نکاتی درباره هدایت تحصیلی


کلاس نهمی‌ها بخوانند؛ نکاتی درباره «هدایت تحصیلی»

 

هرساله حدود یک میلیون دانش آموز درگیر انتخاب رشته و هدایت تحصیلی از پایه نهم به دهم هستند. هدایت تحصیلی مسیر تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان را رقم می‌زند و از این حیث سرنوشت ساز است.

به گزارش ایسنا، دریافت غیرحضوری نتایج هدایت تحصیلی برای دانش آموزان از طریق سامانه همگام از روز گذشته آغاز شده است. در این گزارش مروری بر مهمترین نکات ذکر شده از سوی وزارت آموزش و پرورش درباره هدایت تحصیلی امسال خواهیم داشت.

این نکات عبارتند از:

ـ برگه هدایت تحصیلی بیشتر جنبه توصیه‌ای دارد که دانش آموز بداند صلاحیت و توانمندی ورود به کدام شغل را دارد اما هدایت تحصیلی تابع امکانات و ظرفیت‌های آموزش و پرورش و دیگری سوابق تحصیلی دانش‌آموز است.

ـ دو فرم شماره ۶ و ۷ به منظور هدایت تحصیلی در اختیار دانش آموزان کلاس نهم قرار می گیرد. فرم شماره ۶ جنبه توصیه‌ای دارد و فرم شماره ۷ براساس عملکرد تحصیلی دانش آموز و ظرفیت منطقه تعیین می شود.

ـ نمون برگ شماره ۶ و ۷ هدایت تحصیلی از ۲۳ تیرماه از طریق سامانه همگام قابل دریافت است و دانش آموزان کلاس نهمی نیازی به حضور در مدرسه برای دریافت فرمهای هدایت تحصیلی ندارند.

در فرم شماره ۶ ، ۱۰۰ نمره درنظر گرفته شده که توصیه‌های مشاوران ۱۰ نمره، نظر معلم در زمینه استعداد بچهها ۱۰ نمره، نظر خود دانش آموز ۱۰ نمره، نظر اولیاء ۵ نمره و آزمون رغبت و توانایی ۳۰ نمره دارد. عملکرد تحصیلی هم ۳۵ نمره دارد.

دانش‌آموزان برای دریافت مشاوره چه کنند؟

به گفته معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش انتخاب رشته یک نقطه عطف در زندگی دانش‌آموزان است لذا دانش آموزان بر اساس علایق و توانمندی‌های خود رشته مورد نظرشان را انتخاب کنند و تحت تاثیر جو عمومی یک رشته، اقدام به انتخاب رشته نکنند

اگر دانش‌آموزی نیاز به مشاوره دارد می‌تواند تلفن‌های مراکز مشاوره در هر منطقه را از مدرسه خود دریافت کند. مشاوران پاسخگویی سوالات دانش‌آموزان در این حوزه خواهند بود.

 اولویت بندی شاخه‌ها و رشتهها چگونه است؟

اولویت "الف" و "ب" به چه معناست؟

اولویت بندی شاخه‌ها و رشته‌ها در نمون برگ شماره ۷ هدایت تحصیلی تنها بر اساس ظرفیت و عملکرد تحصیلی است.

- نمون برگ هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در شاخه کاردانش، رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم و معارف اسلامی بر اساس اولویت " الف" صادر می‌شود.


- نمون برگ هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در شاخه فنی و حرفه‌ای و رشته‌های علوم تجربی و ادبیات و علوم انسانی براساس اولویت‌های "الف – ب"  صادر می‌شود.

منظور از اولویت «الف» یعنی اگر دانش‌آموزی کف نمره کتبی مورد نظر برای ورود به رشته یا زمینه ارائه شده را کسب کند؛ بدون در نظر گرفتن ظرفیت منطقه، اولویت الف در نمون برگ شماره ۷ هدایت تحصیلی ثبت می‌شود و می‌تواند در رشته دلخواه در صورت وجود آن رشته یا زمینه در منطقه، ثبت‌نام کنند.

منظور از اولویت «ب» یعنی این که براساس میزان ظرفیت منطقه، گروهی از دانش‌آموزان که نمرات کتبی تحصیلی شان بالاتر از دانش‌آموز بوده، برابر ظرفیت اعلامی ثبت‌نام می‌کنند و در صورت انصراف آنان، دانش‌آموز با اولویت ب می‌تواند ثبت‌نام کند.

چرا رشته‌های فنی و حرفه‌ای دارای اولویت الف و ب است؟

هنرستان‌های کاردانش، اولویت "الف" هستند و دانش آموزی که کف نمره را کسب کرده باشد می تواند ثبت نام کند اما هنرستانهای فنی و حرفه‌ای، دارای اولویت "الف" و "ب" هستند. علت انتخاب اولویت الف و ب برای رشته‌های فنی و حرفهای این است که متقاضی ورود به این دوره بالا رفته است و تا زمانی که افراد دارای اولویت "الف" مهلت ثبت نام دارند، افراد در اولویت "ب" نمی‌توانند ثبت نام کنند.

امکان انتخاب رشته‌ و ثبت نام اولویتهای پایین تر در مناطق دیگر وجود دارد؟

 معاون آموزش متوسطه شهر تهران به این سوال که آیا دانش آموز در صورت عدم کسب اولویت اول برای یک رشته، می تواند در مدرسه منطقه دیگری ثبت نام کند؟ اینگونه پاسخ می دهد: اگر ظرفیت خالی داشته باشیم شاید این امکان فراهم شود، اما محدوده جغرافیایی در ثبت نام موثر است. هدایت تحصیلی و ثبت نام دو مقوله هستند. اگر ظرفیت خالی و شرایط پذیرش وجود داشته باشد ستاد ثبت نام منطقه می‌تواند در این زمینه تصمیم بگیرد.

آیا امکان انتخاب رشته‌ای که در فرم هدایت تحصیلی ذکر نشده وجود دارد؟

وقتی رشته‌ای جزو اولویتهای دانش آموز نیست، به این معناست که وی کف نمره را کسب نکرده است و نمی‌تواند به آن رشته برود. به عنوان مثال کف نمره درس ریاضی برای ورود به رشته ریاضی ۱۴ است.  

حدنصاب نمره برای ورود به رشته‌های تحصیلی چند است؟

نمره سوابق تحصیلی برای رشته‌های ریاضی و تجربی به دروس هدف ریاضی و دروس پایه هفتم و هشتم و نهم برمی‌گردد. برای رشته ریاضی حداقل نمره درس ریاضی ۱۴  و نمره علوم ۱۳ است که برای تجربی برعکس می شود و حداقل نمره درس علوم ۱۴ و ریاضی ۱۳ است. برای بقیه رشته‌ها هم تنوعی از دروس مانند ادبیات، عربی، هنر و ... را داریم.

مهمترین تغییر هدایت تحصیلی امسال با سال گذشته، تغییر حدنصاب نمره در رشته علوم و معارف و کسب نمره ۱۴ است.

مدارس غیردولتی بدون درنظر گرفتن اولویت‌ها ثبت نام می‌کنند؟

 فرایند هدایت تحصیلی برای تمام مدارس است و تفاوتی بین مدارس دولتی و غیردولتی وجود ندارد و همه از یک الگو تبعیت می کنند. در مدارس غیردولتی اولویت الف و ب را رعایت نمی کنیم. دانش آموزان اگر بخواهند به اولویت ب هم بروند می‌توانند، زیرا تعداد صندلی‌های خالی ممکن است در مدارس غیردولتی بیشتر باشد و تنها تفاوت مدرسه دولتی و غیردولتی در همین مورد است.

امتحان تعیین رشته مجدد برای دانش‌آموزان متقاضی چه شرایطی دارد؟

در سال جاری همانند سنوات گذشته، امتحان تعیین رشته مجدد برای دانش آموزان متقاضی با شرایط زیر اجرا می‌شود:

دانش‌آموزانی که حد نصاب نمره را در یکی از شاخه‌ها، زمینه‌ها و رشته‌های تحصیلی در خردادماه کسب نکرده باشند، می‌توانند با تکمیل نمون برگ درخواست تعیین رشته مجدد  نسبت به شرکت در امتحان تعیین رشته در شهریورماه (‌هم‌زمان با امتحانات دانش‌آموزان تجدیدی‌) اقدام کنند.

 تاکید می‌شود حد نصاب لازم برای ورود به هر رشته، بر اساس نمرات پایانی سه ساله دوره اول متوسطه در درس یا دروس مربوط، محاسبه می‌شود. در صورت کسب حد نصاب نمره، ورود دانش آموز به مدارس غیر دولتی  بلا مانع بوده و در مدارس دولتی نیز در صورت وجود ظرفیت، امکان پذیر است.

نمره امتحان تعیین رشته، مانند امتحانات درس‌های شهریور ماه محاسبه می شود و در کارنامه تحصیلی و نمون برگ‌های هدایت تحصیلی ( با عنوان تعیین رشته ) ثبت شده و تاثیری در معدل سالانه یا کل دانش‌آموز ندارد و صرفا به منظور انجام هدایت تحصیلی دانش آموز، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بدیهی است مدیران مدارس دوره متوسطه اول باید نمون برگهای تعیین رشته مجدد را در اختیار دانشآموزان متقاضی قرار داده و فرایند درخواست را به طور کامل اجرا کنند

امکان تغییر رشته بعد از کلاس دهم وجود دارد؟

باید گفت که دانش آموز می تواند از مدرسه تقاضای تغییر رشته کند و منطقه تایید می‌کند. دانش آموز برای ورود به پایه یازدهم می‌تواند در امتحان تغییر رشته شرکت کند؛ در پایه دهم امکان تغییر شاخه و رشته وجود دارد، اما پایان سال یازدهم دیگر امکان تغییر شاخه نیست و فقط می‌تواند رشته را تغییر دهد.

منبع: ایسنا