در کدام مدارس، مطالعات تغییرات آب وهوایی تدریس می شود؟


در کدام مدارس، مطالعات تغییرات آب‌وهوایی تدریس می‌شود؟

در کدام مدارس، مطالعات تغییرات آب وهوایی تدریس می شود؟

ایسنا/خراسان رضوی مطالعه‌ای در یکی از دانشگاه‌های بریتانیا نشان می‌دهد که بیش از نیمی از جوانان به‌طور روزانه اضطراب آب‌وهوا را تجربه می‌کنند به همین دلیل سازمان ملل خواستار اجباری‌ شدن آموزش آب‌وهوا در مدارس از سال ۲۰۲۵ برای تجهیز بهتر کودکان در مقابله با گرمایش جهانی در آینده است.

به نقل از ویفروم، اثرات تغییرات آب‌وهوایی همچنان در سراسر جهان دیده و احساس می‌شود. موج گرمای شدید تابستان، سیل شدید و طوفان‌های مخرب روز به روز رایج‌تر می‌شوند. بسیاری بر این باورند که قرار دادن موضوعات مرتبط با تغییرات اقلیمی در برنامه‌های درسی مدارس به جوانان کمک می‌کند تا با واقعیت گرمایش جهانی از نظر عملی و روانی بهتر کنار بیایند.

نتایج مطالعه جهانی در سال گذشته نشان داد که اضطراب آب‌وهوا بر زندگی روزانه تقریبا نیمی از جوانان تاثیر می‌گذارد. این تحقیق بر اساس نظرسنجی از ۱۰ هزار جوان در ۱۰ کشور و توسط دانشگاه باث انگلیس انجام شد و مشخص کرد که ۷۵ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند آینده ترسناک است.

نهادهای بین‌المللی خواستار تدریس مطالعات تغییر اقلیم در مدارس به عنوان بخش رسمی از برنامه‌های درسی هستند. سازمان ملل نیز می‌گوید که مطالعات تغییر اقلیم باید تا سال ۲۰۲۵ بخشی از آموزش در همه مدارس باشد.

مطالعه یونسکو برنامه‌های آموزشی حدود ۵۰ کشور را تجزیه و تحلیل کرد و نشان داد که بیش از نیمی از آنها هیچ اشاره‌ای به تغییرات آب‌وهوایی ندارند و تنها ۱۹ درصد به تنوع زیستی اشاره کردند.

اندیشکده آمریکایی بروکینگز استدلال می‌کند که آگاهی بیشتر از محیط زیست در مدارس به تغییراتی در رفتار مصرف‌کننده، با کاهش مصرف انرژی و اتلاف تبدیل می‌شود و این تاثیر بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر مانند توربین‌های بادی و انرژی خورشیدی در تلاش برای رسیدن به صفر خالص کربن تا سال ۲۰۵۰ خواهد داشت.

باوجود توافق امضاکنندگان توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵ برای بهبود آموزش در مورد تغییرات آب‌وهوا، تعداد اندکی از کشورها این تعهد را عملی کرده‌اند.

قانونی در ایتالیا در سال ۲۰۱۹ تصویب شد که این کشور را به اولین کشوری تبدیل کرد که مطالعات مرتبط با آب‌وهوا را در مدارس اجباری کرده است. همه مدارس دولتی موظفند حدود یک ساعت در هفته یا ۳۳ ساعت در سال را به مسائل مربوط به تغییرات آب‌وهوایی اختصاص دهند.

کامبوج تغییرات آب‌وهوایی را در یک برنامه درسی جدید و توسعه یافته علوم زمین برای دبیرستان‌های عالی ادغام کرده است که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد. برخی کشورهای دیگر نیز در مسیری مشابه حرکت می‌کنند.

پارلمان آرژانتین قانون ملی آموزش جامع زیست محیطی را در سال ۲۰۲۱ تصویب کرد؛ این قانون ملزم به آموزش محیط زیست در مدارس در تمام سطوح سنی است.

موضوعات مربوط به تغییرات آب‌وهوایی در مدارس ابتدایی و متوسطه در انگلستان تدریس می‌شود. با این حال، دولت بریتانیا وعده داده است که تا سال ۲۰۲۳ «آموزش جهانی تغییرات آب‌وهوایی» را ارائه دهد.