مجوز تزریق دز سوم واکسن زیر ۱۸ساله ها فعلا صادر نشده/حتی الامکان در مدرسه چیزی نخورید


سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش درباره امکان دریافت دز سوم واکسن برای دانش‌آموزان گفت: وزارت بهداشت در زمینه دز سوم فقط به بالای ۱۸ سال مجوز داده و هنوز از دریافت دز سوم برای زیر ۱۸ ساله‌ها خبری اعلام نشده است. هم اکنون دانش‌آموزان ما در حال تکمیل دز دوم هستند.

اعظم گودرزی در گفت‌وگو با ایسنا، ابتدا به ارائه آخرین آمار واکسیناسیون دانش‌آموزی پرداخت و اظهار کرد: از سنین ۱۲ تا ۱۸ سال که سن مجاز برای واکسیناسیون است؛ ۹۲.۵ درصد دانش‌آموزان دز اول و ۷۲.۹ درصد دز دوم را دریافت کرده‌اند. مدیران مدارس در حال اقناع‌سازی دانش‌آموزانی هستند که هنوز واکسن نزده‌اند.

وی افزود: لینک سامانه هوشمند رصد واکسن کووید ۱۹ فعال شده و مدیران مدارس می‌توانند وارد سامانه سیدا شده و کلاس به کلاس دانش‌آموزان را رصد کنند تا ببینید آیا دانش‌آموزان واکسینه شده‌اند یا خیر؟.

 

هنوز از دریافت دز سوم برای زیر ۱۸ ساله‌ها خبری اعلام نشده است

 

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش درباره امکان دریافت دز سوم واکسن برای دانش‌آموزان گفت: وزارت بهداشت در زمینه دز سوم فقط به بالای ۱۸ سال مجوز داده و هنوز از دریافت دز سوم برای زیر ۱۸ ساله‌ها خبری اعلام نشده است. هم اکنون دانش‌آموزان ما در حال تکمیل دز دوم هستند. ما از مدیران خواسته‌ایم طبق همین سامانه که به آن اشاره شد افرادی را که واکسینه نشده‌اند از سایر دانش آموزان جدا کرده و با والدین آن‌ها صحبت کنند و به آن‌ها اطلاع دهند که بهتر است دانش آموزان برای حفظ جان خود واکسینه شوند.

گودرزی افزود: برای واکسیناسیون زیر ۱۲ساله‌ها نیز هنوز دستورالعملی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به ما اعلام نشده است. اگر ابلاغ کنند قطعا انجام خواهیم داد، ضمن اینکه برای سن ۱۲ تا ۱۸ سال دو نوع واکسن سینوفارم و پاستوکووک موجود است و دانش‌آموزان می‌توانند بر مبنای اختیار خودشان یک مورد را انتخاب کنند. با توجه به سویه جدید امیکرون و طبق نظر متخصصین و اپیدمیولوژیست‌ها مبنی بر سرایت‌پذیری بالای این سویه ویروس، والدین باید به واکسیناسیون توجه کنند.

وی با تاکید بر اینکه البته واکسن زدن هم به این معنا نیست که دیگر فردی بیماری کرونا را نمی‌گیرد، زیرا سازمان جهانی بهداشت اولویت‌ها را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مطرح کرده است عنوان کرد: دانش‌آموزان باید ماسک داشته باشند، فاصله فیزیکی را رعایت کنند و تهویه کلاس مناسب باشد. اگر تهویه کلاس مناسب نیست؛ حتما باید پنجره‌ها و درب ورودی کلاس درس باز باشد. همچنین دانش‌آموزان باید مرتب دست خود را بشویند.

 

حتی‌الامکان در مدرسه چیزی نخورید 

 

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش توصیه‌های بهداشتی دیگری نیز برای دانش‌آموزان داشت و گفت: دانش‌آموزان حتی‌الامکان در مدرسه چیزی نخورند و نیاشامند. یک بطری آب همراهشان باشد و از مواد غذایی بسته‌بندی شده استفاده کنند. لازم است قبل از مصرف حتما دست‌هایشان را بشویند و اگر ژل شست‌وشو به همراه دارند دست‌های خود را ضدعفونی کنند، سپس به هوای باز بروند، آن ماده بسته‌بندی غذایی باز کنند و به دور از همکلاس‌های خود با فاصله 1.5 متری آن مواد غذایی را استفاده کنند.

گودرزی ادامه داد: دانش آموزان باید حتما لباس‌های گرم بپوشند. اگر هم پنجره را می‌بندند معلم باید حواسش باشد که هر ۱۰ دقیقه یک‌بار پنجره را باز کند و دوباره ببندد تا هوا جریان داشته باشد.

وی با بیان اینکه طبق پروتکل ۰۶ وزارت بهداشت حداکثر تعداد دانش‌آموزان در کلاس درس ۱۵ نفر و فاصله‌ بین دانش‌آموزان یک و نیم متر است گفت: هر دانش آموز باید فضای ۲.۲۵ متر مربع در کلاس درس داشته باشد.

 

والدین در ایام امتحانات مقابل مدرسه تجمع نکنند 

 

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش به برگزاری حضوری امتحانات دانش آموزان در دی ماه نیز اشاره کرد و گفت: از والدین در خواست می‌کنیم در ایام امتحانات مقابل در مدرسه ازدحام نکنند. یکی از مشکلات ما ازدحام مقابل در مدرسه است بنابراین دانش‌آموزان سعی کنند در همان زمان امتحان و نه زودتر، وارد مدرسه شوند تا تجمعی صورت نگیرد. این تجمع موجب انتقال ویروس می‌شود، به ویژه اینکه امیکرون سرعت انتقال بیشتری دارد.

 

کودکان با علائم سرماخوردگی را مدرسه نفرستید 

 

گودرزی ادامه داد: همچنین از والدین دانش‌آموزانی که سرما خورده و یا علائم مشکوک به کرونا دارند تقاضا می‌کنیم به هیچ عنوان اجازه ندهند که آن‌ها به مدرسه بروند و طی تماس تلفنی به مدرسه اعلام کنند که این علائم مشکوک یا محتمل بیماری کرونا در فرزند آنها مشاهده شده است. والدین در این شرایط فرزندشان را در خانه نگهداری کرده و برای بهبودی به پزشک مراجعه کنند.

 

تذکر به مدارسی که پروتکل‌ها را رعایت نکنند 

 

وی در پاسخ به پرسشی درباره اقدام مدرسه با مشاهده کرونای مثبت در یک دانش آموز گفت: ما اطلاع رسانی کرده‌ایم که در صورت مشاهده مورد کرونا مثبت یا pcr مثبت در مدرسه، مدیران مدرسه اجازه ورود دانش‌آموز را به مدرسه ندهند. ناظران میدانی در استان‌های مختلف سرزده وارد مدارس می‌شوند و اگر مدارسی پروتکل‌ها را رعایت نکند به آن‌ها تذکر داده می‌شود.

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: حدود ۶۰۰۰ مراقب سلامت در سطح کشور داریم که دوره‌های مختلف پیشگیری از ابتلا به کووید را دیده‌اند و با آن کاملا آشنا هستند. در مدارسی که مراقب سلامت حضور دارد، اگر پروتکلی رعایت نشود قطعا مراقب سلامت تذکر خواهد داد. در مدارسی که مراقب سلامت وجود ندارد مدیر یک نفر را به عنوان رابط سلامت به مدرسه معرفی می‌کند که آن رابط نیز در حوزه سلامت یک سری دوره ضمن خدمت را گذرانده و با پروتکل‌های بهداشتی کاملا آشنا است.