تکنیک ضربدر منها و بانک زمان


بسم الله الرحمن الرحیم

چیستی وهدف تکنیک ضربدر منها و بانک زمان  :

این تکنیک درواقع  نوعی تکنیک پس انداز زمان درجلسه آزمون و کنکور است. با اجرای این تکنیک درجلسه کنکور از وقت پیشنهادی که سازمان سنجش به دروس اختصاص داده می توان بخشی را پس انداز کرد.

چگونگی اجرای تکنیک ضربدر منها 

تکنیک ضربدرمنها ازمهمترین  مهارتها درمدیریت زمان در جلسه‌ی آزمون است.

مبنای این تکنیک این است که،دانش آموز بتواند دراولویت اول ودر بهترین زمان به همه سوالاتی  که بلد است ،پاسخ بدهد.

بطور معمول درآزمون با سه  گونه سوال برخورد می کنیم .

1-سوالاتی که پاسخ آن‌ها را مشخصا می دانیم  وکاملا تسلط داریم و می‌توانیم در زمان تعیین شده و گاها  در زمانی کمتر به آن ‍‍‍‍ باسخ دهیم  و سراغ سوال بعدی برویم. (علامت خاصی ندارد)

 2- سوالاتی  که وقت گیراند:یعنی سوال‌هایی که تا حدودی آن را میدانیم اما هنوزتسلط کافی برای حل آن درزمان معین  را نداریم ویا سوال‌هایی که علی رغم تسلط شما برمطلب ذاتا سوال های وقت گیری هستند. (علامت ضربدر)

 نکته‌ بسیارمهم در مواجهه با این سوال ها ، تشخیص زود هنگام آن ها و زدن ضربدر کنار سوال و رفتن سراغ سوال بعدی می‌باشد. 

 3-سوال‌هایی که پاسخ شان را نمیدانیم و باید کنار سوال علامت منفی بزنیم وسراغ سوال بعدی برویم. (علامت منفی)

پس ازاطمینان  به پاسخ تمامی سوالاتی که می دانیم ، دراولویت دوم  به سراغ سوال هایی که کنار آن ها علامت ضربدر دارد برویم و بعد اگر وقت بود در اولویت سوم، سراغ سوال هایی که کنار آن ها علامت منفی دارد برویم. البته بایدتوجه داشت که نمره منفی  وجود دارد ولازم نیست به تمام سوال ها پاسخ بدهیم.     

مدیریت زمان:

باید مدیریت زمان داشته باشیم و در ابتدای ازمون وقت خود را طوری را تنظیم کنیم که بتوانیم به  تمامی تست های بپردازیم نه اینکه تمام وقت خود را صرف یک درس کنیم  و در پایان با انبوهی از تست های نزده و حتی نخوانده روبرو شویم .

-اجرای درست تکنیک های تست زنی میتواند کمک زیادی به ما بکند .

تکنیک هایی مثل  تکنیک ضربدر-منها تست زدن با دو خودکار تکنیک بانک زمان و تکنیک شناسایی تست های مشکل از آسان که هر یک از این ها دارای اهمیت خاصی هستند شناسایی تست ها در ابتدای کار مشکل به نظر می رس 0اگرما قدرت تفکیک تست ها از یکدیگر را داشته باشیم دیگر تمام وقت خود را صرف یک تست دشوار نمی کنیم در ضمن برای اجرای تکنیک ضربدر-منها هم لازم است که مهارت تفکیک تست ها را داشته باشیم و این که سر جلسه کنکور شتابزده نباشید و عجله نکنید چون شما وقتی شتابزده می‌شوید و عجله می‌کنید تعداد بی‌دقتی‌هایتان بالا می‌رود بی‌دقتی در کنکور ویران کننده است. بی‌دقتی یعنی سوالی که می‌توانستی درست حل کنی را غلط زدی. نه تنها نمره‌اش را نگرفتی بلکه یک سوم نمره منفی گرفتی و می‌توانستی نمره‌اش را بگیری.

پس حواسمان باشد تکنیک ضربدر و منها به کمک تکنیک بانک زمان کمک می‌کند سوال‌هایی که بلد هستی بزنی، آرام باشی، عجله نکنی و وقت زیاد داشته باشی

مدیریت زمان در کنکور خیلی مهمه. شاید خیلی ها دیگه هم بتونن در مدت زمان زیاد و بدون محدودیت وقت درصدهایی به خوبی درصدهای رتبه ۱ کنکور بزنن اما هنر رتبه ۱ این هست که اینقدر تسلط پیدا کرده که تونسته در مدت زمان محدود به این سوالات جواب درست بده.

 

گاهی سوالات اول و وسط دفترچه سخت هستن و سوالات آخر دفترچه کنکور سوالات راحتی هستن. اگه شما تمام وقتتون رو بگذارید روی سوالات اول و وسط و نرسید حتی سوالات آخر دفترچه رو بخونید که شاید سوالات ساده ای باشن خیلی ضرر می کنید. باید جوری وقت رو تنظیم کنید که حداقل سوالات ساده تر رو بتونید جواب بدید چون در کنکور سوال اول درس شیمی که شاید خیلی سخت باشه با سوال آخر شیمی که شاید خیلی راحتتر باشه هر دو به یک اندازه نمره دارن، برعکس امتحانات مدرسه که معمولا سوالات سختتر و وقت گیرتر نمره بیشتری دارن. کسی که زمان زیادی صرف سوال سخت اولی کرده و حتی درست هم جواب داده اما نرسیده سه سوال آخر دفترچه رو که سوالات راحتی بودن بخونه و جواب بده کاملا ضرر کرده چون سه تا امتیاز از دست داده و فقط یک امتیاز به دست آورده. در هر کنکور سراسری هر درس تعدادی سوال سخت، تعدای آسون و تعدادی سوال وقت گیر داره که باید اینها رو شناسایی کنید و دور اول از سوالات وقت گیر حتی اگه بلد هستید جواب بدید بگذرید.

چه در آزمون های آزمایشی تابستان، چه در آزمون های طول سال تحصیلی، چه آزمون های جمع بندی یک ماه آخر مونده به کنکور و آزمون های سه روز یکبار جمع بندی و در آخر در خود آزمون اصلی کنکور سراسری واسه اینکه وقت کم نیارید باید از تکنیک ضربدر و منها خیلی جدی و دقیق و البته با شجاعت تمام و با قدرت «نه گفتن» استفاده کنید. 

تکنیک بانک زمان چیست ؟

در این روش شما برای هر درس به صورت پیشنهادی زمانی کم تر از زمان مخصوص پاسخگویی آن در نظر می گیرید و سعی می کنید سوالات را در همان زمانی که خودتان در نظر گرفته اید پاسخ دهید

به عنوان مثال در دروس عمومی :

اگر شما از زمان ادبیات که ۱۸ دقیقه است سه دقیقه را ذخیره کنید 15 دقیقه باقی می ماند

در درس عربی5دقیقه از20 دقیقه را ذخیره کنید دوباره ۱۵ دقیقه باقی می ماند.

از دین و زندگی که ۱۷ دقیقه است دو دقیقه از آن را ذخیره کنید

و از درس زبان انگلیسی که ۲۰ دقیقه از ۵ دقیقه را ذخیره کنید.
در نهایت به همین سادگی از ۷۵ دقیقه دروس‌عمومی ۱۵ دقیقه را ذخیره می کنید و در پایان دروس اختصاصی حدود 30 دقیقه زمان وقت خواهید داشت که به سوالات سخت و زمان گیر پاسخ دهید

در واقع شما باید قبل از شروع آزمون بانک زمان  هر درس را مشخص کنید و برای خود هدف گذاری کنید . با این روش در پایان هر دفترچه مقداری زمان ذخیره شده خواهید داشت .

زمان ذخیره شده را صرف چه تست هایی کنیم ؟

تکلیف تست های دسته اول که پاسخ داده اید مشخص است

تست هایی را که با علامت( ×) هم مشخص کرده اید تست هایی هستند که توانایی پاشخگویی به آن هارا ندارید پس وقت خود را صرف این تست ها نکنید و از آن ها بگذرید

زمان ذخیره شده را باید به تست هایی اختصاص دهید که برای حل آن ها به زمان بیش تری نیاز داشتید و با علامت (-) مشخص کرده اید

نکته : سعی کنید زمانی را که برای دروس نگه میدارید زمان هایی رند باشند تا در محاسبه پایانی آن دچار مشکل نشوید

سعی کنید تکنیک بانک زمان  را در تمام آزمون ها اعم از آزمون آزمایشی و آزمون هایی که خودتان در منزل کار می کنید استفاده کنید تا با تسلط بیشتری این تکنیک را در جلسه کنکور پیاده کنید .

نکته پایانی
مسلما هیچ داوطلبی سر جلسه آزمون موفق به پاسخگویی همه سوالها نیست ، اما با کنترل این موضوع می تونید تو مدیریت زمان و افزایش درصداتون تو کنکور خیلی به خودتون کمک کنین . یکی از روش های مدیریت زمان ، استفاده از تکنیک ضربدر منهاست .

تکنیک ضربدر منها قابل استفاده تو آزمون های آزمایشی ، سر جلسه کنکور و حتی زمان انجام تست های تکمیلیه . برای استفاده از این روش حتما باید به این نکته توجه کنین که سر جلسه آزمون با سه دسته سوال ساده ، شک دار و دشوار مواجه می شین . این دسته بندی سوالها با توجه به شرایط علمی داوطلبان و تسلطشون رو مباحث با هم متفاوته .

 برای این که رو ی روش ضربدر منها به خوبی مسلط بشید ، بهتره تا تو آزمون های آزمایشی هم این کار رو انجام بدید . یکی از این آزمون های آزمایشی می تواند نمونه سوالهای سال گذشته باشد.

 

                                                                                                                                                                    موفق باشید

مشاور: سیما بسطامی