خود داوطلب و شرایط او مهم است. توضیح اینکه هر داوطلب، بسته به میزان و حجم دروسی که مطالعه کرده است، باید زمانی را برای مرور جمع بندی و نیز تست زنی در نظر بگیرید؛ مثلا اگر داوطلبی موفق شده که بیشتر دروس خود را به پایان برساند. دو ماه برای مرور و جمع بندی نیاز دارد، و داوطلبی که بعد از عید، تازه شروع به مطالعه می­کند و موفق می­شود از هر درس، چند مبحث را مطالعه کند، می­تواند در حدود دو هفته، مرور و جمع بندی را تمام کند؛ پس این شما داوطلب عزیز هستید که می­توانید با توجه به شرایط خود در همه دروسی که خوانده‌اید، زمان تمام کردن مطالعه اولیه و مرور درس‌ها را مشخص کنید؛ در ضمن، در کنکور مهم نیست که درس‌ها را چه وقت تمام کرده‌اید؛ مهم این­است که آنچه را که خوانده‌اید، بتوانید روی کاغذ پیاده کنید و مشخص کنید که مطالب را بخوبی یاد گرفته‌اید یا نه.

خود را باور داشته باشید

تلاس در مطالعه، بسیار خوب و یکی از عوامل اصلی موفقیت است؛ اما اگر خودتان و موفقیتتان را باور نداشته باشید، نمی­توانید به آنچه که می­خواهید دست پیدا کنید؛ پس به نقاط قوت خود فکر کنید و باورهای محدود کننده را از خود دور کنید. اینکه در یک مدرسه معمولی درس می­خوانید، نمی­توانید در کلاس کنکور شرکت کنید، دیر شروع به مطالعه کرده‌اید، دوستان شما بیشتر درس خوانده‌‌اند و ... را از خود دور کنید و به این فکر کنید که انسان، یعنی شگفتی و به عنوان یک انسان می­توانید شگفتی آفرین باشید، و موفقیت در آزمون سراسری، یکی از این توانایی‌های شماست. محکم و مطمئن قدم بردارید. شما اولین نفر نیستید و هر سال تعدادی از بچه های مدارس دولتی شگفتی خلق می کنند و صاحب رتبه‌های تک رقمی می‌شوند.

تست زدن را دریابید

هر چه قدر هم که شما داوطلب مستعد و کوشایی باشید، اما استانداردهای مطالعه را مورد توجه قرار ندهید، نمی توانید آن طور که باید و شاید، از تلاش خود نتیجه خوبی بگیرید.

یکی از استانداردهای مطالعه برای کنکور، این است که بعد از هر مطالعه، تست بزنید. در پایان هفته هم دوباره تست بزنید و بعد از دوران مرور هم، تست سرعتی بزنید. همه شما، بخصوص داوطلبانی که تازه شروع به مطالعه می­کنند، باید توجه داشته باشند که تست‌ها، تقریبا به شما خواهند گفت که چه نقاط قوت و ضعفی دارید و کدام مباحث را باید دوباره مطالعه کنید؛ در واقع، تست زدن و رفع ایرادهای درسی، آزمودن خود، نتیجه گیری و رفع ایراد در مطالعه مجدد است.