شرکت ۹۷ درصد دانش آموزان در هدایت تحصیلی


شرکت ۹۷ درصد دانش آموزان در هدایت تحصیلی

تهران- ایرنا- معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: ۹۷.۳ درصد دانش آموزان در فرآیند هدایت تحصیلی شرکت کردند.

علیرضا کاظمی امروز - سه شنبه - در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش افزود: حدود سه درصد باقی مانده هم افرادی دانش آموزانی هستند که در امتحان خرداد ماه نمره قابل قبولی کسب نکرده اند.

وی اظهار داشت: از میان یک میلیون دانش آموز پایه نهم، تکلیف ۹۷۵ هزار دانش آموز در فرآیند هدایت تحصیلی مشخص شده است، افراد باقی مانده هم به اصطلاح تجدیدی آورده اند و به منظور انتخاب رشته بهتر پس از کسب نمره در شهریور ماه می توانند فرآیند هدایت تحصیلی خود را انجام دهند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که در فرآیند هدایت تحصیلی سالی بسیار آرام شروع شده است، خاطرنشان کرد: امید است که بتوان به شاخص های طراحی شده در هدایت تحصیلی دست یافت، هرچند که ارتقا و دست یابی به شاخص ها کاری دشوار است اما باید توسعه متوازن در انتخاب رشته عملی شود.

کاظمی افزود: در واقع باید گرایش دانش آموزان به رشته تجربی کم شود و رشته های انسانی، ریاضی، فنی و حرفه ای و کاردانش و معارف مورد توجه دانش آموزان قرار گیرد. البته نا گفته نماند که استقبال دانش آموزان از رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش بالاست اما ظرفیت هنرستان ها محدود است و بلافاصله پر می شود.

وی  ابراز امیدواری کرد که شاخص رشته تجربی در انتخاب رشته ها کاهش یابد اما یادآورشد:  امسال هم مانند سال های گذشته رشته تجربی بیشترین استقبال از سوی دانش آموزان را داشته است، رتبه بندی انتخاب رشته ها به ترتیب علوم تجربی، علوم انسانی، فنی حرفه ای و کاردانش، ریاضی و معارف است اما آمار قطعی انتخاب رشته ها پس از بازگشایی مدارس مشخص می شود.

تحصیل ۴۰ درصدی در هنرستان ها

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه شاخص تحصیل ۵۰ درصد دانش آموزان در هنرستان ها تا پایان برنامه عنوان شده است.

کاظمی گفت: در حال حاضر شاخص تحصیل دانش آموزان در هنرستان ها ۳۶ درصد است، پیش بینی می شود که امسال این شاخص به ۴۰ درصد می رسد، البته این شاخص ظرفیتی است که استان ها و مناطق اعلام کرده اند.

وی یادآورشد: برای محقق شدن تحصیل ۵۰ درصد دانش آموزان در هنرستان ها، باید فضای کافی، نیروی انسانی و تجهیزات در هنرستان ها آماده باشد، رشته های هنرستانی به تجهیزات بسیاری نیازمند است و تامین این تجهیزات  مستلزم هزینه بسیاری نیز است.

کاظمی افزود: صرف داشتن یک شاخص برای تحقق کافی نیست، این موضوع نیاز به فراهم کردن زیرساخت ها دارد، بطور مثال باید به اندازه کافی هنرستان برای متقاضیان وجود داشته باشد اما ظرفیت هنرستان های کشور محدود است.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش به منظور بهبود کیفیت وضعیت هنرستان ها از ظرفیت بخش خصوصی هم در قالب برون سپاری بهره می برد، همچنین تمامی ظرفیت های وزارت خانه نیز برای توسعه هنرستان ها بکار گرفته شده است تا شاخص تحصیل دانش آموزان در هنرستان به ۴۰ درصد رسیده است.

تجربی رشته محبوب در جامعه

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با بیان این که تحصیل دانش آموزان در رشته های هنرستانی به فرهنگ حاکم بر جامعه نیز باز می گردد، اظهار داشت:  یک فرهنگی شکل گرفته که مردم تجربی را بهترین رشته تحصیلی می دانند، بیشتر دانش آموزان به دنبال قبولی در رشته پزشکی هستند اما نمی دانند که این شغل هم با توجه به ظرفیت ها در بازار کار محدودیت دارد و تعدادی از پزشکان نیز بیکاراند.

کاظمی با یادآوری این که بخشی از تصمیم گیری در فرآیند هدایت تحصیلی به اجبار یا فشار خانواده ها باز می گردد، افزود: آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند فرهنگ عمومی نهفته در ذهن مردم و خانواده ها را تغییر دهد. محبوب بودن رشته تجربی باعث شده تا ش۶۰۰ هزار دانش آموز چشم انتظار ۱۵ هزار رشته ظرفیت در کنکور تجربی باشند.

وی عنوان کرد: آموزش و پرورش به تنهایی نمیتواند به این شاخصی که برنامه توسعه ششم طراحی کرده، دسترسی پیدا کند  نیاز به تغییر رویکردها و فرهنگ عمومی حاکم بر جامعه دارد، تحقق این شاخص صرفا از عهده آموزش پرورش به تنهایی بر نمی آید، بلکه باید  همه دستگاه ها و بخش ها این وزارتخانه را یاری دهند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش محور برنامه ریزی برای هدایت تحصیلی است، مشاوران برنامه ریزی های لازم را انجام می دهند تا خانواده ها و دانش آموزان به شاخص آرمانی و مطلوب دسترسی پیدا کنند.

منبع: ایرنا