دو سناریو بازگشایی مدارس برای مهر ۹۹


۲ سناریو بازگشایی مدارس برای مهر ۹۹/آموزش مجازی و حضوری دانش‌آموزان

معاون وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سناریوهای بازگشایی مدارس از اول مهر گفت: در صورت ادامه کرونا آموزش مجازی و حضوری را با هم خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه با توجه به ضرورت انجام به موقع کارها بخشنامه‌ ثبت‌نام دانش‌آموزان در تاریخ 22 اردیبهشت ماه ابلاغ شد، اظهار کرد: از اول خرداد ستادهای ثبت نام تشکیل و تیم های نظارتی شکل گرفتند و روند ثبت‌‌نام در مدارس شروع شده است.

وی افزود: در دستورالعمل ثبت‌نام با توجه به شرایط شروع کرونا تاکید شده است، تمهیدات لازم اندیشیده شود تا سلامت دانش‌آموزان در اولویت باشد و تا حدممکن از ساز و کارهایی استفاده شود که نیاز به مراجعه حضوری والدین نباشد مگر در پایه‌های ورودی و پایه اول دبستان.

حکیم‌زاده گفت: در پایه اول دبستان با توجه به ضرورت انجام سنجش و غربالگری ثبت‌نام دانش‌آموزان در دو نوبت انجام می‌شود. در نوبت اول دانش‌آموز در مدرسه ثبت‌نام و بعد نوبت‌دهی برای پایگاه‌های سنجش سلامت انجام می‌شود تا در زمان مشخص به پایگاه مراجعه کنند و پس از سنجش و غربالگری به صورت قطعی در مدرسه ثبت‌نام خواهند شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا آغاز سال تحصیلی به دلیل شیوع کرونا مبهم است، مطرح کرد: با توجه به اینکه باید برای شروع سال تحصیلی آماده باشیم اطمینان می‌دهیم چه ویروس ‌کرونا باشد و چه نباشد سال تحصیلی در زمان مقرر آغاز می‌شود در این رابطه دو سناریو آماده کرده‌ایم، سناریوی نخست این است که مشکلات رفع شده باشد و دانش‌آموزان به صورت حضوری در مدارس باشند.

آموزش ترکیبی  در سال تحصیلی جدید

وی ادامه‌داد: سناریوی دوم این است که با ویروس کرونا مواجه باشیم و در آن صورت برنامه‌ای دقیق تر طراحی کرده‌ایم و با توجه به تجارب اخیر آموزش مجازی، شبکه شاد و آموزش‌های تلویزیونی از روش ترکیبی برای آموزش دانش‌آموزان استفاده خواهیم کرد.

اشتراک گذاری تدریس موفق معلمان  در پیام‌رسان شاد

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با بهره‌گیری از تجربه‌ای که در چندماه آموزش مجازی دانش‌آموزان داشتیم، فضای ترکیبی آموزش حضوری و مجازی را طراحی خواهیم کرد همچنین فراخوان داده‌ایم تا معلمانی که خلاقیت در تدریس دارند آن را در بستر شاد در معرض استفاده تمام معلمان و دانش‌آموزان قرار دهند، نمونه‌های خوب تدریس را برجسته خواهیم کرد.

تعداد روزهای حضور  در مدارس کم می‌شود

وی با اشاره به اینکه در فضای مجازی بستر ارتباطی به تمام ساعت‌ها و طول هفته تسری پیدا کرده است و امکان بازخوردهایی که خانواده‌ها را در مرز مشارکت قرار می‌دهد وجود دارد، متذکر شد: در بازگشایی مدارس اولویت سلامت دانش‌آموزان است و بر روی مدلهایی کار می‌کنیم که ممکن است نقش‌ها را تغییر دهد یعنی شاید امکان برگزاری کلاس درس با 30 دانش‌آموز را نداشته باشیم چون باید فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود بنابراین ممکن است به جای 5 روز در هفته کلاس درس حضوری از بستر فضای مجازی استفاده کنیم و دانش‌آموزان در گروه‌های 10 نفره هر کدام دو روز برای رفع اشکال در مدارس حاضر شوند یا دروسی که حتما نیاز به ارتباط رودررو دارد به صورت حضوری در فواصل زمانی مشخص برگزار شود.

کرونا باشد یا نه، آموزش مجازی ادامه دارد

حکیم‌زاده گفت: در مدت زمان حضور هم تغییراتی ایجاد می‌کنیم که نگرانی خانواده‌ها رفع شود و حضور دانش‌آموزان در مدارس موجب ضربه به سلامت آنها نشود آنچه برای ما مسلم است چه کرونا باشد چه نه آموزش مجازی ادامه خواهد داشت.به شرایط قبل برنمی‌گردیم و یک آموزش کاملا سنتی بدون استفاده از فضای آنلاین نداریم. فضای آموزش آنلاین هرچند اجباری بود اما واقعا توانست کمک کننده باشد.

سال تحصیلی اول مهر یا 15 شهریور

وی درباره این موضوع که آیا سال تحصیلی از 15 شهریور شروع می شود یا اول مهر مطرح کرد: با توجه به شرایط فعلی فعلا مشخص نیست و امیدواریم با هماهنگی وزارت بهداشت سال تحصیلی را به گونه‌ای آغاز کنیم که فرصت بهتری به دانش‌آموزان بدهیم تا در شرایطی که وضعیت مناسب‌تر است به صورت حضوری در مدارس حاضر شوند یا اگر لازم است به صورت متناوب یا ترکیبی در مدارس حضور یابند اما باز هم در موعد مقرر با ذکر جزئیات شرایط را اعلام خواهیم کرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه آیا ساعت حضور دانش‌آموزان در سال تحصیلی آینده در مدارس کاهش می‌یابد، افزود: برای اظهار نظر قطعی زود است اما چون سلامت دانش‌آموزان در اولویت است در سناریوهای پیش‌بینی شده اعلام کردیم اگر شرایط ادامه داشته باشد آموزش ترکیبی مدنظر باشد یعنی از بستر فضای مجازی و آموزش تلویزیونی استفاده می‌کنیم و تعداد روزهایی که در مدرسه حاضر می‌شوند به گونه‌ای است که سلامت آنها تهدید نشود ممکن است در گروه‌های کوچک در دو یا سه روز در مدرسه حاضر شوند که امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نیز وجود داشته باشد یعنی در فضای مجازی آموزش ارائه می‌شود و دانش‌آموزان برای رفع اشکال در کلاس‌های درس حاضر می شوند اما هم اکنون نمی‌توانیم قطعی بگوییم شرایط چگونه است، جزئیات حضور دانش‌آموزان را در ایام نزدیک به شروع سال تحصیلی اعلام خواهیم کرد.

خانواده‌ها هنگام ثبت‌نام فقط شهریه ثابت مدارس غیر دولتی را بدهند

وی درباره علت شهریه بالا و 12 میلیون تومانی مدارس غیردولتی برای دوره ابتدایی تصریح کرد: شورای نظارت بر مدارس غیر دولتی با سازمان‌های نظارتی جلسه‌ای داشت که امسال برای اولین بار قبل از ثبت‌نام مدارس این جلسه برگزار شد و در آنجا پیش‌بینی کردند که حداقل و حداکثر شهریه را تعیین کنند و تاکید شد چون مشخص نیست در آغاز سال تحصیلی آینده شرایط چگونه است، خانواده‌ها در مرحله ثبت‌نام فقط شهریه ثابت را پرداخت کنند و شهریه فوق برنامه‌ها وقتی تکلیف مشخص شد پرداخت شود.

دریافت شهریه هنگام ثبت‌نام در مدارس دولتی ممنوع

حکیم‌زاده در پاسخ به این پرسش که برخی مدارس دولتی هنگام ثبت‌نام خانواده‌ها را ملزم به پرداخت شهریه می‌کنند، عنوان کرد: اعلام کردیم هرگونه مشارکت باید داوطلبانه باشد و هنگام ثبت‌نام خانواده‌ها نباید مجبور به پرداخت شهریه باشند اگر خانواده‌ای با چنین شرایطی مواجه شد آن را به واحد ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش و سامانه شکایت وزارت آموزش و پرورش مطرح کند که پس از ثبت شکایت در سامانه شکایات آموزش و پرورش، کد رهگیری دریافت می‌کنند و تا حصول نتیجه می‌توانند موضوع را پیگیری کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که بعضی از مدارس شهریه سال گذشته را باز نمی‌گردانند، متذکر شد: طبق بخشنامه وزیر آموزش و پرورش مدارس موفق شده شهریه فعالیت‌هایی که انجام ندادند را به خانواده‌ها برگردانند و اگر این مورد رعایت نمی‌شود از طریق سامانه نظارتی مدارس غیر دولتی می‌توانند موضوع را ثبت و اطلاع دهند تا رسیدگی شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت خانواده‌هایی که نمی‌توانند وارد اپلیکیشن شاد شوند، تصریح کرد: مدیر مدرسه باید موضوع را پیگیری و جایگزینی را برای ارائه آموزش به دانش‌آموزانی که به شاد دسترسی ندارند، پیش‌بینی کند و اگر خانواده‌ها به منطقه آموزش و پرورش اطلاع دهند حتما از طریق مدیر مدرسه موضوع پیگیری خواهد شد.

شهریه فعالیت‌های ارائه نشده باید برگردانده شود

وی در پاسخ به پرسشی که چرا شهریه سرویس مدارس به خانواده‌ها برگردانده نمی‌شود،گفت: آنچه که وزیر آموزش و پرورش تاکید کرده این است که تمام مدارس هزینه فعالیت‌هایی  را که انجام نداده‌اند باید به خانواده‌ها برگردانند و اگر تخطی شده است با مناطق آموزش و پرورش ماجرا را در جریان بگذارنند تا مشکل حل شود.

حکیم‌زاده درباره عدم ثبت‌نام از دانش‌آموزانی که فاصله خانه آنها از به مدرسه نزدیک است اما در محدوده مدرسه تعیین نشده است، مطرح کرد: در شهر تهران مناطق تقسیم بندی شده‌اند و ثبت‌نام باید در محدوده محل سکونت که با بررسی سند رسمی ملک یا کد رهگیری انجام می‌شود، صورت گیرد اما در شرایطی که دانش‌آموز داخل محدوده است مدرسه حق ندارد ثبت‌نام نکند در مواردی که فاصله خانه دانش‌آموز از مدرسه یک یا چند خیابان دورتر است با توجه به تقسیم‌بندی اولویت با دانش‌آموزانی است که در محدوده مدرسه هستند اما در دستورالعمل ثبت‌نام تاکید کردیم، مدیر مدرسه انعطاف‌پذیری داشته باشد و اگر ظرفیت مدرسه خالی است برای ثبت‌نام اقدام کند.

ثبت‌نام دانش‌آموزان تا پایان مرداد ادامه دارد

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره ثبت‌نام دانش آموزان پایه دهم افزود: ثبت‌نام پایه دهم پس از هدایت تحصیلی انجام می‌شود و محدوده زمانی ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس از اول خرداد تا پایان مردادماه است همچنین در دستورالعمل ثبت نام تاکید کردیم خانواده‌ها نباید مجبور باشند وجهی را پرداخت کنند و هرگونه مشارکت مالی داوطلبانه است.

مدارس هیئت امنایی باید شهریه بگیرند؟

وی درباره شهریه 2 میلیون تومانی مدارس هیئت امنایی و اینکه اعلام می‌کنند مدرسه دولتی نیستند، متذکر شد: مدارس هیئت امنایی جزو مدارس دولتی هستند و امسال تاکید کردیم برای امور روزمره حق دریافت شهریه ندارند و فقط برای فعالیت‌های فوق برنامه که توسط هیئت امنای مدرسه مصوب شده است با ذکر هزینه‌ها می‌توانند از خانواده‌ها شهریه دریافت کنند همچنین مدارس به جز مدارس سمپاد و نمونه دولتی حق برگزاری آزمون ورودی ندارند.

حکیم‌زاده درباره عدم ثبت‌نام مهاجران افغانستانی در مدارس گفت: طبق دستورالعمل رهبر انقلاب که نقطه عطفی در نظام آموزشی ما بود همه دانش آموزان چه ایرانی و چه غیر ایرانی باید در مدارس ثبت‌نام شوند حتی آنهایی که مدارک اقامتی ندارند با کارت حمایت تحصیلی که از فرمانداری دریافت می‌کنند در مدرسه ثبت نام خواهند شد. ایران با وجود آنکه هیچ حمایتی از سازمان‌های بین المللی دریافت نکرده است 500 هزار دانش آموز  اتباع را به صورت رایگان در مدارس ثبت‌نام کرده است و اگر خانواده‌ای با مشکل مواجه شد با مناطق آموزش و پرورش درمیان بگذارد.

چرا اینترنت شاد رایگان نمی‌شود؟

وی درباره اینترنت رایگان شاد عنوان کرد: پیگیری‌های جدی انجام شده است و یک نوبت توانستیم برای معلمان اینترنت رایگان بگیریم اما چون کار ملی است و برخی زیرساخت‌ها نیاز به همکاری سایر دستگاه‌ها دارد، از حیطه مسئولیت آموزش و پرورش خارج است. همکاری‌هایی در این زمینه انجام شده اما کافی نیست به خصوص در زمینه فراهم کردن اینترنت رایگان امیدواریم وزارت ارتباطات همکاری بیشتری داشته باشد تا ما شاهد این باشیم که دشواری‌هایی مانند اینترنت مانع دسترسی دانش‌آموزان به آموزش‌های مجازی نشود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره تنوع مدارس که باعث سردرگمی خانواده‌ها می‌شود، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های وزیر آموزش و پرورش، تقویت و احیای مدارس دولتی است و در آموزش و پرورش نیز این اراده وجود دارد امیدوارم به سمتی برویم که تنوع مدارس کاسته و یک نوع مدرسه با کیفیت دولتی داشته باشیم و تمام دانش‌آموزان در نزدیک ترین مدرسه محل زندگی ثبت نام شوند، امیدواریم با شتاب بیشتری تنوع مدارس کاهش و کیفیت مدارس دولتی افزایش یابد.

تفاوت معناداری در عملکرد مدارس دولتی و خاص نداریم

حکیم‌زاده درباره تکریم ارباب رجوع و رفتار نامناسب با خانواده‌ها هنگام ثبت‌نام در مدارس تصریح کرد: امسال در دستورالعمل ثبت‌نام تاکید کردیم، ثبت‌نام بیشتر از اینکه فرایند اداری باشد باید با خاطره‌ای خوش باشد و خانواده‌ها بدون نگرانی پذیرش شوند، برگزاری هر نوع آزمون و مصاحبه برای پذیرش کلاس اولی‌ها و پیش دبستانی‌ها ممنوع است و کودکان نباید تجربه مدرسه را با عدم پذیرش و شکست آغاز کند همچنین این موضوع با جدیت باید پیگیری شود و حتما در هر شرایطی احترام به مراجعان و حفظ شان و کرامت آنها مدنظر باشد رفتارهایی همچون گرو نگه داشتن کارنامه به منظور دریافت پول هم تخلف است و مدارس نباید انجام دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که کیفیت آموزش در مدارس دولتی باعث شده مردم به سایر مدارس سوق پیدا کنند، گفت: این موضوع قابل قبول نیست و دستاوردهای خوبی در مدارس دولتی داریم برخی از مدارس خاص ممکن است در مقایسه با مدارس دولتی به دلیل استفاده از معلمان خاص دستاورد بهتری داشته باشند اما در بررسی پایان سال و مقایسه میانگین‌ها تفاوت معناداری در عملکرد دانش‌آموزان مدارس دولتی با سایر مدارس خاص وجود ندارد به جز چند مدرسه خاص. به نظرم در حق مدارس دولتی کم لطفی شده است و این مدارس هم دستاوردهای خوبی دارند البته امیدواریم برنامه عمل توسط وزارت آموزش و پرورش باعث شود کیفیت مدارس دولتی افزایش یابد.

منبع: تسنیم