تعیین منابع طراحی سوالات کنکور/ارائه پیش نویس تغییر جدول عناوین دروس


 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه مشغول مطالعه برای تهیه پیش‌نویس کارشناسی جهت تغییر جدول عناوین دروس و ساعات اختصاص یافته به هر عنوان هستیم گفت: سال آینده پیش‌نویس کارشناسی آماده و به شورای عالی آموزش‌وپرورش ارسال می‌شود تا در آنجا بررسی و تصویب شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی لطیفی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برنامه این سازمان برای تغییر جدول عناوین دروس و ساعات اختصاص یافته به هر عنوان توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: این اقدام در ردیف برنامه‌های کوتاه‌مدت ما قرار نمی‌گیرد و جزو برنامه‌های میان‌مدتی است که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تعقیب می‌شود.

وی افزود: تغییر جدول عناوین دروس کار بسیار سنگینی است و ما اکنون مطالعات مربوطه را آغاز کرده‌ایم به این معنا که اساسا برای توزیع زمان آموزش بین ساحت‌ها و حوزه‌های تربیت و یادگیری چه مدل‌ها و الگوهایی داریم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به مطالعه تجارب بین‌المللی و همچنین آسیب‌شناسی و رصد وضعیت خودمان در حوزه کتاب‌های درسی در سنوات گذشته و تجاربی که در زمینه تغییرات کتب درسی کسب کرده‌ایم گفت: کارگروه‌هایی را تشکیل داده و پیگیری امور مربوط در دستورکار قرار گرفته‌است، اما به این زودی اتفاق نمی‌افتد.

وی ادامه داد: ما پیش‌نویس کارشناسی را آماده و به شورای عالی آموزش‌وپرورش ارسال می‌کنیم و آنجا باید بررسی و تصویب شود. مشغول مطالعه هستیم تا بتوانیم این پیش‌نویس را سال آینده به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا شاهد کتب جدیدالتالیف در پایه‌های مختلف تحصیلی خواهیم بود؟ عنوان کرد: وقتی عناوین تغییر می‌کنند، بازنویسی و بازتالیف کتاب‌های درسی شروع می‌شوند. براین اساس احتمالا عناوینی را خواهیم داشت که ترکیبی از عناوین موجود باشد و شاید عناوینی را هم داشته باشیم که جدید باشند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به پرسشی مبنی بر هماهنگی با سازمان سنجش برای تعیین محدوده محتوای درسی در طراحی سوالات کنکور گفت: هماهنگی لازم با مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش را داریم و روابط ما با سازمان سنجش نیز خوب بوده است. بارم‌بندی‌ها و محدوده محتوای درسی برای طراحی سوالات نیز مشخص شده است.