ساندویچ درس با سس خلاصه


  • ساندویچ درس با سس خلاصه

اگر درس خواندن را به یک ساندویچ تشبیه کنیم خلاصه نویسی مانند سسی است که می‌تواند ساندویچ درس را خوشمزه‌تر و دلچسب‌تر کند. درست مثل یک چاشنی که اگر طعم آن را چشیده باشید دیگر نمی‌توانید از آن بگذرید. زمانی که شما درس ها را خلاصه می‌کنید می‌توانید در مرورها با راحتی، تسلط و آرامش بیشتری دوره کنید و اطمینان داشته باشید که یادگیری عمیق‌تر و دقیق‌تری دارید زیرا باعث میشود تمرکز و دقت شما نیز بیشتر شود. خلاصه نویسی برای همه ما معنی یکسانی دارد اما روش خلاصه نویسی افراد با یکدیگر متفاوت است. چند روش به عنوان روش های برتر در خلاصه نویسی معرفی می‌شوند که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

ابتدا لازم است بدانید که زمان خلاصه نویسی باید بعد از مطالعه کتاب و جزوه، حل تمرین، تست زدن و تفکر حل مساله باشد و نباید همزمان با خواندن شروع به یادداشت برداری کنید.

خلاصه نویسی انواع مختلفی دارد و برای تمام درس ها نباید از یک روش استفاده شود. یکی از جدیدترین روش های خلاصه نویسی مایندمپ یا نقشه ذهن است. در این روش برگه ای برداشته و ابتدا ایده اصلی را در مرکز صفحه یادداشت می‌کنیم و یا آن را به شکل نماد یا تصویر در وسط صفحه می‌کشیم. استفاده از نماد و تصاویر باعث ماندگاری بیشتر در حافظه و افزایش سرعت یادگیری می‌شود. بعد از آن فلش‌هایی میکشیم و سر تیترهای مهم را در هر شاخه مینویسیم. سپس مطالب فرعی را در اطراف آن نوشته و به سر شاخه های مربوط وصل میکنیم. سعی کنید از کدگذاری رنگی استفاده کنید. محل تجزیه و تحلیل در مغز در نمیکره چپ و محل تشخیص رنگ نیمکره راست مغز است. اگر از رنگ های مختلف استفاده کنید همزمان دو نیمکره مغز شما درگیر شده و در نتیجه یادگیری بهتری خواهید داشت. مثلا می‌توانید برای عنوان اصلی از یک رنگ، برای نکات، مثال ها، مطالب فرعی و غیره هر کدام از رنگ مشخصی استفاده کنید. این کار کمک میکند شما از طریق رنگ ها نیز بتوانید مطالب را به خاطر بیاورید.

چندتا نکته را درمورد خلاصه نویسی با روش نقشه ذهن بهتر است رعایت کنیم.

  1. تا می‌توانید سعی کنید خلاصه هایتان حجیم نباشد.
  2. واژه های کلیدی که معمولا در تیترها و سرفصل مطالب هستند در خلاصه آورده شوند.
  3. ارتباطات بین مفاهیم مشخص و دسته بندی شده باشد.
  4. تا حد ممکن از علائم، نماد و اشکال استفاده شود.
  5. اطلاعات منظم و پیوسته باشد و حتما تاریخ مرور در آنها ثبت شود.
  6. فراموش نکنید خلاصه ها برای شماست پس نگران رنگ‌بندی و خط کشی‌ها و حواشی نباشید. خلاصه ای که خوب باشد می‌تواند ضامن موفقیت شما در مرحله مرور درس ها باشد.

خلاصه نویسی مهارتی است که به مرور رشد میکند پس اجازه دهید تا با تجربه خلاصه های بهتری داشته باشید.

در مقالات بعدی به توضیح درمورد روش های دیگر خلاصه نویسی خواهیم پرداخت.