انتشار کارنامه داوطلبانی که در دو نوبت کنکور شرکت کرده اند در مرداد/دانشگاه آزاد کنکور مجزا ندارد


انتشار کارنامه داوطلبانی که در دو نوبت کنکور شرکت کرده‌اند در مرداد/دانشگاه آزاد کنکور مجزا ندارد

پذیرش دانشجو برای ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی یک بار در سال خواهد بود و برای داوطلبانی که در نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ شرکت می‌کنند، نمرات خام اطلاع رسانی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، آزمون سراسری فقط برای دروس اختصاصی و ۲ بار در سال برگزار می‌شود و نتیجه هر نوبت آزمون حداکثر ۲ سال اعتبار دارد.

پذیرش دانشجو برای ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی یک بار در سال خواهد بود و برای داوطلبانی که در نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ شرکت می‌کنند، نمرات خام اطلاع رسانی می‌شود.

براساس این گزارش، در مردادماه برای تمامی داوطلبان اعم از افرادی که فقط در نوبت اول یا دوم یا هردو شرکت کرده‌اند، کارنامه نتایج اولیه شامل نمره کل آزمون اختصاصی هر دو نوبت، نمره کل سابقه تحصیلی و نمره کل نهایی، رتبه در سهمیه و رتبه کشوری اعلام می‌شود که داوطلبان می‌بایست براساس این کارنامه نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند.

در بازه زمانی که اعلام خواهد شد، داوطلبان باید علاقمندی خود برای انتخاب رشته را به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کنند. همچنین داوطلبانی که در دو نوبت آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در دو گروه آزمایشی اصلی متفاوت شرکت کرده‌اند، گروه آزمایشی اصلی که می‌خواهند از آن انتخاب رشته کنند را مشخص کنند.

در صورت عدم تعیین گروه آزمایشی توسط داوطلب، گروه آزمایشی نوبت دوم داوطلب ملاک عمل قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که یک داوطلب امکان انتخاب رشته از دو گروه آزمایشی اصلی را ندارد.

گروه‌های آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی هستند، در صورت یکسان بودن گروه آزمایشی دو نوبت داوطلب، بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی در نمره کل نهایی لحاظ و اطلاع‌رسانی می‌شود.

سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوزادهم نظام 3-3-6 در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۰ در صد با تاثیر قطعی است. میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی - واحدی/ ترمی - واحدی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ،۳۰ درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی - واحدی/ترمی - واحدی ۱۰ درصد (درمجموع ۴۰ درصد) با تاثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی است.

سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوزادهم نظام ۳-۳-۶ یا دیپلم و پیش دانشگاهی نظام سالی - واحدی/ ترمی - واحدی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان های خارجی آزمون سراسری سال۱۴۰۲ ،به میزان ۲۶ درصد با تاثیر قطعی و فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و مابقی به سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) اضافه می‌شود.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ،۵/۱۹درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی ۵/۶ درصد (در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی ۲۶ درصد) با تاثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی است.

با توجه به دستورالعمل شورای عالی انقلاب فرهنگی، از آزمون سراسری سال 1402 و بعد از آن، همه داوطلبانی که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند (اعم از دانش آموزان و فارغ‌التحصیلان شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کاار و دانش در تمام نظام‌های راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1402 آموزش و پرورش و طلاب حوزه‌‌های علمیه) باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی براساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

درصورتیکه داوطلبی در امتحانات نهایی که وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد سوابق تحصیلی پیش‌بینی می‌کند، شرکت نکرده و اقدام به ایجاد سوابق تحصیلی در دروس عمومی و اختصاصی نکند، نمره خام آن درس که سابقه تحصیلی ندارد، صفر لحاظ می‌شود.

برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند یا کلا سابقه تحصیلی ندارند، سهم نمره کل سابقه تحصیلی قابل جایگزینی با نمره کل آزمون اختصاصی نیست.

زیر گروه های هر یک از گروه های آزمایشی حذف شده و عناوین و ضرایب دروس آزمون تخصصی در هر گروه آزمایشی به شرح جدول مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام است.

دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1402 همانند سال گذشته آزمون مجزایی ندارد و علاقه‌مندان به تحصیل در این دانشگاه لازم است در این آزمون ثبت‌نام کنند.