آغاز «سنجش سلامت» نوآموزان از اواخر آذر/ افزوده شدن «بیش فعالی» به آیتم های سنجش


با تغییر زمان سنجش سلامت سال تحصیلی ۱۴۰۱ـ ۱۴۰۲ اعلام شد

آغاز «سنجش سلامت» نوآموزان از اواخر آذر/ افزوده شدن «بیش‌فعالی» به آیتم‌های سنجش

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از اعلام فراخوان عمومی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در اواخر آذرماه خبر داد و گفت که چهار آیتم جدید به فرایند سنجش سلامت افزوده شده است.

حمید طریفی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا،  ضمن اعلام خبر تغییر زمان سنجش سلامت نوآموزان، توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: ما فرایند سنجش سال آینده را از اکنون شروع کرده‌ایم و تمهید مقدمات برنامه سنجش، تامین منابع مالی که باید در اختیار استان‌ها قرار می‌گرفت، ملزومات و تجهیزاتی که باید ارسال می‌شد و همچنین آموزش نیروی انسانی با رویکرد جدید انجام شده است.

وی درباره پایگاه‌های سنجش نیز گفت: سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان با اولویت مراکز آموزشی و توانبخشی و همچنین مراکز اختلالات ویژه یادگیری خودمان انجام می شود. در واقع برای اینکه از ظرفیت‌های موجود خودمان استفاده کنیم سنجش را به پایگاه‌های خودمان آوردیم. نیروها آموزش دیده‌اند و اگر مراکز ما در برخی مناطق کوچک باشد و فضای لازم را نداشته باشند پایگاه‌هایی را نیز در مدارس دایر می‌کنیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: نوبت‌گیری به دو روش قابل انجام خواهد بود؛ هم مدیر مدرسه می‌تواند فرایند نوبت‌گیری را انجام دهد و هم خود خانواده‌ها می‌توانند به سامانه‌ای که معرفی خواهد شد مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند.  

حسینی با بیان اینکه پرداخت هزینه سنجش از طریق درگاه الکترونیکی که در سامانه تعبیه می‌شود صورت گرفته و خانواده‌ها وجهی در مراکز نمی‌پردازند اظهار کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا سنجش را در شهرهای نوار مرزی به صورت رایگان انجام دهیم.  

 

۴ آیتم جدید به سنجش اضافه شد؛ از بیش فعالی تا شایستگی‌های حرکتی

وی درباره آیتم‌ها و متغیرهایی که در سنجش سلامت امسال آزموده می‌شوند گفت: متغیرهای جدیدی به پروسه سنجش سلامت افزوده شده است؛ به عنوان مثال ما اختلال نقص توجه یا بیش‌فعالی، اختلالات مربوط به آسیب گفتار و زبان، مشکلات ویژه یادگیری و شایستگی‌های حرکتی را به سنجش افزوده‌ایم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: شایستگی‌های حرکتی در سنوات گذشته به صورت پایلوت اجرا شده بود، اما از امسال در ابعاد ملی و در تمام پایگاه‌هایی که فضای این کار را داشته باشند اجرایی خواهد شد.

کودکان ۴ و ۵ سال تمام به پایگاه‌های سنجش مراجعه کنند

حسینی با بیان اینکه اواخر آذرماه فراخوان سنجش سلامت را منتشر می‌کنیم گفت: کودکان چهار و پنج سال تمام یعنی پیش‌دبستانی‌های یک و دو می‌توانند به پایگاه‌ها مراجعه کنند. انتظار داریم خانواده‌ها از زمانی که فراخوان منتشر می‌شود به پایگاه‌ها مراجعه و کار سنجش را به‌موقع انجام دهند.  

وی اضافه کرد: البته سنجش سال گذشته هنوز تعطیل نشده و پایگاه‌های منتخبی داریم که هنوز فعال هستند و اکنون هم امکان مراجعه وجود دارد. به هرصورت ما اصرار داریم سنجش زودتر انجام شود تا با تشخیص بهنگام بتوانیم مداخلات درمانی را قبل از شروع سال تحصیلی داشته باشیم. به این ترتیب زمانی که نوآموز وارد مدرسه می‌شود اگر مشکلات یادگیری داشته باشد در چندماهی که فرصت داریم تحت درمان قرار گرفته است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: انجام سنجش در تابستان مشکلات بسیاری به همراه داشت و ساماندهی نیروی انسانی، ثبت‌نام در مدرسه و ثبت‌نام کتاب‌های درسی را دچار مشکل می‌کرد اما اکنون فرصت چندماهه‌ای برای انجام مداخلات، برنامه‌ریزی و مدیریت بهینه آموزش و پرورش جهت بازگشایی مدارس خواهیم داشت.