نمره کلاسی + نمره امتحان دی ماه = معیار سنجش دانش آموزان


نمره کلاسی + نمره امتحان دی ماه = معیار سنجش دانش آموزان

 

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: امتحان پایانی دی ماه مبنای اصلی نمره دانش آموز نیست، بلکه بیشتر ارزشیابی تکمیلی معلم از حضور و فعالیت دانش آموز مدنظر است.

به گزارش ایسنا، خسرو ساکی با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در رادیو گفتگو با موضوع مشکلات امتحان مجازی، اظهار کرد: برنامه ریزی در آموزش و پرورش بر اساس مصوباتی که در ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برگزاری حضوری یا غیر حضوری امتحانات و کلاس‌ها تصویب شده است، انجام می‌شود.

وی با اشاره به برنامه امتحانات دی ماه، عنوان کرد: طبق آیین نامه‌های آموزشی برنامه ریزی و تصمیم گیری از یکم تا پایان دی ماه در اختیار مدارس است، اما امسال با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم شیوه نامه‌ای صادر شد تا وحدت رویه و هماهنگی در سطح کشور برای برگزاری امتحانات دی ماه داشته باشیم.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی افزود: امتحان دی ماه برای پایه‌های داخلی یا آزمون‌های غیرنهایی به صورت هماهنگ و سراسری برگزار نمی‌شود و حتی امتحان پایانی این نوبت مبنای اصلی نمره نیست، بلکه بیشتر ارزشیابی تکمیلی که معلم از شروع دوره تحصیلی تا دی ماه بر اساس حضور و فعالیت دانش آموز انجام داده است، معیار سنجش قرار می‌گیرد.در واقع نمره پایانی هر فرد یک ترکیب از نمره کلاسی و امتحان دی ماه است.

ساکی در واکنش به انتقادی درباره نامناسب بودن نحوه اطلاع رسانی آموزش و پرورش و سردرگم شدن دانش آموزان گفت: به دلیل متنوع بودن وضعیت شیوع کوید ۱۹ در شهرستان‌های مختلف کشور، مبنای خانواده‌ها باید رسانه‌های محلی و بومی باشند، چراکه آنها در زمان مناسب، اطلاعات کافی را به هم استانی‌های خود رسانده‌اند.

وی به ویژگی‌های نرم افزار شاد برای برگزاری امتحانات اشاره کرد و گفت: برای دانش آموزان «ربات آزمون ساز» هم پیش بینی شده است که معلم به آن وارد می‌شود و آزمون‌های تستی و تشریحی را بارگذاری می‌کند و دانش آموزان همانگونه که در کلاس‌های غیرحضوری شرکت می‌کنند، به سوالات امتحان پاسخ می‌دهند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که راهکار آموزش و پرورش برای جلوگیری از قطع شدن ارتباط در سامانه شاد چیست، عنوان کرد: نرم افزار شاد یک ابزار است که از زیرساخت‌هایی مانند اینترنت بهره می‌برد پس قطع شدن این سامانه مشکل و در حیطه مدیریت آموزش و پرورش نیست.

ساکی ادامه داد: تدبیر آموزش و پرورش برای ضرر ناشی از این اختلالات که به دانش آموزان وارد می‌شود، تعریف اطلس آموزشی بر مبنای وضعیت مناطق مختلف و دانش آموزان است. بر اساس این اطلس، مدیر مدرسه، دنش آموزان را دسته بندی می‌کند.

وی شیوه طبقه بندی دانش آموزان را تشریح کرد و گفت: آن دسته از دانش آموزان که امکانات دسترسی به اینترنت دارند به صورت غیرحضوری آموزش می‌بینند و به تبع آن در آزمون آنلاین هم شرکت می‌کنند. مشکلاتی مانند قطعی یا کاهش سرعت اینترنت که در حین امتحان و کلاس غیرحضوری ایجاد می‌شود با گروه بندی تا حد زیادی مدیریت شده است.

وی در خاتمه عنوان کرد: زیر ساخت‌های آموزش مجازی از جمله شبکه شاد از نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا در آموزش و پرورش فراهم شد و این سرعت عمل قابل تحسین است .شبکه شاد هر ماه در حال کامل شدن است و از روزهای اول بهره برداری پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته است.

منبع: ایسنا