آخرین تغییرات کتابهای درسی و زمان اعمال آنها


رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی جزئیاتی درباره تغییرات کتب درسی در سال جاری و سالهای آتی بیان و اظهار کرد: اگر راهنماهای برنامه درسی در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شوند، مبنای تغییرات کتب درسی خواهند بود که به امسال نمی‌رسد، اما برای تولید بسته‌های تربیت و یادگیری در سال‌های آینده استفاده می‌شود.

 حسن ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه «راهنماهای برنامه درسی که از شورای عالی آموزش و پرورش به منظور انجام برخی اصلاحات به سازمان پژوهش عودت داده شده بودند، اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارند؟» اظهار کرد: اکنون در دست بررسی است. ارسال و تصویب راهنماهای برنامه درسی با تغییر دولت و مواردی دیگر همزمان و با وقفه مواجه شد.

وی افزود: با دبیرخانه شورای عالی آموزش‌وپرورش دائم در ارتباط هستیم تا اصلاحات لازم انجام و سریعتر تصویب شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره زمان تغییر کتب درسی با محوریت راهنماهای برنامه درسی گفت: اگر راهنماها تصویب شوند، مبنای تغییرات کتب درسی خواهند بود که به امسال نمی‌رسد، اما برای تولید بسته‌های تربیت و یادگیری در سال‌های آینده استفاده می‌شود.

ملکی افزود: در واقع تغییرات عمده و اساسی ما در کتب درسی جایگزینی بسته‌های تربیت و یادگیری به جای کتاب درسی خواهد بود که بر پایه راهنماهای برنامه درسی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برای سال آینده، عمده‌ترین تغییر ما که از امسال شروع شده است، همین رمزینه‌های سریع پاسخ یا کیوآرکدها هستند گفت: رمزینه‌های سریع پاسخ اعم از فیلم آموزشی، انیمیشن و سایر اقلام هنری با توجه به نوع محتوای هر کتاب به ابتدای دروس اضافه می‌شوند و دانش آموز می‌تواند از طریق گوشی اسکن کرده و آن را تماشا کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: این رویداد، منحصر به فرد و نوعی بهره‌مندی از امکانات فناوری برای غنی سازی کتاب‌های درسی است.

ملکی درباره تغییرات کتب درسی در سال جاری نیز گفت: اقدامی که در برخی کتاب‌ها به ویژه در مطالعات اجتماعی و زبان و ادبیات  فارسی انجام دادیم، ورود فرهنگ و معارف انقلاب اسلامی به کتاب‌های درسی استپیرامون استکبار ستیزی و اسناد لانه حاسوسی هم در برخی کتاب‌های درسی پایه‌های هفتم، هشتم و نهم مطالبی افزوده شده است.

منبع: ایسنا