مدرسه تابستانی تلویزیونی ایران افتتاح شد


مدرسه تابستانی تلویزیونی ایران افتتاح شد

مدرسه تابستانی تلویزیونی ایران، امروز افتتاح شد و قرار است برنامه‌های متنوعی از طریق تلویزیون برای دانش‌آموزان ارائه شود.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مدرسه تابستانی ایران، امروز افتتاح شد و قرار است برنامه‌های متنوعی از طریق تلویزیون برای دانش‌آموزان ارائه شود

بعد از شیوع کرونا، مدارس کشور تعطیل شد اما آموزش ادامه یافت و از طریق آموزش‌های تلویزیونی و مجازی ارائه شد.

برنامه‌های ارائه شده در تلویزیون با عنوان مدرسه مدرسه تلویزیونی ایران بود که اکنون با عنوان مدرسه تابستانی ایران ارائه برنامه دارد.

این برنامه‌ها از فردا اول تیر با محور تقویت مهارت‌های اجتماعی برگزار می‌شود و بخش‌های ایستگاه قصه، داستان، مهارت‌های فناوری و ... دارد.

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در افتتاحیه مدرسه تابستانی تلویزیونی ایران اظهار کرد: رویکرد مدرسه تابستانی متفاوت است و در چارچوب کتاب درسی نیست. همچنین بر این اساس دکور برنامه و قالب ارائه مطالب متفاوت شده است و به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که با حال و هوای تابستانی همخوانی داشته باشد؛ یا به عبارتی فضای شاد، مفرح و با نشاط را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراهم کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مانند مدرسه تلویزیونی هر زنگ برای یک پایه است، افزود: رویکرد برنامه‌ها به صورت مهارتی است و به شکلی ارائه می‌شود که برای همه قابل ارائه باشد.

حکیم‌زاده در خصوص توجه بازی در رویکرد آموزش بیان کرد: در دو سال گذشته پروژه بازی و یادگیری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ راه اندازی کردیم که در سال اول در 100 مدرسه 10 استان اتاق بازی و یادگیری ایجاد شد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امروزه با خیلی از بازی‌های اصلی و خلاق فاصله گرفته‌ایم و این در حالی است که هدف ما فقط بازی نیست، بلکه در پس بازی، یادگیری حاصل می‌شود.

وی افزود: یافته‌های علم تربیتی و روانشناسی نشان می‌دهد که بچه‌ها با بازی، یادگیری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بهتر فرا می‌گیرند و البته این مخصوص کودکان نیست و بر این اساس ما تلاش کردیم در سال دوم تعداد مدارس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از هزار مدرسه در هر استان به 3 هزار و 200 مدرسه برسانیم و این فرصت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خانواده‌ها و مدارس بدهیم که از طریق بازی، یادگیری حاصل شود، ضمن این که مهارت‌های اجتماعی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تقویت کنیم. بر همین اساس در مدرسه تابستانی تلویزیونی نیز نحوه ارائه خیلی از برنامه‌ها با استفاده از بازی‌های متنوع است.

حکیم‌زاده تصریح کرد: بحران که اتفاق افتاد، نظام آموزشی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متوجه برخی فرصت‌ها کرد و دیگر آموزش بعد از کرونا مانند آموزش و پرورش قبل از کرونا نخواهد بود و ما متوجه شدیم چقدر می‌توانیم از بسترهای متنوع و مختلف استفاده کنیم، ضمن این که به عنوان خانواده می‌توانیم نقش بیشتری ایفا کنیم و همچنین چقدر همیاری خانواده می‌تواند مؤثر باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: ما پیش از این از فضای مجازی و رسانه فقط تهدیدات آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دیده بودیم؛ به عنوان مثال وقت بچه‌ها را می‌گیرد و برنامه‌ها شاید مفید نباشد اما حالا یاد گرفتیم که چگونه می‌توان از بستر تلویزیون و فضای مجازی استفاده کنیم. البته هیچ وقت به دنبال جایگزین کردن محیط مدرسه با بسترهای دیگر نیستیم.

وی به جمع‌بندی از آموزش‌های تلویزیونی در 4 ماه اخیر پرداخت و گفت: طبق برآورد و نظرسنجی و تعداد فایل‌های دانلودشده، میزان استقبال بیشتر از تصور ما بود، ضمن این که شاهد همکاری و مشارکت خانواده‌ها و فرهنگیان بودیم. بر این اساس نقاط قوت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تقویت کرده و نقاط ضعف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برطرف می‌کنیم و این همکاری ادامه می‌یابد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص نیاز به بازآموزی دروس کلاس اول در تابستان،‌ اظهار کرد: طبق توافقی که با سازمان صدا و سیما داریم، یکی از آیتم‌های آموزشی در مدرسه تابستانی موضوع مهارت‌های زبان‌آموزی شامل مهارت خواندن، نوشتن و یادگیری حروف الفباست و ضرورت تقویت پایه اول است.

منبع: فارس