روزهای پایانی مانده تا کنکور از نگاه رتبه برتر "گاج" در سال 98


روزهای پایانی مانده تا کنکور از نگاه رتبه برتر سال 98

رتبه برتر کنکور سراسری سال 98 معتقد است داوطلبان کنکور نباید تصور کنند که کنکور نقش حیاتی در زندگی دارد.

روزهای پایانی مانده تا کنکور از نگاه رتبه برتر سال 98

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ می‌گوید: در کودکی آرام بوده و شیطنت چندانی نداشته است؛ علاقه زیادی به فوتبال داشته و بیشتر مسابقات فوتبال را دنبال می‌کرده است.

تک فرزند خانواده است و پدر و مادرش هر دو فرهنگی هستند، پدرش دبیر مدرسه است و مادرش معاون مدرسه.

وقتی از او راجع به بهترین تفریحاتش می پرسیم، دنبال کردن برنامه‌های فوتبال و تماشای مسابقات فوتبال را بیان می کند و می گوید: تنها در سال آخر که به کنکور نزدیک می‌شدم دیگر فوتبال بازی نکردم اما همچنان اخبار مسابقات فوتبال را پیگیری می‌کردم.

این ها صحبت های مهران منتظر رتبه نهم گروه ریاضی و فنی کنکور سراسری سال ۹۸ است، جوان اهل شهر تفت که حالا در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل می کند.

در فاصله کوتاه باقیمانده تا کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ با مهران منتظر گفت و گویی داشتیم و از او سوالاتی پرسیدیم که شاید برای کنکوری های امسال هم جالب و حتی مفید باشد.

از مهران منتظر درباره راز موفقیتش در کنکور سوال کردیم، گفت: توکل به خداوند در تمام لحظات را راز موفقیتم می دانم حتی برای موفقیت در کنکور نذر کردم، اما اگر بخواهم چند عامل موفقیت را نام ببرم باید بگویم لطف و عنایت خداوند، تلاش و پشتکار خودم  و حمایت‌های پدر و مادرم در موفقیتم در کنکور سراسری بسیار موثر بود.

معتقدم انسان باید سختی بکشد تا به هدفش برسد

متن گفت‌وگوی ما با مهران منتظر را در زیر بخوانید:

* کنکوری‌ها روزهای پایانی را چگونه بگذرانند

فارس: در ابتدا برای داوطلبان کنکور توصیه‌ای داشته باشید، در این روزهای پایانی چه کنند که بتوانند با آرامش به انجام برنامه‌هایشان بپردازند؟

منتظر: داوطلبان نباید تصور کنند که کنکور نقش حیاتی در زندگی دارد، برخی اینگونه تصور می کنند که با یک آزمون سه یا چهار ساعته سرنوشت زندگی فرد مشخص می شود و اگر شکست بخورند در کل زندگی یک فرد شکست خورده هستند، من افرادی را دیدم که در کنکور رتبه خوبی به دست نیاوردند ولی در دانشگاه افراد موفقی بودند و بالعکس.

بحث دیگر این است که داوطلبان باید این نکته را بدانند که اگر ما در حین انجام کاری ذهنمان را در جای دیگری مشغول کنیم و مدام بخواهیم به نتیجه کار فکر کنیم نمی توانیم بر روی آن کار متمرکز شویم و راندمان کار کاهش می یابد برای کنکور هم اکر داوطلبان بخواهند مدام به این فکر کنند که در آینده چه می شود، این موضوع سبب می شود تا ذهنشان در لحظه نباشد و نتوانند به خوبی به سوالات پاسخ دهند.

فارس: شما چند ساعت در روز درس می خواندید؟

منتظر: در زمانی که به مدرسه می‌رفتم ۶ تا ۵ ساعت مطالعه می‌کردم و در روزهای تعطیل ۹ تا ۱۱ ساعت درس می‌خواندم.

فارس: تفریح هم داشتید؟

منتظر: بله، من با برنامه‌ریزی کارهایم را انجام می دادم و در کنار درس خواندن تفریح و استراحت هم داشتم.

درباره تست زنی هم باید بگویم که داوطلبان در این روزهای پایانی باقیمانده تا کنکور هر روشی تاکنون داشته‌اند را تثبیت کنند و در کنکور هم از همان استفاده کنند، روش واحد طلایی برای تست زنی وجود ندارد بلکه هر فردی روش خود را دارد که همان برای آن فرد بهترین روش است بنابراین بهتر این است که داوطلبان کنکور در این روزها روش تست‌زنی خود را تغییر ندهند.

* نقش خانواده‌ها در موفقیت داوطلب کنکور

فارس: پیشنهادی هم به خانواده ها بدهید، نقش خانواده ها در موفقیت داوطلب کنکور چقدر است و خانواده برای موفقیت فرزندشان چه باید بکنند؟

منتظر: کاری که خانواده ها می توانند انجام دهند این است که فضای منزل را برای داوطلب کنکور آماده کنند و جو خانه را آرام نگه دارند.

داوطلبان ممکن است بخاطر فشار کنکور کمی پرخاشگر شوند که بهتر است خانواده ها کمی مراعات کنند و محیط را آرام نگه دارند، می توانند روزهای جمعه به طبیعت بروند تا فشارهای روانی شان تخلیه شود، استراحت چند ساعته در هفته برای داوطلبان کنکور لازم است تا بتوانند ادامه کار را بهتر پیش ببرند و این روزهای پایانی را با خوشی سپری کنند.

فارس: خانواده شما در روزهای پایانی چقدر این نکات را رعایت کردند؟

منتظر: خانواده من تمام شرایط را برای حفظ آرامش من فراهم می کردند به طوریکه محیط خانه را آرام نگه می داشتند و رفت و آمد آنچنانی هم نداشتیم، خانواده ام بخاطر من به میهمانی نمی رفتند و با اقوام هم صحبت کرده بودند که برای ما هم میهمان نمی آمد و خانه کاملا در آرامش و بدون استرس بود.

* سه عامل اصلی موفقیت در کنکور

فارس: بجز خانواده چه عواملی را دلیل پیشرفت خود می‌دانید؟

منتظر: من لطف خدا را به عنوان مهم‌ترین عامل موفقیتم می‌دانم، من همیشه و در همه حال به خداوند توکل کردم و مطمئنم اگر لطف خداوند نبود هیچ وقت چنین رتبه‌ای را به دست نمی‌آوردم، پشتکار خودم و حمایت‌های فراوان و محبت‌های پدر و مادرم هم از عوامل دیگر بودند.

فارس: کلاس‌های آموزشی کنکور چطور؟

منتظر:  من در کلاس‌های آموزشی کنکور خارج از مدرسه شرکت نکردم، در مدرسه سمپاد درس خواندم و در کلاس‌های مدرسه شرکت می‌کردم، دروس را هم از کتب درسی و کتب کمک درسی خواندم، به همراه آنچه در مدرسه به من می‌آموختند، البته کتب درسی به تنهایی برای موفقیت در کنکور کافی نیست به همین دلیل کتاب های کمک درسی بسیاری را هم مطالعه کردم، در آزمون‌های آزمایشی که برگزار می‌شد شرکت کردم و در بیشتر آزمون‌هایی که حضور داشتم به طور میانگین رتبه سوم را کسب می‌کردم.

 

* شب کنکور و مقابله با استرس‌های کنکوری

فارس: از شب کنکور بگویید، بچه‌های کنکوری شب کنکور را چطور بگذرانند؟

منتظر: نظر من این است که داوطلبان در شب قبل از کنکور دیگر مطالعه نداشته باشند که ذهنشان بتواند آموخته‌های قبلی را طبقه بندی کند، اگر روز قبل از کنکور بتوانند یک ربع هم پیاده روی داشته باشند بسیار مفید است زیرا سبب ایجاد آرامش در آنها می‌شود و می‌توانند شب راحت بخواند.

بعدازظهر تا شب کنکور بازه پراسترسی است، هر فردی باید بداند به چه طریقی می‌تواند به آرامش برسد از همان راهکار استفاده کند زیرا هر فردی به نوعی آرام می‌شود برخی به زیارتگاه می روند، برخی با خانواده یا دوستان وقت می گذرانند و برخی موسیقی گوش می‌دهند که داوطلب باید بداند چه کاری سبب ایجاد آرامشش می شود و همان کار را انجام دهد.

از طرفی داوطلبان شب کنکور غذای سنگین نخورند که در روز کنکور اذیت نشوند، همچنین صبح کنکور نیز با این ذهنیت به جلسه آزمون بروند که کارشان را انجام داده‌اند، درسشان را خوانده‌اند و حالا باید بروند و چند سوال را جواب دهند، اینکه در آینده به چه نتیجه ای منجر می شود اصلا مهم نیست.

خود من در شب کنکور راحت‌تر از شب‌های دیگر خوابیدم و آرامش داشتم، البته صبح کنکور کمی استرس گرفتم که آرامش خودم را حفظ کردم.

در جلسه آزمون با نگاه به سوالات اختصاصی، دیدم سوالات راحت است، زیرا من منتظر سوالات سخت‌تر بودم اگر سوالات سخت باشد رقابت بهتری انجام می‌شود.

* انتخاب رشته بدون صرف هزینه‌های هنگفت

فارس: بعد از گذراندن کنکور چطور؟ داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته می‌شوند چه کنند؟

منتظر: به نظر من داوطلبان پس از کنکور چند روزی استراحت کنند و پس از آن سعی کنند با اساتید و فارغ التحصیلان رشته مورد علاقه‌شان که افراد با تجربه‌ای هستند برای انتخاب رشته مشورت کنند.

افرادی که به عنوان مشاور خود را معرفی می‌کنند اطلاعات سطحی دارند و بهتر است داوطلبان با اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاه های مختلف صحبت کنند که با رشته ها آشنا شوند و انتخاب دقیق تری داشته باشند.

انتخاب رشته کار بسیار آسانی است به طوریکه بسیاری از افراد می توانند خودشان این کار را انجام دهند و با دسته بندی انتحاب رشته را انجام دهند دسته اول رشته و دانشگاه هایی که با توجه به علایقشان انتخاب کنند دسته دوم انتخاب های معمولی است که می دانند قبولی در آن رشته و دانشگاه با توجه به رتبه شان در دسترس تر است و دسته دیگر هم رشته و دانشگاه هایی که حاضرند در آن تحصیل کنند اما یک سال دیگر پشت کنکور نمانند.

با این مدل نیاز به صرف هزینه های هنگفت و مشاوره نیست، انتخاب رشته کار خاصی نیست هر جه بوده در کنکور رقم خورده و انتخاب صرفا به اینگونه است که از بالا به اولویت علاقه و ترجیحات باید نوشته شود.

داوطلبان در انتخاب رشته نباید به حرف هر کسی اعتماد کنند، اینکه می گویند با رتبه چند ده هزار دانشگاه خوب قبول شده و اینگونه صحبت ها را اصلا گوش ندهند.

فارس: خود شما وقتی نتیجه آزمون را دریافت کردید چه کردید؟ انتظار برتر شدن را داشتید؟

منتظر: البته انتظار برتر شدن داشتم و حتی انتظارم رتبه بالاتر از رتبه نهم بود، از طریق دوستم متوجه نتیجه کنکور شدم، دوستم یک پیام فرستاد که مرا به عنوان رتبه ۹ معرفی کرده بودند، با اینکه انتظار رتبه بالاتری داشتم ولی از اینکه جزء رتبه های برتر بودم خوشحال شدم.

فارس: در حال حاضر چه می‌کنید؟

منتظر: دانشجوی دوره کارشناسی رشته برق دانشگاه صنعتی شریف هستم.

فارس: با دوری از خانواده و زندگی در خوابگاه دانشگاه کنار آمده‌اید؟

منتظر: بله، زیاد سخت نیست.

* مهاجرت اساتید به خارج از کشور مساله مثبتی نیست

فارس: حالا که به عنوان یکی از استعدادهای برتر کشور معرفی شده‌اید، حتما از دانشگاه‌های خارجی پیشنهاداتی دارید، نظرتان درباره اینگونه پیشنهادات چیست؟

منتظر: درباره پیشنهادات خارجی هم تصور غلطی است که به ما پیشنهاد بدهند بلکه خود دانشجویان به دانشگاه های خارجی درخواست می دهند که دوره‌های بعدی تحصیلشان را در آن دانشگاه‌ها ادامه دهند.

فارس: نظرتان درباره مهاجرت اساتید دانشگاه به کشورهای دیگر چیست؟

منتظر: مهاجرت اساتید اصولا مساله مثبتی نیست ولی دلیل آن را من نباید جواب بدهم دلیلش را همه می دانیم اما اگر می‌خواهیم دقیق تر بدانیم باید به سراغ افرادی برویم که باید به این سوال جواب بدهند.