توصیه های روزهای پایانی کنکور


توصیه‌های روزهای پایانی کنکور

 

  • تمرکز

تا می توانید از استرس دوری کنید، یکی از ویژگیهای طبیعی رویارویی با اتفاقهای ویژه و غیر قابل تکرار ظهور پدیده اضطراب است و هر چه میزان نامعلومی و ریسک در آن بیشتر باشد میزان اضطراب نیز به همان نسبت بیشتر است و از دیگر سو هر چه نتیجه قابل پیش بینی با نتیجه دلخواه فاصله بیشتری داشته باشد، باز هم به اضطراب منجر خواهد شد. با تمام مشکلاتی که در رقابت میلیونی کنکور در ایران وجود دارد، می توان با درایت، تامل و تیز بینی تمام روزهای نزدیک کنکور را سپری کرد.

از تکنیک های زیر برای افزایش تمرکز استفاده کنید:
* به شکست فکر نکنید و برای شکست برنامه ریزی نکنید.
*به جای سیر در رویاهای غیر واقعی ، با تکیه بر واقعیت خود سعی کنید کمی بهتر از آن در کنکور ظاهر شوید و برای همان میزان پیشرفت نیز تلاش کنید.
*از دور باطل «اضطراب ← کم کاری ← اضطراب» پرهیز کنید و در صورت نگرانی از سیکل بازخورد منفی یعنی «اضطراب ← تلاش ← کاهش اضطراب» بهره ببرید.
*هر چند روز در یک کنکور خانگی شرکت کنید و می دانید که بالاخره کنکور سراسری هم یک آزمون مثل همین آزمونهاست.
*به اصل «عادی بودن» معتقد باشید و با بی خوابی و شب بیداری یا فشرده کاری در چند روز تغییر زیادی در نتیجه حاصل نخواهد شد . بنابراین برنامه «آهسته و پیوسته» خود را ادامه دهید؛ حتی اگر در سطح متوسط یا پایین قرار داشته باشند.
* پراکنده کاری نکنید و حول برنامه خویش که بیشتر به آزمون اصلاح (try and true) تکیه دارد متمرکز شوید.

در اینجا باید یادآوری شود نقش اولیا در کاهش یا افزایش اضطراب و در مقابل آن تمرکز و توکل یک نقش هم افزا و مهم است.

  • ساعت خوابتان را منظم کنید، غذای خوب بخورید، ورزش کنید

شاید تا این هفته برنامه خواب و استراحتتان را نسبت به برنامه‌ریزی درس خواندنتان تنظیم کرده باشید. بعضی از شما شب‌ها و در زمان خلوتی خانه عادت به درس‌خواندن داشتید و بعضی‌های دیگر درس خواندن در طول روز به خصوص صبح‌ها را ترجیح می‌دهند.

با این حال در هفته پایانی بهتر است همه عادت‌ها را کنار بگذارید و در یک ساعت مشخص بخوابید. پیشنهاد ما به شما این است که حدود ساعت ۱۰ تا ۱۱ شب حتما بخوابید و حتی اگر خوابتان نمی‌آید روی تختتان دراز بکشید و با بستن چشم‌ها به مغزتان استراحت دهید. بهتر است صبح ساعت ۷ بیدار شوید چون ۴۰ دقیقه طول می‌کشد تا سیستم اعصاب مرکزی شما آماده سرویس‌دهی شود. بنابراین باید ساعتی بیدار شوید که سیستم عصبی‌تان حداکثر یک ساعت زمان برای آماده شدن داشته باشد. این تمرین خوبی است تا در روز آزمون آماده و سرحال باشید.
مطمئنا مغز شما در روز کنکور از انرژی استفاده می‌کند که شما آن را در روزهای قبل ذخیره کرده‌اید. در هفته پایانی مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، خرما، عسل، انجیر و مغز گردو را حتما در برنامه غذایی‌تان قرار دهید.
این را فراموش نکنید که در روز امتحان باید حدود ۴ تا ۵ ساعت روی صندلی سفت و سخت امتحان بنشینید. بنابراین از حالا باید فکری برای تقویت عضلات بدنتان کنید. لازم نیست بدنتان را در هفته پایانی با ورزش‌های سنگین خسته کنید. شما می‌توانید با چند حرکت کششی سبک و ساده در منزل عضلات خودتان را تقویت کنید. روانشناسان در تمام توصیه‌های خود تاکید ویژه‌ای بر تاثیر آب بر آرامش روانی داشته‌اند. بنابراین در هفته باقی‌مانده تا آزمون حداقل یک یا دو جلسه به استخر بروید و آرام شنا کنید.

  • درس نخوانید، مرور کنید و تست بزنید

در اواخر هفته اول تا روز قبل از کنکور روزهای آرامی را پشت سر بگذارید و بیشترین تکیه خود را بر روی مرور خلاصه درسها و نوت هایی که قبلا برداشتید بگذارید در دروس عمومی، واژگان، تاریخ ادبیات، معانی و مفاهیم کلمات را مرور کنید. در قواعد دروس عربی، زبان انگلیسی و زبان فارسی نیمی از وقت خود رابه مروردرس ها و نیمی را به بررسی تست اختصاص دهید، در دروسی مثل زیست وشیمی ۷۰% وقت مطالعه باید صرف مرور درس و ۳۰% صرف تست زدن گردد. در ریاضی و فیزیک و مباحث محاسبه ای شیمی ۷۰% وقت برای تست و ۳۰% برای مرور مطالب و یادداشت های دروس اختصاص یابد در رشته ی علوم انسانی بهتر است خط کشی ها، خلاصه  ها و یادداشت های همه مطالب  مرور شود و کتاب ها کنار گذارده نشود.
در مرور دروس استفاده از مرور تست های کنکور سراسری ضروری است و به هیچ وجه درصد نگیرید. همچنین اگر نمره تراز دروس اختصاصی مساوی یا کمتر از نمره تراز عمومی باشد نشانه این است که ساعات مطالعه اختصاصی باید بیشتر شود؛ اما اگر نمره تراز اختصاصی به طور میانگین ۱۰۰۰ نمره بیشتر از عمومی ها باشد، یعنی برنامه شما خوب بوده و اگر این اختلاف بیش از این رقم باشد، بهتر است عمومی ها را بیشتر مطالعه کنید. اگر تراز اختصاصی تان مساوی یا کمتر از تراز عمومی باشد تا ۸۰ درصد از زمان مطالعه را به دروس اختصاصی بپردازید.

  • یک برنامه ریزی سبک و کارآمد داشته باشید

 تا کنکور چند روز بیشتر باقی نمانده. چه با برنامه درس خوانده باشید چه بی برنامه، اگر در این فرصت باقی مانده برنامه درست و حسابی نداشته باشید، زحمتتان خدای ناکرده بر باد می رود. تابستان قبل، تعطیلات عید نوروز و این چند روز باقی مانده به کنکور؛ مشاوران آموزشی به این سه مقطع زمانی می گویند: مقاطع استراتژیک. کنکوری ها حالا در سومین موقعیت استراتژیکشان قرار گرفته اند. بی برنامه بودن در هر یک از این سه مقطع، خطرناک است و در این سومی خطرناک تر. در این روزهای آخر باید چه کار کرد؟

درس جدید نخوانید. هر قدر خوانده اید، دیگر بس است. اگر شما ۸۰% از مباحث کنکور را با کیفیت ۱۰۰% خوانده باشید، بهتر است از داوطلبانی که ۱۰۰% مباحث کنکور را با کیفیت ۸۰% خوانده اند. خلاصه این که، ماه آخر وقت جدید خوانی نیست، وقت دوباره خوانی است. فقط باید مرور کنید. مرور صرفا به معنای تکرار مطالعه نیست. در انتهای مرور مطالب هر درس، باید بتوانید مطالب درسی را خلاصه تر و منظم تر به ذهن بسپارید، یعنی قرار نیست که در مرور هم روی تمام جزئیات بی اهمیت و یا مطالبی که از پیش آموخته اید، بی جهت تاکید کنید، بلکه باید سعی کنید با درک مفاهیم اصلی بین آموخته هایتان ارتباط برقرار کنید. با این حساب، هدف مرور عبارت است از جمع بندی مطالب، ایجاد پل های ارتباطی بین مباحث مختلف، سازماندهی و فراگیری مفهومی مطالب درسی.

همه درس ها را نمی شود – و نباید – یک جور خواند و دقیقا یه همین ترتیب، همه درس ها را نمی شود – و نباید – یک جور مرور کرد. در مرور درس هایی مانند ریاضیات و فیزیک، اهمیت تست زنی بیشتر از مطالعه متن کتاب و جزوه درسی است. برای مرور این دروس، بهتر است مفاهیم اساسی و حتی نکته های ریز را در قالب حل و تمرین تست های جامع درک کنید. حل مفهومی تست های کمتر و یادگیری عمیق تر مفاهیم درسی، ارجحیت دارد به حل سطحی و روخوانی تست های فراوان ، یعنی اگر شما ۱۰۰ تست فیزیک را ۱۰ بار بزنید و مرور کنید و با ریزه کاری های طرح تست آشنا شوید، خیلی مؤثرتر است از این که ۱۰۰۰ تست فیزیک را یک بار و یک جا بزنید و بگذرید.

در حل تست های این دروس ضرورت دارد که دست به قلم شوید و تا رسیدن به جواب نهایی، تست را دنبال کنید . اما در مرور درس هایی مانند معارف، ادبیات و زیست شناسی اهمیت مطالعه متن کتاب و جزوه درسی بیشتر است از حل تمرین یا تست های متعدد. البته در مباحثی از دورس شیمی یا زیست شناسی که با حل مسئله سر و کار دارید. در مرور درس هایی مانند عربی و زبان انگلیسی هم می شود گفت که اهمیت تست زنی با اهمیت مطالعه متن کتاب و جزوه تقریبا هم طراز است.

  • تغذیه ی مناسب داشته باشید

مدیریت انرژی به طور قطع تاثیر بسیار زیادی در نتیجه ی کنکور خواهد داشت. در این مدت، از غذاهای چرب استفاده نکنید؛ زیرا دیرتر از معده خارج می شوند. در عوض، میزان استفاده از پروتئین (گوشت، مرغ، جگر، عدسی و...) را افزایش دهید. با توجه به این که حدود 70درصد بدن انسان را آب تشکیل داده است؛ روزانه 8 لیوان آب بنوشید. در ضمن، با توجه به نیاز مغز، از مواد قندی (هیدارت کربنی با زنجیره ی فراوان مانند نان، برنج، سیب زمینی و کشمش) استفاده کنید.

  • هرکس خربزه می خورد پای لرزش هم باید بنشیند

مصرف بیش از حد برخی مواد غذایی موجب برهم خوردن تعادل روانی در افراد می شود، همه مواد غذایی برای بدن لازم است ولی زیاده روی و عدم کنترل روی مصرف مواد غذایی تبعات منفی شامل برهم خوردن خواب، آرامش، و ایجاد اضطراب را به همراه دارد؛ بعنوان مثال مصرف بیش از حد غذاهای حاوی کافئین مانند قهوه ، چای و شکلات در ایجاد اضطراب ، برهم زدن آرامش افراد موثر است.

در مقابل این خوراکی ها، موادی مفید و آرام بخش نیز وجود دارند، هویج ، تخم مرغ ، ماهی ، کرفس هر چه بیشتر مصرف شود آرامش بیشتری را برای فرد به همراه دارد و مانع ایجاد استرس و اضطراب می شود.

ودر پایان آرزوی موفقیت و پیروزی برای شما کنکوری های عزیز داریم.

 

به امید موفقیت شما عزیزان