راهکارهای مقابله با کمال گرایی


راهکارهای مقابله با کمال‌گرایی

وقتی توانستید کمال‌گرایی را در خود شناسایی کنید، حالا نوبت به اصلاح آن می‌رسد؛ چرا‌‌که ادامه‌ دادن به این سبک زندگی منجر به پیامد‌های بدی خواهد شد.

برای مقابله با کمال‌گرایی ابتدا باید توانایی‌های خود را در زمینه‌های مختلف بشناسید و بدانید تا چه اندازه‌ای می‌توانید از خود انتظار داشته باشید؛ سپس اهداف خود را مطابق با توانایی‌ها و توانمندی‌های خود تعیین کنید.

باید این نکته را بدانید که تلاش برای بهترین شدن بد نیست، اما لازم نیست تمام انرژی خود را برای بهترین شدن بگذارید درحالی که می‌توانید با قرارگیری در جمع برترین‌ها به هدفی که تعیین کرده بودید، برسید.

قدم دوم برای مقابله با کمال‌گرایی لذت‌ بردن از مسیر است؛ یعنی تنها به رسیدن به هدف فکر نکنید و سعی کنید از گام‌هایی که برای رسیدن به هدف خود برمی‌دارید، لذت هم ببرید؛ چرا‌که موفقیت از به‌هم پیوستن همین گام‌های کوچک به وجود می‌آید. این کار موجب می‌شود شما با نگاه به مسیر خود قدر تلاش‌های انجام شده را بدانید و حتی اگر به بهترین جایگاه دست پیدا نکردید، بتوانید دستاورد‌های خود را محترم بشمارید.

قدم سوم، اصلاح خطاهای شناختی است. یکی از اصلی‌ترین خطاهای شناختی دخیل در کمال‌گرایی سبک فکری " همه یا هیچ " است.

اگر برخی از قسمت‌های کارتان دچار مشکل است، دلیل نمی‌شود تمام فرآیند دارای مشکل باشد یا بخاطر محقق نشدن بخشی از برنامه، از ادامه مسیر باز‌بمانید. اینطور نیست که با عدم اجرای بخشی از برنامه امکان تحقق اهداف دیگر وجود ندارد!

قدم چهارم، حسرت زمان از دست رفته گذشته را نخورید.

از آنجایی که کمال‌گرایی با اهمال‌کاری رابطه دارد، برخی افراد کمال‌گرا بعد از سپری‌کردن دوره‌ای از اهمال‌کاری حسرت زمان از دست‌رفته را می‌خورند و همین مسئله باعث تاخیر مجدد و طولانی‌تر شدن دوره اهمال‌کاری این افراد می‌شود. بنابراین به جای حسرت‌خوردن می‌توانید از زمان باقی‌مانده استفاده کنید.

قدم پنجم، عقلانی و منطقی فکر کنید.

سعی کنید به‌جای تفکر و تصمیمات احساسی و از روی کمال‌گرایی، منطقی فکر کنید و عمل کنید.

منظور از منطقی فکر‌کردن این است که وقتی در شرایطی مانند آزمون‌های مرحله‌ای قرار‌دارید و در آن گاهی دچار افت می‌شوید به جای شانه خالی‌کردن و کنار‌گذاشتن درس، به اشتباهاتتان به صورت منطقی نگاه کنید تا با بررسی آن‌ها بتوانید نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و موجب پیشرفت در آزمون‌های بعدی شوید. در غیر اینصورت ناامید می‌شوید و خطر رها‌کردن مسیر شما را تهدید می‌کند.

 

تدوین: کلینیک مشاوره گاج