25 اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی


 25   اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی

 

تقویم ورق می خورد و روزها و ماه ها و سال ها مثل باد می گذرند. خیلی چیزها در این میان رنگ کهنه‌گی می گیرند و شاید در میان غبار فراموشی گم شوند؛ اما از کنار برخی از همین کهنه‌گی ها نمی شود به راحتی گذشت و نادیده شان گرفت.

25   اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر حماسه‏ سرای ایرانی است که عمرش را برای پاسداری از زبان فارسی صرف کرد.

در سال 329 هجری قمری که آدم الشعرا ابوعبدالله‏ رودکی، پدر شعر فارسی بدرود حیات گفت روستای پاژ از توابع توس خراسان، شاهد ولادت ابوالقاسم حسن‏ بن علی طوسی، معروف به فردوسی بود.

فردوسی از کودکی به دانش ‏آموزی پرداخت و اخلاق، تاریخ و فرهنگ ایرانی، تن و جان او را پرورش داد.

شاعر حماسه‏ سرای ایرانی، حدود 90 سال زیست و سی سال از عمر گران‏بهایش را صرف نگه‏داری زبان اصیل فارسی و تمدن ایرانی کرد

25 اردیبهشت روزی است که فردوسی سرودن شاهنامه را بعد از 30 سال به پایان رساند و به همین علت امروز روز بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی نام گرفته است .  

حکیم ابوالقاسم فردوسی ، شاعر بلندآوازه فارسی سراست که با اثر شکوهمند خود، شاهنامه، نقش جوان‏مردی، اخلاق و ایمان را در بلندای زمان بر تاریخ نشاند و با حکمت و بینش گسترده اش، فرهنگ غنی ایران را تا فراسوی مرزهای خاکی بر دل عاشقان فرهنگ و هنر نمایان کرد

فردوسی از جمله معماران فرهنگ و ادب بخش بزرگی از جهان امروز است که با هموار ساختن رنجی سی‏ ساله بر خود، تصویری زیبا از همراهی دین و فرهنگ ملی را از خویش به یادگار گذاشت.

گردآوری: زهرا هدیه لو